Šiemet vis daugiau ir garsiau kalbame apie zero waste arba nulis atliekų judėjimą, kurio entuziastai atsisako arba sumažina nereikalingų daiktų pirkimą, o įsigytus naudoja daug kartų. Galiausiai nebetinkamus naudoti daiktus perdirba, o maisto atliekas kompostuoja. Daugiausia nerimo šio judėjimo nariams kelia vienkartiniai daiktai bei plastikinės pakuotės, kurios naudojamos trumpai, o išmestos gali irti kelis šimtus metų.

Tačiau zero waste judėjimas įgauna vis didesnį pagreitį. Ne tik pavieniai žmonės, bet ir didžiosios įmonės skatina ir stengiasi generuoti kuo mažiau atliekų. Štai didžiausias pasaulyje maitinimo tinklas „McDonald‘s“ inicijavo akciją – „šiaudeliai tik paprašius“, tai reiškia, jog gaivieji gėrimai nebebus patiekiami su šiaudeliais, išskyrus tuos atvejus, kai lankytojai patys jų pageidaus. Vienas didžiausių tinklų Lietuvoje „Caffeine“ inicijavo daugkartinių puodelių naudojimo akciją.

Miglė Makuškaitė ir Laura Prievelytė-Juknė

Minimalizmas įkvėpė atidaryti parduotuvę

Ir vis tik ne tik pavienės iniciatyvos skatina žmones tapti sąmoningesniais ir atsakingesniais vartotojais. Prieš dvejus metus susidomėjusios minimalizmo idėjomis Miglė Makuškaitė ir Laura Prievelytė-Juknė ieškojo tinkamų sprendimų kaip suderinti savo vartojimo poreikius ir tvarumą. Minimalistinis ir aplinkai draugiškas gyvenimo būdas padėjo merginoms atsisakyti nerimo ir nuolatinio troškimo turėti daugiau, baimės kažką praleisti ar prarasti. Pradėjusios dalintis socialiniuose tinkluose savo idėjomis Miglė ir Laura sulaukė didelio susidomėjimo ir palaikymo, tai paskatino jas įkurti zero waste laisvalaikio ir namų produktų elektroninę parduotuvę. Inovatyvaus verslo idėja gyvuoja jau metus, o prieš kelis mėnesius merginos Vilniuje atvėrė ir studijos duris, kurioje galima įsigyti tvarių produktų ar užsukus pasidalinti draugiškomis aplinkai idėjomis.

Žmonės, kurie užsuka į studiją yra sąmoningi, ieško ekologiškų ir tvarių sprendimų, vertina kokybę ir ilgaamžiškumą. Būtent žmonių augantis atsakingumas, domėjimasis draugiškomis aplinkai idėjomis paskatino merginas imtis Lietuvoje dar mažai vystytos verslo idėjos. Pastaruoju metu merginos pastebi augantį vartotojų susidomėjimą aplinkosauga, tvarumu ir alternatyvomis plastikui. Tad natūralu, jog verslas reaguoja į žmonių poreikius. Augant paklausai didėja ir pasiūla.

Inovatyvių ir sėkmingų verslo modelių egzistuoja daugybė. Tačiau svarbu išsirinkti sau artimą, nesiekiant iš karto tapti sėkmingiausiu ar didžiausiu rinkoje. Tik tada aplankys tikroji sėkmė. Miglės ir Lauros sėkmė augo po truputį, merginos ne tik pačios domėjosi tvarumo idėjomis, bet ir „užkrėtė“ jomis kitus. Šiandien Miglė ir Laura džiaugiasi subūrusios didžiausią zero waste bendruomenę Lietuvoje.

Inovatyvus, draugiškas aplinkai produktas

Tad šiandien matome vis daugiau gamintojų, kuriems rūpi gaminti ekologiškus, tvarius produktus. Štai Vaiva Žvirblytė įkūrė pirmąjį inovatyvųjį Lietuvoje kosmetikos prekinį ženklą – SOLIDU, kuris gamina vien tik kietąją kosmetiką. Gamyboje nenaudojami jokie plastikiniai buteliukai, viskas pagaminta tik iš aktyviųjų ingredientų. Tokiu būdu siekiama mažinti išmetamų šiukšlių kiekį, tuo pačių tokia kosmetika yra labai patogi, ypač kelionėse. Kietoji kosmetika koncentruota ir natūrali, jos gamyboje nenaudojamas vanduo. Juk įprastai kasdienėse kūno priežiūros priemonėse vanduo sudaro net 80 procentų. Kietoji kosmetika gaminama iš įvairių aliejų ir kitų didelės koncentracijos produktų.

Vaiva Žvirblytė

Kurdama produktus Vaiva siekia, jog jie būtų efektyvūs, puikūs savo poveikiu bei patrauklūs vartotojui. Todėl kietąją kosmetiką žmonės perka nebūtinai tik siekdami sumažinti taršos problemas. Atliekų mažinimas yra tik pliusas, o ne vienintelis produkto privalumas.

Mergina siekia, jog žmonės visiškai pamirštų apie tvarumą, o kietoji kosmetika taptų jų kasdienės rutinos dalimi, lengvai prieinamu pasirinkimu, nes daugeliui bet kokie tvaresni sprendimai asocijuojasi su kančia, kažko atsisakymu, pasirinkimų sumažėjimu.

Taip pat Vaiva sugriauna dar vieną mitą. Nors atrodo, jog jos gaminama kosmetika be plastiko turėtų būti populiariausia tarp zero waste ir kitų tvarių judėjimų propaguotojų, yra visai ne taip. Dažniausiai zero waste entuziastai patys gaminasi kosmetiką ar plaukų plovimui naudoja įvarius maisto produktus ar kitus dalykus, kurie jiems leidžia apskritai kosmetikos nepirkti.

Inovatorių asmeninio archyvo nuotr.

Investicijos draugiškoms aplinkai idėjoms

Jeigu turite idėją ar ją jau vystote, verta pasikonsultuoti arba pasinaudoti Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūros siūlomomis (MITA) priemonėmis. Visos jos remia šias sumanios specializacijos kryptis, kurios apima žiedinės ekonomikos principus – energetiką ir tvarią aplinką bei naujus gamybos procesus, medžiagas ir technologijos.:

• Inočekiai Skirta: privatiesiems juridiniams asmenims, pradedantiems ar jau vykdantiems inovacinę veiklą. Inovacinio čekio dydis priklauso nuo vykdomos veiklos ir gali siekti iki 76 tūkst. Eur.

• Inostartas Skirta: smulkiojo ir vidutinio verslo subjektams, veikiantiems ne ilgiau kaip 36 mėnesius. Projekto dydis priklauso nuo vykdomos veiklos ir gali siekti iki 46 tūkst. Eur.

• Inopatentas Skirta: juridiniams asmenims, siekiantiems apsaugoti intelektinės nuosavybės teises tarptautiniu mastu.

Tinkamos išlaidos – oficialūs mokesčiai, patentinių patikėtinių paslaugos. Didžiausia MITA skiriamų investicijų suma vienam išradimui ar dizainui – 30 tūkst. Eur.

• Partnerių paieškos vizitai Skirta: įmonėms, ieškančioms partnerių užsienio šalyse. Finansuojamas dalyvavimas įvairiuose renginiuose ir susitikimuose užsienyje, apmokant kelionės, gyvenamojo ploto nuomos, renginio dalyvio mokesčio išlaidas. Vizitų tikslas – rasti partnerių dalyvauti tarptautinėse programose („Horizontas 2020“, „Eurostars-2“, „Eureka“, ir kt.) bei pritraukti investicijų verslo plėtrai.

Straipsnių ciklas parengtas pagal projektą „Technologijų ir inovacijų populiarinimas“, kuris yra finansuojamas Europos regioninės plėtros fondo lėšomis. Projekto tikslas – populiarinti technologijų pažangą ir inovacijas, informuojant verslą ir verslui imlią visuomenę apie mokslinių tyrimų vykdymo ir inovacijų diegimo naudą. Projektą vykdo Mokslo, inovacijų ir technologijų agentūra (MITA).


Užsakymo nr.: PT_81481209