Kaip DELFI pasakojo Aplinkos projektų valdymo agentūros (APVA) komunikacijos specialistė Austėja Jonaitytė, prašymų skirti kompensaciją sulaukta iš Vilniaus, Kauno, Druskininkų, Vilkaviškio, Trakų, Šiaulių ir Panevėžio gyventojų.

Tiesa, specialistė pastebėjo, kad nebūtinai būtent šiose vietose ims mažėti taršių transporto priemonių, mat prašantys kompensacijos gali būti nurodę vieną vietą, o gyventi – visiškai kitame rajone.

Kokiais automobiliais lietuviai panoro atsikratyti, nėra aišku, mat APVA duomenų apie automobilio markę, gamintoją bei konkrečius pagaminimo metus negauna. A. Jonaitytė priminė, kad norintys pretenduoti į kompensaciją ir seną automobilį pakeisti mažiau taršiu ir naujesniu, turėtų žinoti kelias taisykles.

Kokie reikalavimai taikomi

Pirmiausia nurodoma, kad automobilio, kuriuo norima atsikratyti, savininkais kompensacijos prašytojai turėtų būti mažiausiai 12 mėnesių, o šio automobilio techninė apžiūra turėjo galioti dar šį rudenį.

Taip pat senasis automobilis turėtų būti mažiausiai metus įregistruotas Lietuvos transporto priemonių registre.

Galiausiai senasis automobilis privalo būti atiduotas sunaikinti, o jo savininkas turėtų gauti Eksploatuoti netinkamos transporto priemonės sunaikinimo pažymėjimą bei sunaikintą automobilį išregistruoti iš Lietuvos kelių transporto priemonių registro.

Automobilių tarša

Aplinkos ministerija atkreipia dėmesį, kad naikinti eksploatuoti netinkamas priemones gali tik Atliekų tvarkytojų registre esančios įmonės, tokių, teigiama, yra maždaug 500. Automobilį sunaikinti priėmusi įmonė tampa atsakinga ir už transporto priemonę, ir už tinkamą jos sunaikinimą.

Procesas, per kurį APVA priima sprendimą, ar skirti kompensaciją, nėra ypač greitas. A. Jonaitytė pasakojo, kad agentūra per ne vėliau kaip 30 kalendorinių dienų privalo įvertinti prašymą skirti kompensaciją ir priimti sprendimą. Jeigu sprendimas teigiamas, kompensacija išmokama per 30 dienų.

Prašymai skirti kompensaciją mažiau taršiam automobiliui įsigyti priimami tik internetu, APVA svetainėje.

Jokio dyzelino

Visgi pabrėžiama, kad kompensacija skirta naujesniam ir ne tokiam taršiam automobiliui pirkti, tad apribojimų, kokią transporto priemonę galima įsigyti, ne tiek ir mažai.

Pirmiausia pabrėžiama, kad įsigytas automobilis turi būti Europos Sąjungoje užregistruotas ne anksčiau nei 2013 m. sausio 1 d. arba vėlesne data.

Taip pat reikalaujama, kad perkamas automobilis į aplinką išmestų ne daugiau nei 130 g/km anglies dvideginio.

Galiausiai nurodoma, kad gautos kompensacijos panaudoti dyzelinu varomiems automobiliams negalima. Naujai įsigyjamas automobilis privalo važiuoti benzinu, dujomis (gamtinėmis arba suskystintomis), etanoliu, elektra. Taip pat įmanoma, kad automobilis važiuotų benzinu ir dujomis, benzinu ir etanoliu arba būtų hibridinis ir galėtų važiuoti ir elektra, ir benzinu.

Išimtis taikoma perkantiems elektromobilius, mat elektra varomi automobiliai gali būti ES registruoti seniau nei 2013 m., taip pat jiems nėra taikomas ir CO2 rodiklis.

Pasirinkimų ne tiek daug

Gavę 1000 eurų kompensaciją mažiau taršiam automobiliui įsigyti turėtų žinoti ir tai, kad pasirinkimų skaičius – ribotas, o prie gautos sumos pridėti teks mažiausiai antra tiek.

Štai transporto priemonių skelbimų portale „Autoplius.lt“ nurodžius, kad automobilis turi būti ne senesnis nei 2013 m., būti varomas benzinu ir kainuoti 1000 eurų, pasirinkti galima tik iš vieno avariją patyrusio varianto. Kilstelėjus kainos ribą iki 2 tūkst. eurų, siūlomi keli automobiliai, tačiau dauguma jų – sudaužyti.

Kilstelėjus kainą iki 3 tūkst. eurų ribos, pasirinkimo yra daugiau, tačiau visi galimi automobiliai turi nedidelio darbinio tūrio variklius, mechanines pavarų dėžes, tai – miestui tinkamiausi mažyliai. Daugiau pasiūlos atsiranda nubrėžus 5 tūkst. eurų ribą, visgi net ir šiuo atveju dauguma skelbimų – su sudaužytais ir remonto reikalaujančiais automobiliais, likusieji – ganėtinai nedideli modeliai.

Norint įsigyti erdvesnį, šeimai tinkamesnį automobilį, reikėtų mokėti apie 7 tūkst. eurų. Už tokią sumą būtų galima nusipirkti 4–5 metų amžiaus Lietuvoje pavažinėtą arba iš užsienio atvežtą benzinu varomą automobilį. Panorus hibridinio modelio, reikėtų dar šiek tiek pridėti, kad pavyktų įsigyti patikimą variantą.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (48)