Kelių eismo taisyklės (KET) nurodo, kad vairuotojui draudžiama naudotis mobiliojo ryšio priemonėmis, jeigu jomis naudojamasi rankomis, išskyrus tuos atvejus, kai transporto priemonė stovi ir jos variklis yra išjungtas. Nepaisantiems šio reikalavimo gali būti skirta bauda iki 90 eurų.

Tačiau vairuotojai KET reikalavimą suvokia pažodžiui: kalbėti telefonu vengia, tačiau nesupranta, kad toks pats naudojimasis mobiliojo ryšio priemone yra ir naršymas telefone, žinučių rašymas ar naujienų socialiniuose tinkluose peržiūra. To daryti negalima net ir tada, kai automobilis stovi sankryžoje užsidegus raudonam šviesoforo signalui.

Pasitelkė technologijas

Garsiai pasaulyje nuskambėjo Didžiosios Britanijos policijos pareigūnų eksperimentas kelyje pasitelkti įrangą, leidžiančią iš tolo užfiksuoti signalus, kai automobilyje vairuotojas naudojasi telefonu rankomis. Tokie vairuotojai buvo stabdomi ir baudžiami.

Dėmesį atkreipė ir Vokietijos policijos pareigūnų iniciatyva, susijusi su eismo įvykius kelyje pro langus, automobiliui važiuojant pro šalį, filmuojantys ir fotografuojantys vairuotojai. Tokie vairuotojai ne tik sulaukė griežtų pareigūnų žodžių, bet ir buvo apdalyti kone 130 eurų siekiančiomis baudomis.

Marija Kazanovič, Lietuvos kelių policijos tarnybos (LKPT) vyresnioji specialistė, neslėpė, kad Lietuvos policija akylai stebi kolegų iš kitų šalių pasitelktas priemones, daromus eksperimentus ir, jeigu kažkurie tikrai pasiteisintų, neatmeta galimybės panašias priemones panaudoti ir Lietuvoje.

„Gyvename modernių technologijų amžiuje, todėl tikrai svarstysime, kokias modernias priemones galime panaudoti“, – akcentavo pašnekovė.

Stebėjo iš autobusų

Vieną britų policijos pareigūnų idėją Lietuvos policija jau pasiskolino. Britai, norėdami paraginti vairuotojus nesinaudoti ryšio priemonėmis prie vairo, susėdo į autobusus, ir važinėdami jais gatvėmis fiksavo KET pažeidimus. Baudas tąkart gavo šimtai vairuotojų.

Panašiai pasielgė ir Lietuvos policijos pareigūnai. Sėdę į nežymėtą tarnybinį automobilį išvažiavo į gatves ir stebėjo tuos, kurie prie vairo ramiai nenusėdi ir nuolat čiupinėja telefonus.

„Filmavome vairuotojus, kalbančius telefonais. Tai buvo trumpalaikė priemonė, užtrukome gal pusantros valandos, tačiau vairuotojų skaičius buvo nemažas ir visi buvo patraukti atsakomybėn, – kalbėjo žinovė. – Vėliau teisinosi, kad nekalbėjo, ausį krapštėsi, tačiau pasiteisinimai baigiasi, kai pamatoma filmuota medžiaga.“

Kaip vairuotojui naudotis telefonu

Svarbu atkreipti dėmesį, kad telefonu naudotis vairuotojas būdamas eisme negali. Draudžiama mobiliojo ryškio priemonėmis rankomis naudotis net ir tada, kai automobilis stovi, tačiau jo variklis nėra išjungtas.

Tad prireikus pasikalbėti telefonu, atsiliepti į skambutį, pirmiausia vairuotojas turėtų sustoti ten, kur tą daryti leidžiama: kelkraštyje kuo dešiniau, stovėjimo aikštelėje ir pan. Prieš atsiliepiant, svarbu išjungti automobilio variklį, mat pokalbio išblaškytas vairuotojas gali supainioti pedalus, pavaras ir sukelti eismo įvykį.

Visgi svarbu pastebėti, kad saugaus eismo žinovai mano, jog netgi pokalbiai naudojant laisvų rankų įrangą vairuotojus išblaško, todėl šie lėčiau reaguoja į pasikeitusią situaciją gatvėje, tampa ne tokie pastabūs. Tad geriausia būtų vairuojant susitelkti į svarbiausią veiksmą – vairavimą.

Informacija parengta bendradarbiaujant su Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos.