Pirmieji Lietuvoje pritaikys suomių praktiškai patvirtintą metodiką

Vilniaus verslo kolegija kartu su kitomis pažangiomis studijų programomis į naujus mokslo metus žengs su verslo vadybos ir rinkodaros studijomis pagal „Team academy“ metodą. Tai būtų dar vienas metodas iš daugelio, jei ne esminis momentas – studentai vadybos mokosi ne iš suolo, o dirbdami pačių įkurtoje realioje įmonėje ir uždirbdami tikrus pinigus.

„Team academy“ mokymosi būdas gimė Suomijoje – šalyje, kuri garsėja kaip švietimo lyderė visame pasaulyje. 1993 m., kai Suomijoje vyravo sunkmetis ir nedarbas, šio metodo įkūrėjas Johannesas Partanenas sugalvojo, kaip išmokyti būsimuosius studentus patiems susikurti darbo vietą ir būti verslininkais įmonės viduje. Tam yra vienintelis patikimas būdas – praktika. Ta pati pratika parodė, kad J. Partaneno sukurtas būdas pasiteisino. Pagal „Team academy“ metodiką mokoma jau 26 m., pačioje Suomijoje jis yra ypač vertinamas darbdavių, o jo pritaikymas pasitvirtino jau 15 pasaulio šalių.

Pagrindinis mokymosi būdas – komandinis

Įprastai studentai su realybe darbo ir verslo rinkoje susiduria tik baigę universitetą, tačiau besimokantys pagal „Team academy“ metodą į verslo pasaulį pateks peržengę Vilniaus verslo kolegijos slenkstį. Patalpos čia neprimena tradicinės auditorijos, teorinių paskaitų nedaug, o visko mokomasi per praktiką ir komandinį darbą. „Komandinis darbas – labai svarbus, nes komanda nuveikia žymiai daugiau. Kurso studentai suskirstomi į grupes iki 20 žmonių, iš kurių pasiskirsto į dar mažesnes grupeles ir imasi realių projektų įgyvendinimo, pvz., įmonės steigimo. Jie turi surinkti informaciją, pasirinkti teisinį modelį, tada tariasi su savo koučeriu, verslo konsultantu ir iš tiesų įsteigia įmonę. Joje atliekami įvairūs darbai, sprendžiamos problemos, išsikeliami ir siekiami tikslai kaip ir bet kokioje tikroje įmonėje,“ – mokymosi būdą pristato verslo konsultantė, koučerė, Vilniaus verslo kolegijos dėstytoja Aušra Gaivenienė, kuri specialiai mokėsi dirbti pagal suomių metodiką.

Aušra Gaivenienė, Vilniaus verslo kolegijos archyvas

Komandinis darbas leidžia išbandyti save įvairiose pozicijose ir srityse: studentas gali būti ir rinkodaros vadovu, ir finansininku, ir visos įmonės lyderiu. Būtent patirtis leidžia jaunam žmogui geriau suprasti, ko jis nori, kas labiau patinka, o kartu ir kaip veikia įmonė, kad verslas turi įvairių pusių, kur galima surasti savo vietą. Tai ir puiki psichologijos mokykla, nes mokomasi dirbti kartu, susikalbėti organizacijoje, o tai versle yra nepaprastai vertinamos savybės.

Vietoj sausos teorijos – savarankiškas knygų skaitymas

Studijuojant pagal „Team academy“ metodą teorines paskaitas dažniausiai pakeičia savarankiškas knygų skaitymas, dalinimasis informacija, jos aptarimas su komandos nariais. Privalomas, vis pildomas knygų sąrašas apima įvairias sritis: ekonomiką, lyderystę, teisę, rinkodarą, vadybą, projektų valdymą ir pan. Tačiau net ir knygų skaitymas čia panaudojamas iš kito „kampo“: „Studentai neskaito knygų, kad paskui informaciją pritaikytų praktikoje. Atvirkščiai – praktika parodo, kokių žinių jiems trūksta, o tada einama jų ieškoti. Jei studentai nujaučia, kad įmonėje yra tam tikra problema, jie ieško informacijos, sprendimo ir taip užpildo savo spragas. Be to, šalia yra koučeris ar verslo konsultantas, kuris nurodo, kur reikia pasigilinti,“ – paaiškino Andrejus Račkovskis, kitas Vilniaus verslo kolegijos dėstytojas, mokantis dirbti pagal „Team academy“ metodą.

Be knygų skaitymo studentai turės ir rašto darbų, pvz., mokysis rašyti ataskaitas, aprašymus ir kt., o egzaminą pakeis 24 val. iššūkis, kai į komandą kreipiasi reali įmonė, norinti išspręsti tam tikrą problemą. Per ribotą laiką studentai turi sugalvoti ir pateikti pasiūlymą, jį pagrįsti. Taip mokomasi kritinio mąstymo, lanksčiai taikyti savo patirtį ir teorines žinias.

Vilniaus verslo kolegijos archyvas

Į dėstytojų gretas įsilieja ir koučeriai

Akivaizdu, kad pagal minėtą metodiką dirbantys dėstytojai nėra tradiciniai. Jie taip pat praktikai, turintys savo įmones, ir yra skirstomi į 3 tipus: komandos koučerį, verslo konsultantą ir akademinį konsultantą. Komandos koučeris padeda sulipdyti komandą, konsultuoja, ne pataria, o užveda ant kelio, nurodo kryptį, kad studentai patys rastų problemos išeitį. Verslo konsultantas yra realus verslininkas, pats išsprendęs daugybę su verslu susijusių problemų, tad dirba kaip mentorius iš verslo pusės. Na, o akademinis konsultantas yra tam tikro dalyko dėstytojas, pateikiantis įvairias užduotis, rašto darbus ir pan.

Už gautą pelną – į stažuotę užsienyje semtis tarptautinės patirties

„Team academy“ metodo studentai dirba realioje įmonėje, tad uždirbtus pinigus gali panaudoti komandos reikmėms. Pavyzdžiui, pasisamdyti Lietuvos ar užsienio lektorių, kuris jiems paskaitys paskaitą norima tema. Kitas populiarus būdas – stažuotės į kitas šalis į pagal minėtą metodą veikiančias studentų įmones, kur įgaunama tarptautinės patirties, susipažįstama su kitomis kultūromis, sprendžiamos tai šaliai unikalios problemos ir tuo pačiu metu uždirbami pinigai. Tai labai išplečia tiek darbo, tiek požiūrio galimybes.

Darbo, ypač tarptautinio patirtis yra labai vertinama ir naudinga tiek pačiam žmogui, tiek įmonei. „Bet kuris absolventas neišvengiamai susiduria su potencialaus darbdavio klausimu, ar jis turi darbo patirties? Pagal „Team academy“ metodą 3 m. mokęsis verslo ar rinkodaros vadybininkas jau turi 3 m. darbo patirtį, yra išsiugdęs verslumą, moka save kitaip pristatyti, nebijo klaidų, savyje turi užsispyrimo padaryti darbą iki galo ir apskritai pasižymi kita motyvacija,“ – tvirtina dėstytojas A. Račkovskis.

Vilniaus verslo kolegijos archyvas

Jam pritaria ir A. Gaivenienė, kuri, besimokydama užsienyje, turėjo galimybę palyginti studentus iš įprasto universiteto ir studijuojančius pagal „Team academy“ metodą. „Pastarieji studentai baigę mokslus labai gerai žino, ką gali pasiūlyti, kokios jų stipriosios pusės. Jie aktyvūs, iniciatyvūs, turi realios patirties, kuri yra įvairiapusiška. Kitas svarbus momentas – jie yra savo kailiu patyrę, ką versle reiškia klaidos. Taip, jos buvo nemalonios, skausmingos, tačiau neįvyko šeimos, draugų, savo finansų sąskaita. Kai tokios klaidos padaromos dar besimokant, kolegija suveikia kaip pagalvė. Už studento visada yra užnugaris, kuris gali nurodyti kryptį ir suteikti motyvacijos,“ – pastebėjo Vilniaus verslo kolegijos dėstytoja.

Dar vienas privalumas – aukštas įsidarbinimo procentas

Užsienio patirtis rodo, kad apie 30 proc. pagal „Team academy“ studijavusio jaunimo tampa verslininkais. Jų verslo idėjos yra novatoriškos, drąsios, o pats verslas pradedamas tvirtai, dažnai su gan plačiais užmojais. A. Gaivenienė turi pavyzdžių užsienyje, kai ispanų studentė išplėtojo platformos, parduodančios nepanaudotų bilietų į kultūros renginius, verslą ir yra įdarbinusi virš 50 žmonių.

Likusi dalis sėkmingai dirba įmonėse įvairiose pozicijose ir labiausiai išsiskiria savo požiūriu. Tokie žmonės neina ieškoti darbo, o siūlo savo kompetenciją, ateina motyvuoti, su pasiūlymais. Jie kuria, o ne laukia, kol kas ką pasiūlys, nes per trejus mokymosi metus įprato taip dirbti. Būtent todėl jų įsidarbinimo procentas yra aukštas.

Jolanta Skirgailė, Vilniaus verslo kolegijos archyvas

Studijos pagal „Team academy“ metodą – ir veržliems, ir abejojantiems

„Team academy“ metodą Lietuvoje išdrįsusi pritaikyti Vilniaus verslo kolegijos direktorė Jolanta Skirgailė sako, kad tokios verslo vadybos ir rinkodaros studijos yra skirtos aktyviam, veržliam, energingam, žmones mėgstančiam asmeniui. Čia jis gali pasireikšti ir realizuoti save. Tie, kurių norą studijuoti vadybą ar rinkodarą varžo abejonės savimi, nepasitikėjimas ar neužtikrintumas, čia gali sustiprėti, išgryninti savo charakterio savybes ir norus patyrusių koučerių pagalba. „Gebėjimas dirbti komandoje, įgyti realios patirties Lietuvoje ir užsienyje, didelės galimybės įsidarbinti ar pačiam susikurti darbo vietą – tokie yra esminiai šio mokymosi metodo privalumai. Kadangi kaip kolegijos steigėja daug bendrauju su verslininkais, žinau, kad jie tokių darbuotojų labai laukia. Jaunimui tai yra ir galimybė sugriauti šiuo metu darbo rinkoje besiformuojančią nuomonę, kad jaunoji karta moka tik reikalauti, o ne duoti,“ – yra įsitikinusi J. Skirgailė.

Užsakymo nr.: PT_81845079