Jau tampa nebesvarbu, kokį verslą vystote, tačiau koronaviruso pandemija ir dėl jos įvesti apribojimai akivaizdžiai keičia jūsų produktų vartotojų įpročius. Iki šiol elektroninės prekybos skverbimasis į fizinės prekybos teritoriją vystėsi lėtai ir įmonės dažnai atidėdavo tokius planus, matydamos, kad tam dar nėra susiformavę pakankami vartotojų įpročiai. Tačiau dabar šios transformacijos įvyksta per kelias savaites.

Žinoma, kyla klausimas, ar šie įpročiai bus tvarūs ir ilgalaikiai? Tačiau, net ir viruso padariniams ėmus slopti bei atšaukus karantino metu įvestus apribojimus, apsipirkimas fizinėse parduotuvėse vis dar reikš galimybę užsikrėsti ar perduoti virusą kitiems kiekvieno apsilankymo metu. Ne mažiau svarbu ir tai, kad pabandę įsigyti prekes ar paslaugas nuotoliniu būdu dalis vartotojų įsitikins, kad tai daryti yra ir patogiau, ir nesudėtinga.

Viešoje erdvėje mes jau girdime vis drąsesnių pasvarstymų, kad ši epidemiologinė krizė gali tapti lemiamu ketvirtosios pramonės revoliucijos postūmiu, galutinai skaitmenizuosiančiu visą verslo erdvę. Svarbu, kad jūsų verslas nepavėluotų į šį traukinį, o jūs atkreiptumėte dėmesį į pagrindines kelionės juo taisykles.

Per paprastas arba per sudėtingas įsivaizdavimas

Įmonės dažnai elektroninės komercijos kanalo diegimą įsivaizduoja arba pernelyg paprastai, taip suformuodamos neambicingus tikslus ir gaudamos nereikšmingus rezultatus, arba per daug sudėtingai, ir tuomet per ilgai užtęsdamos procesus, o jų eigoje iššvaistydamos per daug resursų.
Pradėti reikėtų nuo strateginio sprendimo – ar kurti savo elektroninę parduotuvę, ar pasinaudoti kitų operatorių platformomis, jau generuojančiomis lankytojų srautus? Abu sprendimai turi savo privalumų ir trūkumų bei reikalauja skirtingų kompetencijų.

Naudojantis kitų operatorių platformomis nereikia investuoti į savo sprendimo kūrimą, tačiau iš esmės būsite priklausomas nuo paslaugos tiekėjo pastangų bei interesų parduoti jūsų prekes, o galimybės valdyti pelno maržas bus ribotos. Nuosava platforma reikalauja pradinių investicijų ir pastangų elektroninės parduotuvės palaikymui, tačiau rezultatas priklausys nuo jūsų. Galimas ir hibridinis variantas – prekyba abiem kanalais, jeigu yra galimybių tam numatyti daugiau resursų.

Keturi žingsniai

Priėmus strateginį sprendimą kurti savo elektroninę parduotuvę, laukia keturi pagrindiniai žingsniai – IT diegimas, tiekimo grandinės transformavimas, produktų asortimentas bei rinkodaros planas – ir juos lydintys dažno verslo klupinėjimai.

Nereta pirmoji bendrovių klaida – dėl pasirengimo stokos nusiperkamas IT įrankis, neatitinkantis įmonėje vykstančių procesų bei tikrų kliento poreikių. Tuomet prasideda ilgas ir brangus sistemos adaptavimo etapas, kuris gali baigtis sėkmingai, bet dažnai baigiasi... tiesiog nauju pirkiniu. Todėl patartina nuo pat pradžių apsibrėžti būsimus verslo procesus ir aiškiai suformuoti funkcinius reikalavimus reikalingam produktui.

Šiame etape taip pat svarbu numatyti, kaip bus atlikta naujo IT įrankio integracija su kitomis įmonėje naudojamomis programinėmis platformomis: sandėlio, atsargų, užsakymų valdymo sistemomis. Šioje stadijoje pasitaikančios klaidos vėliau virsta neefektyviomis bei perteklinėmis vidinėmis operacijomis ir baigiasi prasta paslaugos kokybe klientui.

Antrasis žingsnis – tiekimo grandinės transformavimas – apima užsakymo kelionės nuo jo gavimo momento iki prekės ar paslaugos pristatymo klientui pertvarkymą. Tam svarbu paruošti aiškias standartines naujo proceso tvarkas. Jose taip pat privalu numatyti, kaip bus sprendžiami galimi neatitikimai nustatytam procesui. Taip pat reikės sukurti nuolatinio mokymosi sistemą, kuri užtikrintų, kad visi nauji darbuotojai būtų greitai supažindinami su visomis operacijomis.

Be to, reikės peržiūrėti turimos įrangos prekių surinkimui tinkamumą bei pasirūpinti pakavimo medžiagomis, kurios ne tik užtikrintų saugų prekių kelią iki pirkėjo, bet ir jam nesukeltų klausimo, ar įmonė neužmiršo pagalvoti apie aplinkosaugą.

Labai svarbus – taip vadinamas „paskutiniosios mylios“ klausimas. Rinkdamasis pristatymo teikėją ar organizuojantis jį pats, verslas privalo susitarti dėl reikalingos paslaugos kokybės ir greičio, bei dėl to, kaip ji bus matuojama ir stebima.

O kad griežtesni karantino reikalavimai neparalyžuotų įmonės veiklos, svarbu imtis visų priemonių, kad sumažintumėte viruso plitimo riziką: organizuoti bekontaktes pamainas, užtikrinti asmens apsaugos priemonių naudojimą, nuolatinį darbo vietų dezinfekavimą ir kitus reikalingus veiksmus.
Trečiuoju žingsniu svarbu išsirinkti asortimentą ir jį suskirstyti į klientui aiškias kategorijas. Tinkamos nuotraukos, išsamūs produktų aprašymai, papildančios prekės – svarbu apgalvoti visus etapus, kurie palengvina kliento kelionę atsiskaitymo link. Internetas lyg sutvertas tam, kad būtų patogu kurti įvairius produktų paketus – tam nereikia jokio ypatingo pasiruošimo, kitaip nei fizinėse parduotuvėse. Be to, siūlymus galima nuolat keisti, atsižvelgiant į klientų reakcijas.

Paskutinis ir svarbiausias žingsnis – rinkodaros planas – turi užtikrinti klientų srautą į jūsų parduotuvę. Prieš jį kuriant, reikia susegmentuoti rinką, tuomet pasirinkti dominančius segmentus, nustatyti jiems skirtus tikslus bei parengti statistikos įrankį, kuriuo bus galima stebėti ir vertinti numatytų tikslų pasiekimą, analizuoti komunikacijos veiksmų efektyvumą.

Tuomet atrenkami efektyviausi reklamos kanalai tiksliniams segmentams pasiekti, parengiamas komunikacijos planas. Vėliau vykdomas reklaminių kampanijų organizavimas, stebėjimas bei optimizavimas. Šiuos darbus galima atlikti pasitelkus specializuotas reklamos agentūras, tačiau reikalingas ir įmonės vidaus darbuotojas, kurio kompetencija leistų valdyti tokios agentūros darbą.

Uždaviniai pokyčio vadovui

Kiekvienas iš šių žingsnių gali būti deleguotas atskiroms komandoms, suformuotoms iš atitinkamų įmonės padalinių. Tačiau efektyviam veiksmų suderinamumui ir reikiamai procesų integracijai užtikrinti per maksimaliai trumpą laiką labai svarbi rolė tenka paskirtam pokyčio vadovui. Šis vadovas atsakingas už nuoseklų ir periodišką informacijos apie situaciją apsikeitimą ne tik pasiruošimo stadijoje, bet ir projekto paleidimo į realybę metu.

Kitas vadovo uždavinys – nustatyti, kaip bus matuojamas ir sekamas progresas, bei analizuoti pagrindinius veiklos rodiklius, rodančius, kaip rinka reaguoja į pasiūlytą paslaugą ar produktą.
Projekto vadovo rolė diegiant elektroninės komercijos sprendimą yra kritiškai svarbi. Jeigu įmonė neturi reikiamų kompetencijų darbuotojo, rekomenduojama samdyti laikinus projektų vadovus. Startavus įmonės darbas nepasibaigia, o tik prasideda, todėl svarbu užtikrinti nuolatinį vidinių procesų bei produktų tobulinimą, pasitelkti reikalingas priemones grįžtamojo ryšio informacijos rinkimui ir panaudojimui didinant veiklos efektyvumą.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (2)