Kiek anksčiau, balandį, šis konsorciumas buvo pripažintas konkurso nugalėtoju, nes pasiūlė žemiausią kainą – 1,3 mlrd. eurų – ir žadėjo nutiesti magistralę per 250 dienų. Tačiau konsorciumas nepateikė per nurodytą laiką visos būtinos dokumentacijos ir naujuoju konkurso nugalėtoju gegužės pabaigoje buvo pripažintas Bulgarijos GDEB aljansas, kurį sudaro italų įmonė „Bonatti S.P.A“, Vokietijos „Max Streicher S.P.A.“ ir Liuksemburgo „Completions Development Sàrl“, susijusios su Dmitrijaus Pumpiansko metalurgijos bendrove TMK, Bulgarijos padalinys.

RBK skelbė, kad „Gazprom“ torpeduoja statybas, ir agentūros šaltiniai pasakojo, esą 1,4 mlrd. eurų vertės Bulgarijos generalinė ranga atiteks TMK. Iš pradžių konsorciumas už darbą prašė 1,6 mlrd. eurų, o vėliau sutiko su 30 proc. nuolaida.

Vis dėlto „TurkStream“ pratęsimo darbai iki šiol nepradėti, nors iki metų pabaigos liko mažiau nei 180 dienų, o jo paleidimas užtruks 250. Liepos 4 dieną „Bulgartransgaz“ pranešė, kad Konkurencijos apsaugos komisija atšaukė bendrovės sprendimą pakeisti konkurso nugalėtoją kaip neteisėtą, atsižvelgdama į Saudo Arabijos konsorciumo „Arkad“ protestą.

„Šiuo atveju tolesni veiksmai gali būti tokie: apskųsti 2019 m. birželio 27 d. Nr 741 sprendimą kolegijoje iš trijų Aukščiausiojo administracinio teismo narių per nustatytą 14 dienų laikotarpį arba sudaryti sutartį su pirmuoju nugalėtoju“, – teigiama Bulgarijos transporto sistemos operatorės pareiškime.

Taip pat priduriama, kad atsižvelgus į strateginę projekto svarbą užtikrinant dujų tiekimo saugumą ne tik Bulgarijai, bet ir Europai bei regionui ilgalaikėje perspektyvoje, „Bulgartrangsgaz“ išnagrinės „kontroliuojančio organo sprendimą ir nuspręs dėl vėlesnių veiksmų“. Bet kokiu atveju teisminis nagrinėjimas užtruks ne mažiau kaip mėnesį, pažymėjo „Bulgartransgaz“ atstovai.

Reikia pažymėti, kad visą konkursą lydėjo skundai, ir tai davė pagrindo manyti, kad „TurkStream“ antrosios gijos statybas sąmoningai siekiama užvilkinti. Pagal pirminį planą konkursas turėjo pasibaigti dar vasario 6 dieną, tačiau skundą pateikė Bulgarijos įmonė „Atomenergoremont“, kuri norėjo dalyvauti konkurse. Vėliau „Arkad“ vilkino dokumentų pateikimą, o dar vėliau naujojo nugalėtojo išrinkimą drauge su Saudo Arabijos koncernu mėgino užginčyti bendrovė „ J. Christoph E & P Service“.
Preliminarus dujų transportavimo maršrutas

Nacionalinio energetikos saugumo fondo direktoriaus pavaduotojo Aleksejaus Grivačo nuomone, nuo pat pradžių buvo siekiama sužlugdyti projekto įgyvendinimo terminus. „Laiko mažai. Bulgarijos vyriausybė turėtų laikytis griežtesnės pozicijos“, – teigia ekspertas.

Kaip jau skelbė „EADaily“, šių metų sausį „Bulgartransgaz“ užbaigė aukcioną dėl pajėgumų, skirtų dujų tiekimui į šalį, rezervavimo ir tranzito į Serbiją nuo 2020 m. sausio 1 dienos. Planuojama, kad kitais metais į kaimyninę šalį bus pristatyta 4 mlrd. kubinių metrų dujų, o nuo 2021 metų visa numatyta apimtis – per 12 mlrd. kubinių metrų. „Bulgartransgaz“ nepaskelbė nugalėtojų, tačiau žinoma, kad jais tapo du iš trijų dalyvių - „Bulgargaz“, „Gazprom“ ir Šveicarijos MET Group“.

Aukcionas buvo rengiamas ne tik siekiant rezervuoti pajėgumus, bet ir norint užtikrinti avansą iš tiekėjų, už kurį „Bulgartransgaz“ ir ketina statyti infrastruktūrą.

Pristabdžius konkursą dėl Bulgarijos infrastruktūros, skirtos dujotiekiui „TurkStream“ statyboms, Bulgarijoje dar šių metų vasarį imta kalbėti apie tai, kad šalis nesuspės įvykdyti savo įsipareigojimus sutartu terminu ir kad jai gresia Rusijos dujų monopolijos „Gazprom“ sankcijos. Bulgarijos ekspertas Vasko Načiovas pareiškė vietos televizijai „Press TV“, esą pažadas nutiesti 474 km dujotiekio ruožą per 10 mėnesių – yra „pasakaitės“. Ir dėl to, jo nuomone, šaliai automatiškai gresia sankcijos iš „Gazprom“ , kuriai teks naudotis Ukrainos maršrutu.

Primenama, kad praėjusiais metais buvo baigta tiesti jūrinė „Turkstream“ dalis, o šiais metais bus užbaigta sausumos atšaka Turkijoje. Viena dujotiekio atšaka su metiniu 15,75 mlrd. kubinių metrų pajėgumu skirta Turkijai, o antroji su tokiu pat pajėgumu – Europos šalims, įskaitant ir Bulgariją. „TurkStream“, kurį planuojama paleisti eksploatuoti 2019 m. pabaigoje, galės visiškai pakeisti rusiškų dujų transportavimo Balkanų maršrutą, einantį per Ukrainą.

„Gazprom“ jau perspėjo Sofiją dėl dujų tiekimo nutraukimo senuoju maršrutu nuo kitų metų. „Ukrtransgaz“ duomenimis, pernai šiuo maršrutu buvo transportuota 20 mlrd. kubinių metrų dujų. Remiantis sutartiniais tarifais, Ukrainos dujų transportavimo sistemos operatorė uždirbo per 500 mln. JAV dolerių.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)