aA
Spėlioti, kokį veiksmą atliks priekyje važiuojantis vairuotojas, nepatinka nė vienam eismo dalyviui. Tačiau neretai tuo besipiktinantys vairuotojai patys posūkio signalą parodo tik jau įvažiavę į sankryžą. Paradoksalu, kad nors visi vairuotojai apie kitų veiksmus nori būti įspėti anksčiau, patys naudotis posūkio signalais „pamiršta“. Specialistai aiškina, jog tokia tendencija sukelia ne tik neigiamas emocijas, bet ir eismo įvykius.
© Gamintojo archyvas

Vairavimo instruktorė Olga Židovlenkova pastebi, jog dažnai vairuotojai nori važiuoti maksimaliai greitai, todėl stabdyti, rodyti posūkius ar kitus įspėjamuosius signalus pradeda itin vėlai. Be to, sako pašnekovė, posūkių rodymą dar nuo senų laikų lydi mitai.

„Anksčiau buvo mitas, kad jei važiuoji pagrindiniu keliu ir kelias turi vingį į kairę ar dešinę, posūkių rodyti nereikia, nes kaip ir turi būti aišku, kad važiuoji pagrindiniu keliu. Tačiau vairuotojas privalo posūkį parodyti ne tik tada, kai išsuka iš pagrindinio kelio, bet ir kai juo važiuoja toliau. Turime įspėti, kad liekame kelyje, jei jis sukasi, o šalia atsiranda kitas – šalutinis – kelias“, – aiškina O. Židovlenkova.

Instruktorė aiškino, jog jei pagrindinio kelio posūkyje, į tą pačia pusę, atsiranda ir šalutinis kelias, bet į jį nesukate, tam kad neklaidintumėte kitų eismo dalyvių, turėtumėte posūkio signalą išjungti anksčiau, o jei sukate – pakartotinai signalą parodyti prieš posūkį.

Pasekmės rimtos

O. Židovlenkova teigia, jog įspėjamųjų signalų nerodymas gali atrodyti kaip smulkmena, bet toks pažeidimas gali pasibaigti avarija. Vairuotojai negali nuspėti kitų eismo dalyvių manevrų, todėl šie privalo vieni kitus įspėti kaip įmanoma anksčiau. Tiesa, ir ne taip anksti, kad suklaidintų.

„Kai važiuojate ir sankryžoje turite pasukti į dešinę, rekomenduoju pirma įjungti posūkio signalą, o tik tada stabdyti. Taip gale važiuojantis eismo dalyvis, dar prieš jums pradedant lėtėti, žinos, kad lėtėsite ir suksite. Taip kitas vairuotojas turės pakankamai laiko apsispręsti, ar rikiuotis į kitą eismo juostą, ar sumažinti greitį ir palaukti, kol pasuksite“, – pastebėjo O. Židovlenkova.

Posūkio signalas
Posūkio signalas
© Shutterstock

Viskam savas laikas

Instruktorė pastebi, jog kai vairuotojai stabdo tik priartėję prie pat posūkio, o signalą įjungia tik jį sukdami, kitiems vairuotojams nėra kitos išeities, kaip taip pat staigiai stabdyti. O toks elgesys kelia nepasitenkinimą bei gali pasibaigti kitų vairuotojų agresyviais manevrais. Juk net ir remiantis Kelių eismo taisyklėmis (KET) yra numatyta, kad posūkio signalas turi būti rodomas prieš manevrą, manevro metu ir dar šiek tiek po jo.

Instruktorė aiškina, jog itin anksti posūkio signalo rodyti taip pat nereikia, mat prieš didžiąsias sankryžas gali būti ir mažesni posūkiai. Todėl pernelyg ankstyvas įspėjamojo signalo rodymas taip pat gali suklaidinti vairuotoją: jis gali pasimesti ir nesuprasti, kurioje sankryžoje ketinama sukti.

„Reikia įvertinti atstumą nuo posūkio ir signalą įjungti likus tokiam atstumui iki manevro, kad gale esantys vairuotojai galėtų tinkamai įvertinti situaciją ir priimti reikiamus sprendimus. Juk tai ne veltui yra įspėjamieji signalai, jais ir turime įspėti kitus eismo dalyvius, o ne klaidinti ar palikti nežinioje“, – akcentuoja O. Židovlenkova.

Įspėti reikia ne tik apie posūkius

Lietuvos kelių policijos tarnybos (LKPT) pareigūnai pabrėžia, jog posūkio signalą reikia rodyti ne tik tada, kai vairuotojas nori pasukti, persirikiuoti ar apvažiuoti kliūtį, bet ir tada, kai norima pajudėti iš vietos. Pareigūnai suskaičiavo, kad per praėjusius metus už įspėjamųjų signalų nerodymą buvo nubausta daugiau nei 1,5 tūkst vairuotojų.

Visgi įspėjamieji signalai yra ne tik posūkių rodymas, bet ir stabdžių šviesos, garsinis signalas, žibintų šviesų perjunginėjimas, avarinės šviesos signalizavimas ir net avarinio sustojimo ženklo pastatymas ar pritvirtinimas prie transporto priemonės.

Policijos atstovai primena, kad avarinių šviesų rodymas gali reikšti ne tik sustojusį ar velkamą automobilį, bet ir kitų vairuotojų pranešimą apie kliūtį ar įspėjimą, kad jūsų automobilio šviesos akina.

Posūkio signalas
Posūkio signalas
© Shutterstock

Ką daryti, jei sugedo

Taip pat, anot pareigūnų, svarbu prisiminti ir tai, kad sugedus automobilyje numatytiems įspėjamiesiems signalams, vairuotojai juos gali parodyti ranka.

Posūkio į kairę signalą atitinka į šoną ištiesta kairė, arba į šoną ištiesta ir per alkūnę statmenai į viršų sulenkta dešinė ranka; posūkio į dešinę signalą atitinka į šoną ištiesta dešinė arba į šoną ištiesta ir per alkūnę statmenai į viršų sulenkta kairė ranka; stabdymo signalas rodomas aukštyn iškelta kaire arba dešine ranka. Signalizuoti ranka galima baigti prieš pat manevrą.

Policija įspėja, jog automobiliui sustojus kelio atkarpoje, kur kiti eismo dalyviai transporto priemonę pamatytų iki jos likus mažiau kaip 100 m, vairuotojai privalo pastatyti avarinio sustojimo ženklą: gyvenvietėse – ne arčiau, kaip 25 m atstumu, o ne gyvenvietėse – ne arčiau, kaip 50 m atstumu nuo sustojusios transporto priemonės.

Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.