Gali tekti patuštinti kišenes

Nors dar praėjusią savaitę žiniasklaidoje buvo pasirodžiusi informacija, kad žemės ūkio technika taršos mokesčiu apmokestinta nebus, DELFI susisiekus su aplinkos ministru K. Mažeika, šis pateikė kiek kitokią informaciją.

Ministras ramino, kad mokėti mokestį tiems, kurie žemės ūkio techniką turi įsigiję seniau, tikrai nereikės, tačiau kalbant apie taršią naujai registruotą techniką – gali būti visko.

„Naujai registruotiems, ypatingai galingiems ar taršiems, pirmą kartą registruotiems Lietuvoje, galėtų būti taikomas (mokestis – DELFI), bet esamiems, vertinant pagal žemės ūkio konkurencingumą, pagal Europos Sąjungos išmokų netolygumą, tas mokestis, manome, būtų nesąžiningas“, – apie planuojamus mokesčius sakė jis.

Paklaustas, kodėl nuspręsta neapmokestinti seniau įsigytos technikos, jis aiškino, kad ji yra naudojama tiesioginiam darbui – žemės dirbimui, už ką vėliau yra sumokami mokesčiai nuo pajamų ir žemės ūkio produkcijos, todėl tai, anot jo, būtų nesąžininga.

Kęstutis Mažeika

Ar iš tiesų tarši naujai registruota žemės ūkio technika bus apmokestina – kol kas lieka neaišku. Pasak ministro, kol kas vis dar vyksta diskusijos.

„Mokestis galėtų būti taikomas naujai registruotiems, ypatingai, naudotai technikai pervežtai iš užsienio, kurios atsisako užsieniečiai, tai lygiai taip pat, kaip su naudotais automobiliais, galėtų būti pirmai registracijai tam tikras mokestis.

Turėtume orientuotis į parko atnaujinimą , o ne senos technikos įsigijimą, todėl manome, kad tai galėtų būti dėl motyvacijos, dėl taršos mažinimo, kad prisidėtų visi, tiek žemės ūkio technikos naudotojai“, – svarstė K. Mažeika.

Kaip mokestis galėtų atrodyti ir kiek už jį tektų pakloti žemės ūkio technikos savininkams, pasak jo, kol kas dar neaišku.

„Turėtume išdiskutuoti, ar tai būtų vienkartinis mokestis, ar kasmetinis, pririštas prie transporto priemonės techninės priežiūros“, – teigė ministras.

DELFI susisiekė ir su Žemės ūkio ministerija, tačiau jos atstovai patikino, kad šiuo metu vyksta intensyvios diskusijos, tad papildomų komentarų institucija pateikti negalinti.

Kelia klausimų

Lietuvos žemės ūkio bendrovių asociacijos prezidentas Petras Puskunigis aiškino, kad jeigu visgi būtų nuspręsta apmokestinti taršią žemės ūkio techniką, tai, jo teigimu, jau būtų perteklinis mokestis.

„Mokesčių ir taip užtenka. Vis tiek reikėtų pasižiūrėti, kaip yra Europoje, kitose šalyse“, – DELFI sakė jis ir teigė pasakyti, kokį poveikį toks apmokestinimas galėtų turėti, šiandien negalintis.

„Išvis daugelyje ūkių yra sezoniškumas, tai jei už visus metus mokėti reikėtų, tai čia būtų per daug.

Nauja žemės ūkio technika nėra tarši. Dėl to žemdirbiai ir investuoja į ją. Technika atitinka visus reikalavimus ES. Aišku, jei yra kokios senienos, tai jos neatitiks, bet šiaip mūsų turima technika atitinka visus reikalavimus, nes kitaip yra neleidžiama ją įsivežti“, – aiškino P. Puskunigis ir lygino, kad kai kuri nauja žemės ūkio technika anglies dioksido į aplinką išmeta mažiau nei kai kurie lengvieji automobiliai.

Mauricas: galime nusipjauti šaką, ant kurios sėdime

Esminis klausimas, į kurį turi būti pateiktas aiškus atsakymas, kaip tikino „Luminor“ banko ekonomistas Žygimantas Mauricas, yra susijęs su tuo, ar mokesčio įvedimas ilgainiui pakeistų gyventojų elgseną taip, kad dėl to ateityje sumažėtų tarša, kurią sukuria transporto priemonės.

„Jeigu elgsenos nepakeis, o, tikėtina, kad apmokestinus žemės ūkio techniką, nepakeis, nes tai yra darbo įrankis, kapitalas, galima sakyti, tai tokio mokesčio tikslingumas yra svarstytinas.

Tada kyla įtarimas, kad tikslas yra ne mažinti taršą, o surinkti pinigus į biudžetą“, – svarstė ekonomistas.

Žygimantas Mauricas

Jo teigimu, kai kalba sukasi apie darbo priemonių apmokestinimą, reikia būti labai atsargiems.

„Galima nusipjauti šaką, ant kurios patys sėdime.

Galbūt būtų tikslingiau naikinti dalį mokestinių išimčių, kurios yra taikomos, tarkime, kalbant apie žymėtą dyzeliną, o ne užsiimti naujo dviračio išradimu ir kurti papildomus mokesčius“, – sakė jis.

Bendrai kalbant, kaip aiškino, jei valstybė nori kažką keisti, tvarkytis ji turėtų pradėti nuo savo kiemo.

„Apmokestinti gamybos priemonę yra pakankamai rizikingas žingsnis. Tai rodo tam tikrą valdžios blaškymąsi.

Jeigu jau nori apmokestinti, pakeisti kažką, yra viešasis transportas, investuokite ten, ženkliai vėluoja viešųjų pastatų renovacija, apskritai, valstybė nesusitvarko su savo NT, o jo turi labai daug, švaisto energetinius resursus. Visa tai susiję su aplinkos tarša.

Siūlyčiau nesiblaškyti ir tvarkyti savo kiemą, jeigu kalba eina apie komercinį transportą. O jeigu jau tikrai yra noras, skaičiavimai turi būti labai pagrįsti“, – įspėjo jis.

Prasitarė apie naujus mokesčius

DELFI primena, kad vos prieš keletą savaičių premjeras Saulius Skvernelis prasitarė, jog nuo 2020-ųjų šalyje gali būti įvesti nekilnojamo turto ir taršių automobilių mokesčiai.

„Bet kokiu atveju klausimas darbotvarkėje bus, išvengti negalėsime (...). Niekur nedingsime, mes čia rudenį ateisime, nes biudžetas turi ne tiktai išlaidas, kurias mes matome, pritariame ir norime didesnių, bet ir pajamas. Tai norint didinti išlaidas, reikia turėti ir papildomas pajamas“, –Seime sakė S. Skvernelis.

„Turime nekilnojamojo turto mokestį, bet diskusija turbūt neišvengiama, ar jis yra efektyvus, ar teisingas, ar bazė yra tinkama“, – pridūrė S. Skvernelis

Jis pabrėžė, kad nuo kitų metų sausio bus įvestas ir taršių automobilių mokestis.

„Kalbant apie taršius senus automobilius, kuriuos norima įvežti į Lietuvą, kad tai būtų tam tikra finansinė paskata jų neįvežti. Nekalbu apie tai, kuo šiandien naudojamasi, kas yra registruota. Bent pirmasis žingsnis bus, kad Lietuva nebūtų seno automobilių parko importo šalimi, kalbant apie registracijos mokestį, rinkliavą. Kad neapsimokėtų senus taršius automobilius atvežti į Lietuvą “, – teigė S. Skvernelis.

Aplinkos ministerijos kancleris Arminas Mockevičius sakė, kad pradinis mažiausiai taršių automobilių mokestis galėtų būti 20 eurų per metus, tačiau jis didėtų, priklausomai nuo taršos lygio.

Apie taršių automobilių apmokestinimą „Žinių radijo“ laidoje pasisakė ir valstiečių lyderis Ramūnas Karbauskis. Jis pabrėžė, kad taršių automobilių apmokestinimas bus taikomas tik naujai registruojamiems automobiliams.

„Dabar labai daug tuščio šnekėjimo. Galiu patikinti visus Lietuvos žmones, kad jokio bandymo apmokestinti transportą, kurie jau dabar yra nupirkti ir žmonių naudojami, nėra planuojama. Šnekama apie ateitį, naujai įsigyjamus automobilius, apie tai, kaip skatinti automobilių įsigijimą, kurie mažiau terštų“, – laidoje „Pozicija“ sakė R. Karbauskis.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (274)