Konkurencijos taryba praėjusių metų pabaigoje paskelbė, kad net 26 vairavimo mokyklos sudarė susitarimą kelti vairavimo kursų kainas. Tarybos išvadose teigiama, kad „nuo 2016 m. liepos daugumos Vilniuje veikiančių vairavimo mokyklų įkainiai gerokai pakilo ir tapo beveik vienodi: B kategorijos kursų kaina siekė apie 500 Eur, C, CE ir D – nuo 700 iki 1100 Eur. Kaune vairavimo mokyklų įkainiai suvienodinti keliais etapais: 2016 m. liepos pabaigoje B kategorijos vairavimo kursų kainos pakilo nuo 225–277 Eur iki 350 Eur, dar po dviejų mėnesių – iki 375 Eur. 2016 m. liepos mėn. nustatyti įkainiai daugumoje sostinės vairavimo mokyklų nesikeitė dvejus metus ir sumažėjo 2018 m. vasarą Konkurencijos tarybai įtariamiems pažeidėjams išsiuntus tyrimo išvadas. Tuo tarpu Kaune vairavimo kursai atpigo po Konkurencijos tarybos patikrinimų, atliktų 2016 m. rudenį. Taip atrodė tarybos pranešimas prieš praėjusias Kalėdas, tačiau ar išties viskas tuo ir pasibaigė.

Marius Eidukonis

Dirba už trupinius?

Vairavimo kursai išties atpigo. B kategorijos vairavimo kursų kaina sostinėje didžiausiose vairavimo mokyklose dabar svyruoja nuo 329 eurų iki maždaug 410-420 eurų. Žinoma, yra ir brangesnių variantų, tačiau tai labiau išimtys iš taisyklės. Kaune šios kainos mažesnės, nuo maždaug 250 iki +/-300 eurų.

Pigiausiai išmokti vairavimo meno galima mažesniuose šalies miesteliuose. Pavyzdžiui, Alytuje B kategorijos vairavimo kursai kainuoja 239 eurus. Tai beveik 2 kartus pigiau nei vairavimo mokymas kai kuriuose mokyklose Vilniuje. Jau nekalbant apie visokias vienu ar kitu metu taikomas akcijas, atsinešus skrajutes, lankstinukus ar atvedus draugą. Tuomet kaina gali priartėti ir prie poros šimtų eurų.

Akys ant kaktos šoktelni tuomet, kai paskaičiuoji, kiek kainuoja instruktoriaus darbas (manykime, kad mokinys mokykloje mokysis tik praktinio vairavimo), taigi privalomas praktinio vairavimo laikas 30 akademinių valandų, arba 15 važiavimų. Tad viena tokio važiavimo valanda mūsų paminėtame Alytuje kainuoja beveik 16 eurų. Iš šios sumos atskaičiuokime PVM. Taigi mokyklai lieka 12.64 euro. Visų 15 praktinio vairavimo pamokų kaina tuomet maždaug 189 eurų.

Manykime, kad per visas 15 akademinių valandų mokinys su mokomuoju automobiliu miesto rėžimu nuvažiavo apie 400-450 kilometrų (jeigu jūs tiek su savo vairavimo instruktoriumi nenuvažiuojate, keiskite, instruktorių ir mokyklą, nes mokėsite važinėti tik aikštelėje, o „Regitroje“ po ją jau senokai sukiotis nebereikia), o vidutinės degalų sanaudos siekė apie 6-7 litrus kažkokių degalų. Tad vienam mokymui automobilis sunaudojo apie 24–28 litrus degalų.

Iš jau apskaičiuotos kursų kainos šią sumą ir minusuojame. Taigi alytiškei vairavimo mokyklai lieka apie 150 eurų ir 10 eurų už vieną praktinio vairavimo pamoką. Didmiesčiams pasiseka daugiau. Skaičiuojame 329 – 21 proc. PVM – degalai = 223 eurų, o tai maždaug 15 eurų viena praktinio vairavimo pamoka. Už kursus prašantiems daugiau – 410 – 21 proc. PVM – degalai = 288 eurai ir 19 eurų už vieną praktinio vairavimo pamoką.

10 eurų Alytuje ir 19 Vilniuje tik pliki skaičiai. Ši suma nenugula vairavimo instruktoriaus kišenėje. Vairavimo mokyklai reikia išlaikyti automobilį, patalpas, administraciją, mokėti mokesčius „Sodrai“ ir panašiai... Tad galime numanyti, kad už 1,5 valandos praktinio vairavimo pamoką, instruktoriui „į rankas“ sumokama apie 5–6 eurus.

Vairavimo teorijos egzaminas "Regitroje"

Jeigu dirbama tradicines 8 valandas, su pusvalandžiu pietums, instruktorius pasivėžina tik su 5 mokiniais. Tai reiškia, kad per dieną jis gauna 30 eurų, t.y. 600 eurų per mėnesį. Tiek mokama žmogui, kuris ruošia asmenis, kurie dalyvauja vis intesyvejančiame eisme. Arba kai kurie vairavimo instruktoriai yra altruistai ir dirba iš dalies „iš idėjos“ arba „pakasto šuns“ reikia ieškoti kažkur kitur.

Gudrus verslo planas

O ta pigumo šaknis pakasta vairavimo mokymo taktikoje. Pirmiausia vairavimo mokyklų klientai susivilioja maža pradine mokymų kaina. Teorija, praktinis vairavimas ir tik minėtieji 239-249 eurai Alytuje, ar 329-339 sostinėje. Pigiau nei matematikos korepetitorius, kuris paruoš baigiamiesiems egzaminams.

Tačiau „Vairuotojų mokymo tvarkos apraše“ aiškiai parašyta, kad 15 praktinio vairavimo pamokų arba 30 akademinių valandų, yra tik minimalus skaičius pamokų, o toliau sprendžiama individualiai. Va čia ir prasideda verslas, nebe mokymas. Tam, kad mokinys galėtų laikyti praktikos egzaminą VĮ „Regitra“, jam reikia išlaikyti mokyklinį praktinio vairavimo egzaminą, jo neišlaikius, reikia sudaryti atskirą sutartį su vairavimo mokykla dėl papildomų pamokų, čia jau kainos nebe tokios draugiškos mokinio kišenei.

Atsimenate, jeigu perkate kursus Alytuje – +/-239 eurai ir viena pamoka apie 16 eurų, Vilniuje – +/-329 eurai ir 22 eurai. Papildomo praktikos važiavimo kaina sostinėje svyruoja nuo 26 iki 32/33 eurų. Tiesa, reikėtų atkreipti dėmesį, kad vairavimo mokyklų, kurių B kategorijos vairavimo kuras brangesnis iškart, skirtumai tarp papildomų pamokų ir kursų valandos kainos nesiskiria drastiškai, arba papildomos pamokos net pigesnės. Kainų skirtumai nuo poros eurų iki 7 ar 8 eurų.

Taigi mokymo neišmokant taktika gali būti pelningesnė. Kaip gi tai gali įvykti? Pateikiu pavyzdį. Vairavimo mokyklos įskandusios laikosi vairavimo aikštelių ir pratimų jose zulinimo. Tad mokinys jose užlaikomas pakankamai ilgai motyvuojant, kad čia neva vairavimo pagrindų įtvirtinimas. Tarp stulpelių ir gairelių aikštelėje mokinys praleidžia, sakykime, 5–7 pamokas. Supratimo apie saugų dalyvavimą eisme jo galvoje dar nė su žiburiu nerasime, o jam beliko geriausiu atveju apie 10 vairavimo pamokų, t.y. 15 valandų praktinio vairavimo mieste.

Ar bus aptartos ir „išvažinėtos“ visos galimos situacijos – atsakymas vienas „ne“. Nes kalbant apie vairavimą, visi, kurie praėjo šį procesą, pasakys, kad supratimas, žinios ir tinkamas situacijos vertinimas atsirado tik nusukus ne vieną tūkstantį kilometrų. O „žalias“ mokinukas viskam perkrimsti turi 15 valandų. Dar vieną kitą kartą grįžtant į aikštelę, prisiminti įgūdžių joje. Ir čia priartėja paskutinioji pamoka – egzaminas, kur vairavimo instruktorius turės įvertinti, ar mokinys jau gali riedėti į „Regitrą“.

Vairavimo egzaminas

Mokęsi vairavimo pasakys, kad su vairavimo instruktoriumi dažniausiai „zulinami“ VĮ „Regitros“ maršrutai, tačiau mokykliniam praktikos egzaminui gali būti parinktas visiškai mokiniui naujas kelias. Išauga klaidų tikimybė net patyrusiems, ką bekalbėti apie mokinuką.

Taigi būsimasis „klevo lapas“ sukertamas per egzaminą. Vairavimo instruktorius jam pasiūlo įsigyti vieną kitą papildomą vairavimo pamoką. Tai dar papildomi mažiausiai 50–60 eurų, o gal ir daugiau. Kas žino, kiek papildomų kelių dar žino instruktorius. Tad netikėtai galutinė kursų kaina šokteli iki 400 ar daugiau eurų.

Vairavimo mokykla instruktoriui už didesnį papildomų „suvažinėtų“ pamokų skaičių atseikėja vienu kitu euru daugiau, nes ir pačiai lieka daugiau. Juk mokiniui nebereikia teorijos mokytojo ir minti adminstracinių patalpų slenksčio.

Vairavimo mokymo sutartyje su vairavimo mokykla, apibrežiama tik pagirndinių kursų kaina ir apie papildmo vairavimo kainą nekalbama – tai atskira sutartis su mokiniu. Tad, nenorėdami tapti melžiamomis karvėmis, pirmiausia atlikite rinkos analizę – jeigu siūloma kursų kaina itin maža, atraskite, kiek kainuoja papildomos pamokos – gal jums jų ir neprireiks, bet galiu apsidrausti, jeigu vairavimo aikštelėje užtrukote ilgiau nei 4 praktinio vairavimo pamokas, paklauskite savęs ir jus mokančio instruktoriaus, kodėl jūs trinatės aikštelėje, jeigu VĮ „Regitroje“ B kategorijos egzaminuojamieji jose nesivažinėja. Ir galiausiai atminkite, kad žodis kokybė retai kada sudera su žodžiu pigu.

Šio komentaro autorius – žurnalistas, žurnalo „Keturi ratai“ redaktorius Marius Eidukonis.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (40)