Tačiau atliekų rūšiavimas tėra tik viena iš problemų, kurias pastebėjau kelių valandų vizito metu. Bibliotekos kavinėje bei automatuose akis bado plastikinių vandens buteliukų gausa. Žinoma, toks sprendimas tapo labiau suprantamas, kai nusprendus įsipilti vandens iš esančio vandens fontano to padaryti negalėjau, nes jis sugędęs. Nežinau ar vandens fontanai sugedę visoje bibliotekoje, bet akivaizdu, kad naudotis fontanais biblioteka neskatina, o vietoj to pelnosi iš vandens butelių pardavimų.

Bibliotekos kavinė sėkmingai įsipaišė į bendrą kontekstą, siūlydama studentais pagrinde gyvulinės kilmės patiekalus. Kažin, ar biblioteka girdėjo, kad daugybė pasaulio universitetų paskelbė atsisakantys tiekti jautienos bei sistemingai mažinti kitus gyvulinės kilmės gaminius, taip prisidedant prie kovos su klimato kaita? Tuo metu Vilniaus universitetas vis dar mielai studentus maitina jautienos troškiniu, Kijevo kotletu, užkeptu karbonadu su sūriu ir pan. Siekiantiems sveikesnio deserto to padaryti taip pat nepavyks – pasirinkimai apsiriboja tortų gabaliukais bei automatuose esančiuose spalvotais į plastiką įvyniotais šokoladais. Negi taip sunku būtų studentams suteikti galimybę įsigyti obuolių, bananų ar riešutų?

Universitetai turėtų inicijuoti pokyčius, o ne būti jų užpakalyje. 2013 m. pavadinta moderniausia biblioteka Lietuvoje atsilieka nuo vakarietiškų bibliotekų bent keliais dešimtmečiais. Kas iš tų modernių sienų, kai vidus mena tamsiuosius amžius?

Komentuoja VU Rinkodaros ir komunikacijos skyriaus Viešosios komunikacijos poskyrio vadovė Rima Juciūtė

Keliami studentės klausimai yra opūs ir mums – nuolat ieškome sprendimų, kuriuos įgyvendinę prisidėtume prie aplinkos taršos mažinimo. Pavyzdžiui, VU bibliotekos Mokslinės komunikacijos ir informacijos centre, kuris dirba visą parą, siekiame taupyti elektros energiją naudodami vėdinimo kameras, sukomplektuotas su rotaciniais rekuperatoriais. Tai leidžia tą pačią šilumos energiją panaudoti dar kartą ir taip sutaupome net iki 80 proc. šilumos, reikalingos patalpoms šildyti. Mažiname ir popierinių dokumentų naudojimą – tam pasitelkiame elektronines paslaugas, sistemingai didiname bibliotekos el. išteklių kiekį, nors jie ir yra brangesni nei popieriniai. VU veikia dokumentų valdymo sistema, leidžianti dokumentus derinti, vizuoti, pasirašyti ir susipažinti su jais elektroniniu būdu. Taip išvengiame dokumentų spausdinimo.

Be to, bibliotekoje naudojamuose kopijavimo aparatuose galima daryti ne tik popierines, bet ir elektronines kopijuojamų dokumentų versijas, o šiai paslaugai taikomas mažesnis įkainis. Esant galimybei, popierių biblioteka taupo ir atsisakydama įvairių popierinių lankstinukų ar kitos dalomosios medžiagos lankytojams, o aktualią informaciją pateikia elektroniniais laiškais, publikuoja ją informaciniuose ekranuose, įdiegtuose ir daugelyje VU padalinių. Artimiausiuose bibliotekos planuose – geriamojo vandens tiekimo atnaujinimas, tai leis išspręsti aprašytą problemą.

Artimiausiu metu planuojame įdiegti ir pilnos grandinės rūšiavimą. Todėl jau nuo šio pavasario visa VU bendruomenė bus kviečiama rūšiuoti šiukšles ir jas mesti į rūšiavimo konteinerius (plastikas, popierius, stiklas). Planuojame ne tik įdiegti pilnos grandinės rūšiavimo sistemą, bet ir dalytis žiniomis su mūsų bendruomene, kaip tinkamai rūšiuoti šiukšles ir išvengti klaidų.

Tuo tarpu maitinimo paslaugas teikiančios įmonės yra įsipareigojusios kiekvieną dieną jų paslaugomis besinaudojantiems klientams pasiūlyti ir vegetariško maisto. Studentai taip pat turi galimybę komplektuotis patiekalą pagal savo poreikius, pakeisdami jiems nepriimtiną maistą į patinkantį. Vaisius anksčiau siūlydavo ir VU veikiančios kavinės, tačiau valgiaraštis buvo koreguojamas atsižvelgus į lankytojų įpročius. Planuojame atlikti naują studentų apklausą ir, jeigu studentai to norės, siūlysime į valgiaraštį iš naujo įtraukti pageidaujamus produktus.