Pasak pienininkų asociacijos „Pieno centras“ direktoriaus Egidijaus Simonio, pasaulinė maisto prekių rinka jautriai reaguoja į situaciją dėl koronaviruso. Tačiau ekspertas Eltai pabrėžė, kad didžiausią neigiamą poveikį rinkoms daro ne pačios ligos plitimas, o netiesioginiai veiksniai. Vienas svarbiausių iš jų – visuomenėje kilusi panika, dėl ko vartotojai kai kuriose šalyse apgulė parduotuves ir šluoja prekių lentynas.

E. Simonio vertinimu, šiuo jautriu laikotarpiu pasaulio rinkoje gali būti didesni žemės ūkio produktų kainų svyravimai, išlaikant didesnę pagrindinių grūdinių maisto produktų paklausą.

„Matome, kad kai kuriose šalyse koronavirusas sukėlė paniką tarp gyventojų – tai sumažina aukštos pridėtinės vertės ir kokybės, o ypač šviežių, trumpesnio vartojimo, produktų paklausą“, – sako E. Simonis.
Pasak jo, vietoj tokių produktų žmonės pradeda pirkti ir sandėliuoti produktus, kurių tinkamumo laikas yra ilgas, pavyzdžiui, miltus, grūdus, ryžius, konservus – produktus, kuriuos krauna į lentynas sandėliuose.

„Tikėkimės, kad valstybėms, kurias koronaviruso plitimas palietė skaudžiausiai, greitu metu pavyks sukontroliuoti tiek pačios ligos plitimą, tiek gyventojų paniką, o rinka kuo greičiau grįš į įprastas vėžes“, – sako E. Simonis.

Nuo tada, kai Kinijoje buvo paskelbtos visuotinės karantino priemonės, Pasaulio sveikatos organizacija buvo priversta kurti paskyras visuose populiariuose socialiniuose tinkluose, kad būtų išvengta melagingų žinių apie koronaviruso plitimą.


Siekiant suvaldyti ligą, Kinija ėmėsi karantino priemonių, todėl eksportuotojai praneša, kad dėl to patiriama maisto tiekimo grandinės sunkumų gabenant prekes į karantino zonas Kinijoje bei Italijoje. Tai lėtina prekių apyvartą tarp šalių ir veikia maisto rinkos stabilumą.

„Rabobank“ ekspertų vertinimu, koronaviruso protrūkis pasauliniu mastu įtakos turės ir maisto kainoms.

„Nors epidemijos poveikis pieno produktų paklausai turėtų būti trumpalaikis, netikrumas dėl realios karantino trukmės šalyje ir užsitęsęs psichologinis poveikis gali smarkiai paveikti vartojimą, o tai turės įtakos perdirbimui, gamybai ir importui“, – teigia „Rabobank“ vyresnysis pieno produktų analitikas Sandy‘s Chen‘as.

„Rabobank vertinimu, pieno produktų paklausai Kinijoje šįmet sumažėjus 1 proc., bendrasis pieno produktų importas į šalį susitrauktų 11 proc.

Kinija yra didžiausia pieno produktų importuotoja pasaulyje, todėl jos poveikis pasaulinei pieno rinkai abejonių nekelia – ekspertai spėlioja tik apie neigiamo poveikio mastą. Jeigu pieno produktų paklausa Kinijoje sumažės 5 proc., šiųmetis importas į šalį gali susitraukti net 25 proc., prognozuoja „Rabobank“.

Maisto ir gėrimų pramonės pasauliniai milžinai „Danone“ ir „Diageo“ pranešė, kad dėl koronaviruso jų pardavimai ir pelnai šįmet gerokai susitrauks. „Danone“, kuriai Kinija yra antroji pagal dydį rinka, prognozuoja, kad vien per pirmąjį šių metų ketvirtį pardavimai bus 100 mln. eurų mažesni, skelbia CNN.