(Žinau, kad tokių absurdiškų situacijų yra visoje Lietuvoje, tačiau dabar kalbėsiu apie Vilnių.) Ir nors sako, kad stengiamasi viską daryti, jog būtų padidintas pralaidumas, tuo pačiu norima kovoti su oro tarša, apmokestinami automobiliai, perkami greičio matuokliai, bet viskas išeina ne taip, kaip reikia.

Padaromi „turbo“ žiedai, iš 3 eismo juostų padaromos dvi ir turime tiek „pedagoginio“, tiek „giraitės“ žiede nebe piko spūstis, tačiau visos dienos nuolatinį kamštį, kuris per piką paliečia ir kitas eismo juostas, kurios neveda į žiedą. Negana to, giraitės žiede dar per vidurį pastatome ir kalnelių...

Statome daugybę įvairiausių salelių ir „gulinčių policininkų“ ar kitų kalnelių, nedidiname maksimalaus leidžiamo greičio atsižvelgiant į kelio ruožą, automobilio parko atjaunėjimą, nuolatinį srauto greitį, vietoj to išasfaltavę naują kelią paliekame absurdiškai mažą greitį, o kartais ir mažesnį nei jis buvo prieš tai:

Važiuojant Nemenčinės link padarytas 4 eismo juostų kelias, kur didžiąją dalį greitis ribojamas iki 70km/h ir trumpa atkarpa 90km/h, nors platus kelias, aptvertas miškas nuo gyvūnų tvora. Iki tol greitis didesnėje atkarpoje buvo ribojamas iki 90km/h ir tik trumpa atkarpa 70km/h, nors tik siauras keliukas, iš abiejų pusių pušys, jokių tvorų nuo laukinių gyvūnų. Taip pat ir daug buvo atkarpų, kada lenkti buvo galima (tai galioja didžiajai daliai Lietuvos, kur buvo galima lenkti, dabar visur – ištisinė). Įdomu ir tai, kad kai buvo siauras keliukas ir galimi lenkimai prie kiekvienos perėjos nebuvo „avaringo ruožo“ ir greitis nebuvo ribojamas prie kiekvienos perėjos iki 50km/h. Ir nors realiai turbūt nei vienas pėstysis nebuvo partrenktas tose perėjose. Kaip ir avarijų nebūna atkarpose, kur sudėti vidutinio greičio matuokliai. Ir paprasti matuokliai statomi ne ten, kur avarijų būna, o kur absurdiškai sumažintas leistinas greitis ir žinoma, kad srautas visuomet tose vietose juda greičiau (tikrai atsiprašyčiau, jeigu policija ar kiti pateiktų informaciją su statistika kiek tose vietose buvo nelaimingų atsitikimų)...

Taip pat aplinkkelis. Po 2-3 eismo juostas į abi puses, tačiau greitis pastoviai šokinėja nuo 70 iki 90km/h. Nors visuose išsukimuose yra padarytos greitėjimo juostos, geras kelias, geras matomumas, bet vis tiek 70 (kaip ir įvažiavus beja į tunelį, nes matomai tunelis – nesaugu)... Ir vietoj to, kad bent padarytų 70km/h pirmajai eismo juostai, dabar nuo 90 stabdyti iki 70 turi visos 3 eismo juostos, nors tai absoliutus absurdas. Apskritai, Vievyje visus metus greitis yra 100km/h, o aplinkkelyje su geresniu keliu, daugiau eismo juostų tik 70/90 km/h...

Sakysite, greitis pagrindinė priežastis, dėl ko įvyksta avarijos? Taip, jei žiūrėsite į statistiką. Į „naują“ statistiką. Kadangi dar prieš prasidedant visam bumui, kad naikiname rodykles, kad reikia prie kiekvienos rodyklės būtinai sustoti, policijos puslapyje galima rasti informacijos, jog didžiausias procentas, dėl ko sužeidžiama ar žūsta pėstieji yra jų pačių kaltė. T. y. nesidairymas einant į kelią, atšvaitų ir/ar šviesą atspindinčių liemenių nedėvėjimas, ir tik 3 vietoje jau kalti yra vairuotojai (nors visi vairuojantys, manau, pritars, kad jei eini su protu, jokia mašina perėjoje tavęs nepartrenks, kai įsitikinsi, jog visiškai saugu).

Bet po to viskas pasikeitė, pėstieji praktiškai niekada nekalti, o liūto dalį perėmė viršytas leistinas greitis (kaip kitaip pateisinti visus ribojimus, kosmines sumas išleidžiant greičio matuokliams, kai vietoj to galima pastatyti viadukus ar požemines perėjas, bet juk tai biudžeto nepapildys... Jei vairuoji, tai greičiausiai ir dirbi, pinigų turi, baudą susimokėti galėsi...)

Įdomu, ar avarijos priežastimi nurodomas greitis ar neblaivumas, jei „vadeliotojas“ buvo girtas, viršijo greitį ir be teisių? Manau, kad greitis, ir tik paskui pažymima, kad jis buvo neblaivus, tačiau statistikoje to niekas jau neparodo. Ir tokiems, beje, nieko nepadaro, skiria baudą, kurios jie nesumoka ir toliau 40 kartų teistas linksmai sau girtas važiuoja pramogauti.

Ir dabar apie visų taip mėgtas žaliąsias rodykles. Nežinau, kelių tomų reiktų aprašyti visas situacijas, kur buvo žaliosios rodyklės ir kodėl labai labai blogai, kad jų nebelieka, tačiau paminėsiu keturias sankryžas per kurias teko važiuoti tarpšventiniu laikotarpiu. Paminėsiu, kodėl buvo gerai ir kodėl dabar labai blogai (iš kitos pusės, kaip gali būti gerai, kai nuiminėti jos buvo pradėtos likus mėnesiui iki viso panaikinimo, visiškai nepasiruošta ir nenumatyta, kaip reguliuoti eismą ir t. t.)

1. Liepkalnis

Buvo žalia rodyklė, bent iš tos pusės pasukti link oro uosto nebuvo problemų. Dabar Padaryta papildoma sekcija į dešinę kuri dega gana trumpą laiką. Kuomet užsidega šviesoforo signalai leidžiantys sukti į kairę ir važiuoti tiesiai į dešinę sukti nebegalima, kadangi ir pėstiesiems tuomet yra žalia šviesa (maždaug 2 pėstieji per valandą toje vietoje pereina), ir kad nesugalvotų kas nors pasukti į dešinę praleidęs pėsčiuosius (jeigu jų yra), ir pataupant pinigus, kad nereiktų keisti viso šviesoforo, priklijuojama rodyklė, kad galima važiuoti tik tiesiai (nebūtų nieko, galima būtų sukti į dešinę įsitikinus, kad yra saugu). Jau nekalbant apie tai, kad eismo srautas nėra nepertraukiamas kai dega raudonas šviesoforo signalas.
Rezultatas? 1h 15min kamštis kuriame prastovėjau susidaręs paprastą tarpšventinę dieną, kuomet tikrai eismo intensyvumas ne pats didžiausias. Iki tol pasukti į dešinę užtrukdavo maksimum 3-5minutes.

Ką daryti?

a) Bent nuklijuokit rodyklę leidžiančią važiuoti tik tiesiai, kad per tą laiką galima būtų sukti ir į dešinę, nors nedega papildoma sekcija.

b) Pėstiesiems padarant viaduką ar požeminę perėją, ir leidžiant sukti į dešinę visuomet, kai iš tos pačios gatvės transportas važiuoja tiesiai ir suka į kairę.

c) Kosmoso nekainuotų padaryti tiesioginio nuvažiavimo link oro uosto su greitėjimo juosta, taip padidinant ženkliai pralaidumą, 2 juostos galėtų sukti į kairę ir viena važiuoti tiesiai tokiu atveju.

2. Baltupio g.

Viena iš priežasčių, kodėl atseit naikinamos rodyklės buvo ta, kad užsieniečiai atvažiavę nesupranta, ką jos reiškia. Ir nors aš taip pat vieną kaip siūlymą pateikiau nuimti rodykles nurodančias kryptį, taip leidžiant sukti į dešinę net nedegant sekcijai, ši sankryža parodo, kad reiks labai ir labai daug laiko, kol kažkas pasikeis.

Situacija tokia, kad žalios rodyklės nebėra, tačiau važiuojantiems tiesiai ir į kairę šviesoforas krypties nerodo, vadinasi, degant žaliai šviesai tiesiai ir į kairę galima sukti ir į dešinę (nors sekcija ir nedega), bet spėkit ar kas nors suka? Taip, nesuka. Na ir tikrai būtų sunku susigaudyti, kad leidžiama sukti į dešinę, nors ir nedega papildoma padaryta sekcija. Ten nėra nei perėjos kertantiems ateities gatvę nei kitos nenumatytos kliūties. Taip pat dažnai (ypač ne piko metu ir savaitgaliais) ateities gatve žiūrint iš kairės eismas neintensyvus, todėl galima buvo pasukti į dešinę.

Sprendimas? Palikti degti žalią sekciją ir tuomet, kuomet dega žalia važiuojantiems tiesiai ir sukant į kairę, kadangi kaip minėjau perėjos kertantiems ateities g. Nėra, o sukantys į kairę (į ateities g.) suka į 2 eismo juostą, sukantys į dešinę – 1mą, tad niekas niekam nemaišo.

3. Saulėtekis

Buvo žalia rodyklė – nebėra. Ir nėra kažkokių be to papildomų pakitimų. Situacija? Sukti šioje vietoje į kairę gali tik viešasis transportas. Kai būdavo žalia rodyklė autobusai ir troleibusai, kurių eismas čia gana intensyvus pasitraukdavo į 2 juostą, taip praleisdamas lengvuosius sukančius į dešinę. Dabar kai iš kairės eismas visiškai neintensyvus – dega raudona. Papildomos sekcijos nėra. (tiesa einantiems per gatvę dega žalias šviesoforo signalas, kur pėsčiųjų taip pat labai mažai, kadangi netoliese yra kita, nereguliuojama perėja kuri ir arčiau stotelės. Paskui automobiliams sukant į kairę iš Nemenčinės pl. (saulėtekio al.) pėstiesiems iš jokios pusės šviesoforas nedega, jokios kliūties sukti į dešinę nėra, tačiau negalima. Kai užsidega žalias šviesoforo signalas ta pačia kryptimi užsidega žalia šviesa ir pėstiesiems. Vadinasi, sukantys į dešinę turi praleisti. Dabar autobusai ir troleibusai lieka pirmoje eismo juostoje, kol jie visi pravažiuoja užsidega vėl raudonas signalas ir norintys pasukti į dešinę laukia viso ciklo.

Ką daryti?

a) Padaryti papildomą sekciją į dešinę kuri degtų kai automobiliai iš nemenčinės pl. Suka į saulėtekio al. Taip pat palikti galimybę sukti į dešinę kai sukantiems į kairę dega žalia šviesa.

b) Padaryti šioje vietoje žiedinę sankryžą pėstiesiems padarant viaduką ar požeminę perėją

c) Sukantiems į dešinę (nuo „Viada“ degalinės) į Saulėtekio g. Padaryti papildomą sekciją bei pastatyti išmanųjį šviesoforą, kuris leistų sukti į dešinę ir tuo pačiu sukti į kairę (į nemenčinės pl) kai automobilių srauta iš Nemenčinės pl. pusės juda Saulėtekio al. link.

4. Mokslininkų g.

Puikus pavyzdys, kad viskas daroma paskutinę minutę apie nieką negalvojant.

Papildoma sekcija padaryta, tačiau ji uždengta dar ir neveikia. Žalios rodyklės taip pat nebėra. Sukantys į dešinę turi laukti, kol užsidegs šviesoforo signalas leidžiantis važiuoti tiesiai ir tuo pačiu sukti į kairę. Taip pat tuo pat metu pėstiesiems dega žalia kertantiems Geležinio Vilko g.

Rezultatas? Paprastą dieną, kuomet niekada nebūna kamščio jis susidaro. Piko metu viskas užsikiša ir trunka pravažiuoti ~30-50min ilgiau nei įprastai.

Ką daryti?

a) Sutvarkyti papildomą sekciją į dešinę (akivaizdu, kad ji degs kai į mokslininkų g. Suks iš geležinio vilko į kairę, tuo pačiu neuždedant krypties rodyklių važiuojantiems tiesiai ir į kairę

b) Iš mokslininkų g. Padaryti tiesioginį nuvažiavimą į geležinio vilko g. Su greitėjimo juosta prailginant juostą iki VITP (Visorių informacinių technologijų parko) įsukimo. Visos aplinkybės tai daryti leidžia (stulpai stovi toliau, pėstiesiems taip pat nemaišytų kadangi liktų dar nemažai žalio ploto kaip atitvaro nuo kelio). Tai išspręstų apskritai problemą šioje vietoje, kadangi kamštis susidaro, nes dauguma suka į kairę ir dešinę. Tai padarius sukantiems į kairę būtų galima prailginti juostą, taip neužkišant kelio važiuojantiems tiesiai, o sukantys į dešinę į juostą galėtų persirikiuoti nuo VITP pastato. (Greitėjimo juostą galima daryti iki šalia esančios degalinės).

Nežinau, kaip kovojame su mistine tarša ypač palyginu su visos Europos mastais, kai Lietuvoje nei automobilių daug, nei tankiai labai apgyvendinti, kad ir didieji miestai, nei kaip didinamas pralaidumas bei mažinamas avaringumas... Nors politikai ir sako, kad situacija vis gerėja, bet ne visi mes galime į darbus važiuoti su palyda, kada visi turi trauktis iš kelio.

Ką galime padaryti mes?

Planuoju surinkti nuo 50 vairuotojų ir važiuoti pagrindinėmis gatvėmis visose juostose 20-30km/h, bei sukti ratus žiedinėse sankryžose (ypač keliuose, kurie veda Seimo/vyriausybės/prezidentūros link) nepraleidžiant „palydos“, kad pagaliau atkreiptų dėmesį.

Taip pat, jei visi vairuojantys pasirašytų, tai užtektų parašų surengti referendumui. Referendumo tikslas nebūtų grąžinti žalias rodykles (nes jų turbūt niekur tiesiog nekabintų), o pakeisti eismo taisykles, jog visose sankryžose sukti į dešinę leistina, kai įsitikinama, jog tai saugu, nepriklausomai nuo degančio šviesoforo signalo.

Prie to pačio, kaip 2 punktą galima būtų nubalsuoti, kad vidutinio greičio matuokliai bei kiti dabar esantys (kadangi pinigai jau sumokėti už juos), būtų naudojami visus metus ne baudoms surinkti, o nustatyti vidutinį srauto greitį, bei į tai atsižvelgus padidinti dabar esantį maksimalų leistiną. Paskui jau lai būna ir baudžia, jei kas „skris“, nes važiuoti regioniniuose keliuose 110 yra visiškai normalus greitis. Surinktas baudas investuoti į viadukų ir požeminių perėjų statymą pradedant ten, kur yra 4 juostų kelias, bet taip pat yra ir perėja.

Laimingų Naujųjų. Tikėkimės, žiurkės metai atneš sprendimą, kuris ne tik kažką apmokestins, baus ir draus, tačiau ir leis, bei padės.

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!