Situacija labai paprasta ir žinau, kad daug savarankiškai keliaujančių žmonių taip daro. Jau balandį pradėjome planuoti šeimos atostogas ir nutarėme spalio mėnesį 10 dienų skristi į Portugalijai priklausančią Madeirą. Naudodamasis populiaria skrydžių paieškos programėle pradėjau sekti galimus maršrutus (iš Lietuvos tiesioginio skrydžio nėra), kainas. Tarpusavyje konkuravo du variantai: 1. vykti su viena aviakompanija per Paryžių į Porto ir iš ten į Madeirą ir 2 variantas pasinaudoti kitos aviakompanijos paslaugomis ir vykti per Londoną į tą patį Porto ir Madeirą. Pasiūlymai labai panašūs, tarp skrydžių idealūs laikai, kas labai svarbu keliaujant su vaikais (apie 2 -2,5 val. persėdimams).

Kolegė užsiminė, kad antroji aviakompanija siūlo su kortele narystę metams (kaina apie 60 Eur.), o su ja galima dar labiau sutaupyti. Buvo priimtas sprendimas pasinaudoti antrosios kompanijos paslaugomis, įsigyti nuolaidų klubo narystę, pirkti bilietus VilniusLondonas, Londonas – Portas ir iš dar vienos kompanijos įsigyti skrydį į pačią Madeirą iš Porto, visa tai padariau šių metų birželio 15 d., gavau tai patvirtinančias sąskaitas.

Po mėnesio nutariau prisijungti prie populiarios skrydžių aviakompanijos tinklapio ir galutinai sužiūrėti skrydžių laikus. Ištiko lengvas šokas – niekaip nebespėjame į skrydį Portas – Madeira! Kodėl, kaip? Pirma mintis, gal pats „žioplį pagavau“. Jokio el. laiško iš kompanijos, jokio skambučio – nieko. Pažiūrėjus įdėmiau, pamačiau pranešimą, kad skrydis Londonas – Portas pavėlintas 2 valandomis 25 minutėmis, o tai reiškia, kad visa šeima nebespėja į skrydį iš Porto į Madeirą! Naršau aviakompanijos puslapį, ieškodamas kokio nors el. pašto, kuriame galėčiau išdėstyti visos šeimos problemą, randu tik telefono numerį, kurio minutės kaina 1,45 Eur (nieko sau kainelė!).

Kadangi lietuvių kalba konsultacijos negalimos, anglų nemoku idealiai, pasirenku seniai naudotą rusų kalbą. Skambinu, telefone groja „smagi“ muzikėlė, minutės eina... maždaug po 11 minučių atsiliepia konsultantė. Laužyta rusų kalba pradedu dėstyti problemą, o ji pasiūlo skristi į gretimą Lisabonos oro uostą ir kažkaip pasiekti Portą, puikiai suprasdama, kad dėl pavėlinto skrydžio ar pasirinkto kito oro uosto aš laiku nebūsiu Porte. Išgirstu pasiūlymus 1. Sutikti ir skristi. 2. Sugrąžinti pinigus į asmeninę sąskaitą už skrydį. 3. Sugrąžinti pinigus į aviakompanijos sąskaitą už skrydį, plius 20 proc. būsimoms paslaugoms. Nuskamba ir tokia frazė, dar daug laiko, gal kas pasikeis... Nervai tiesiog nelaiko, padėkoju už pokalbį, kuris man kainuos apie 20 Eur ir trenkiu ragelį.

Gal galvojate, ko aš čia nervinuosi, pasiimk pinigus ir perplanuok kelionę. Gerai. O kaip skrydis Vilnius – Londonas ir narystė klube, kurie šiuo atveju man visiškai neaktualūs ir visa šeima nepasinaudos nei skrydžiu, nei narystės teikiamais privalumais!

Naršau po jų puslapį, pagaliau randu formą, kur galiu pateikti skundą. Surašau visą problemą, surašau skrydžius, surašau išleistas sumas narystei, papildomam bagažui, vietoms ir naiviai tikiuosi, kad kompanija išliks sąžininga kliento atžvilgiu. Po poros dienų, sulaukiu atsakymo. Jų kompanija atsiprašo dėl situacijos ir informuoja, kad skrydį pavėlino dėl komercinių priežasčių ir pasiūlo tas pačias pinigų grąžinimo sąlygas, t. y. apie skrydį Vilnius – Londonas tarsi pamiršdama.

Atrašau jiems, kad ne aš pakeičiau laiką, kad nebuvo pasiūlyta jokia logiška alternatyva, iki skrydžių dar marios laiko (du su puse mėnesio), kompanija tikrai suras klientus, taip nenukentės nei ji, nei aš, susitarkime draugiškai ir išspręskime problemą sąžiningumo ir teisingumo principu. Kaip įrodymą, kad Portas nėra mano galutinė stotelė, prisegu Portas – Madeira skrydžio užsakymą, kuriame aiškiai matosi skrydžio data ir laikas. Laukiu, praėjus 5 dienoms į šį laišką atsakymo dar nėra.

Tuo pačiu rašau laiškus į Lietuvos transporto saugos administraciją, kuri nemokamai konsultuoja ir dėl tokių situacijų. Iš jų sulaukiu atsakymų, kad aviakompanija teisi, ji neprivalo mokėti už pirmąjį skrydį, nes tai ne jungiamieji skrydžiai. Nors pateikia ir tokį variantą „Teismas sujungtose bylose C-402/07 ir C-432/07 priėmė sprendimą, pagal kurį keleiviai, kurie galutinį paskirties punktą pasiekė trimis ar daugiau valandų vėliau, negu numatyta pagal pradinį kelionės planą, turi tokią pat teisę į kompensaciją kaip ir atšauktų skrydžių keleiviai“? Tik kas šiuo atveju yra galutinis paskirties punktas? Aviakompanijai – Portas, mano šeimai – Madeira.

Sulaukiu, formalaus pranešimo į el. paštą, kad skrydžio laikas pakeistas.

Žinote, tai jau tampa nebe pinigų (nors kodėl turėčiau aviakompanijai padovanoti apie 200 Eur?), o principo reikalas. Aviakompanijos puslapyje užpildau antrąjį skundą, priežastis paprasta: pasidomėjau kokios taisyklės ir reglamentai visa tai detalizuoja. Kompanija žada skundą išnagrinėti vadovaudamasi vidaus taisyklėmis ir 2004 m. vasario 11 d. Europos Parlemento ir Tarybos reglamentu (EB) Nr. 261/2004. Studijuoju minėtą reglamentą ir randu visus atsakymus į susidariusią situaciją. 8 straipsnio 1 dalis Teisė atgauti sumokėtą sumą arba vykti kitu maršrutu 1. Kai daroma nuoroda į šį straipsnį, keleiviams leidžiama rinktis: a) - per septynias dienas 7 straipsnio 3 dalyje numatytu būdu atgauti visą už bilietą jį perkant sumokėtą sumą, už neįvykusios kelionės dalį arba dalis sumokėtą sumą ir už jau įvykusią kelionės dalį ar dalis sumokėtą sumą, jei pagal keleivio numatytą kelionės planą skrydis nebeteko prasmės, taip pat tam tikrais atvejais...

Kaip ir viskas paprasta, pakeitus antrojo skrydžio laiką, šeimos kelionės planas sugriuvo, o pirmasis skrydis nebeteko prasmės...

Mano nuomone, šis Europos parlamento ir Tarybos priimtas reglamentas, turėtų turėti aukštesnę galią už aviakompanijos vidaus taisykles arba taisyklės turėtų bent neprieštarauti reglamentui. Vis dar laukiu atsakymo į antrąjį skundą iš aviakompanijos.

Gyvename civilizuotame, teisiniame pasaulyje, kur kaip ir turėtų galioti taisyklė „klientas visada teisus“, bet tik ne šiuo atveju! Tik ne su skrydžiais ir ne su aviakompanijomis. Niekaip nesuprantu, kaip ES institucijos palieka tokią spragą: ta pati aviakompanija, du jos skrydžiai, iš kurių vienas keičiamas... Aviakompanijos, matydamos užsakymus, gali puikiai tuo naudotis, o kientai toliau kompanijas „remti“. Įsivaizduokite: jeigu antrąjį skrydį aviakompanija paankstintų kokiomis 4 valandomis, matydamos, kad tie patys klientai turi skrydį iš Vilniaus ir į jį paprasčiausiai nespėja. Kompanija grąžina pinigus už paankstintą skrydį, o klientas lieka sumokėjęs už pirmąjį, bet realiai nepasinaudojęs paslauga.

Nors ši kompanija neteikia jungiamųjų skrydžių paslaugos, t. y. visi jų skrydžiai yra atskiri, bet kompanija gali puikiai manipuliuoti skrydžių laikais, nurodydama, kaip mūsų atveju – dėl komercinių priežasčių. Šiais informacinių sistemų laikais, jungiamųjų skrydžių paslaugos net ir nereikia teikti, turiu visus užsakymus, visus skrydžius, visus laiškus, sąskaitas, iš kurių yra aišku, kad mano galutinis tikslas Madeira, juos reikalui esant kompanijai galiu pateikti akimirksniu. Kažkur skaičiau, kad apie 10 proc. bilietų skrydžiuose būna nepanaudoti, na gal kažkas susirgo, pamiršo ar pramiegojo, bet gal kažką tiesiog pakeitė aviakompanija ir kažkas paprasčiausiai neskrido...

O jeigu (neduok Dieve) klientas nori pakeisti skrydžio datą, laiką ar padarė klaidelę registruodamasis, jis turi sumokėti gan nemažas sumas už pakeitimus.

Puikiai suprantu, kad yra vidaus taisyklės, reglamentai ir t. t., bet kur šioje vietoje yra logiškumas, teisingumas ir sąžiningumas? Nejaugi Europoje institucijos, įmonės, kompanijos gali tuo nesivadovauti? Nejau gan populiari ir garsi aviakompanija gali keisti ką nori ir kaip nori, o užsakytos paslaugos negavęs ar dėl kompanijos pakeitimų jos atsisakęs klientas būti paliktas „ant ledo“?

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!

Norite išsakyti savo nuomonę? Rašykite el. p. pilieciai@delfi. lt arba spauskite apačioje.