Pavyzdžiui, Italijoje daugiau stereotipinių nusistatymų turi moterys, tarkime, šventėje didžioji dalis moterų bus apsirengusios juodai, o italai vyrai, skirtingai nuo lietuvių, ieškos drąsesnių būdų save išreikšti per madą.

Ką turi žinoti mados analitikas, kaip keičiasi mados tendencijas ir, žinoma, ką privalo šį sezoną įsigyti kiekvienas stilingas žmogus – apie tai laidoje „Netobulos“ Jurga Tapinienė kalbėjosi su Marija Palaikyte.

– Šioje laidoje lankėsi dizaineriai, bet mados tendencijų analitikų dar nebuvo. Tad norėčiau tavęs paklausti apie specialybę – kaip ją atradai, kaip atsirado mada tavo gyvenime?

– Mada atsirado labai anksti kaip saviraiškos priemonė, bet aš tikrai neplanavau sieti savo gyvenimo, profesinio gyvenimo, su mados pasauliu. Nuo vaikystės nebuvau ta, kuri siūtų drabužėlius lėlėms ar kažkas panašaus, tikrai ne. Bet visuomet norėjau nuveikti kažką didingo, svarbaus. Iš tikrųjų pradėjau rengtis labai drąsiai, nes man patiko iššaukti emociją. Ir dabar, būdama aktyvia mados pasaulio dalyve, dirbančia šitoje srityje, suprantu, kad mada yra emocija ir ji privalo kurti emocijas. Tą pajutau labai nesąmoningai, ankstyvame amžiuje, būtent mokykloje, nes man patiko provokuoti, tikrai išbandžiau daugybę stilių, mados žaidimas man buvo labai artimas, bet kaip profesinį kelią mados mokslo sritį pasirinkau bakalaurą studijų metu, besiruošdama bakalauriniam darbui Vilniaus universitete.

– Universitete studijavai istoriją ir antropologiją?

– Kultūros istoriją ir antropologiją Vilniaus Universitete ir tai yra nepaprastai susiję su mada. Mūsų išorė labai daug atspindi apie mus – kaip individą, kaip visuomenės narį, parodo mūsų požiūrį į estetiką, į grožį. Pradėjau gilintis ir supratau, kad mada yra labai įdomus mokslinių tyrimų laukas, būtent gilinimosi į priežastingumą – kodėl žmonės vienaip ar kitaip atrodo, kodėl jie atrodo skirtingai skirtingose kultūrose, skirtingose šalyse, skirtingose socialinėse grupėse, kaip mes vienas kitą priimame pagal šį skirtingumo kriterijų, kaip susiburiame į žmonių grupes, kaip mes matome tas kitas grupes, kurioms nepriklausome, kam norime priklausyti ir panašiai. Taigi, iš mokslinės pusės, mada yra labai įdomus žmonijos atspindys.

– O ką tu manai apie patarlę, kad sutinka pagal drabužį, išlydi pagal protą?

– Visiškai taip. Ir netgi žmonės, kurie sako, kad to nedaro, nesąmoningai taip elgiasi, dėl to, kad mes „nuskaitome“ aplinkinius žmones, mes daugybę dalykų suprantame apie kitą žmogų, netgi nesąmoningai, nesigilindami. Mada yra labai galingas ginklas ir mes galime tam tikra prasme manipuliuoti aplinkinių nuomone, vienaip ar kitaip formuodami savo įvaizdį. Taip, kad mada dar labai neišnaudotas dalykas.

– Taigi, po studijų Vilniaus universitete nusprendei, kad Italija yra ta vieta, kur gilinsiesi į mados studijas?

– Taip, magistro studijoms pasirinkau Polimodos universitetą, Florencijoje, Italijoje, kuris pagal tarptautinius reitingus yra pirmoji aukštoji mados mokykla Italijoje ir penkta pasaulyje, tai – prestižinis tarptautinis universitetas. Man pavyko į jį įstoti, sėkmingai baigti magistro studijas ir, kuo didžiuojuosi, turbūt, labiausiai – jau dvejus metus atstovauju šį universitetą Baltijos šalims, esame partneriai ir pati dėstau jau šešerius metus. Taigi, mano mokslai Italijoje buvo neatsitiktiniai, aš pasirinkau, visų pirma, gerą universitetą, ir šalį, kurioje labai gajos mados tradicijos. Vienas dalykas yra teorinės studijos, o visai kas kita yra tikra patirtis, būnant su tarptautinio lygio mados profesionalais.

– Marija, o ką turi išmokti, išmanyti mados tendencijų analitikas? Kas tai per mokslai?

– Tai yra socialiniai mokslai, gilinimasis į madą kaip į socialinį-kultūrinį reiškinį, kitaip tariant bandymas suprasti mados priežastingumą, tam, kad matytum, kaip keičiasi mada, galėtum prognozuoti, kokia ji bus kitais arba dar kitais metais. Mes turime domėtis absoliučiai viskuo, suprasti socialinius, politinius, ekonominius, globalius procesus, kurie tiesiogiai veikia mados sistemą, mūsų grožio sampratą.

Manau, reikia išmokti nevaržyti savęs asmenine grožio samprata. Žmonės dažnai sako – „man negražu“, o mados profesionalas turėtų gebėti vertinti net ir dalykus, kurie nekelia estetinio pasigėrėjimo, bet yra verti dėmesio. Reikia nutolti nuo asmeniškumo ir žiūrėti į kiekvieną objektą, kaip į meno kūrinį, suprasti jo vertę, net jei jis asmeniškai man nėra gražus. Be to, nuolatos reikia būti įvykių sūkuryje. Tarkim, aš pati, šešiolika sezonų dirbu „Vyrų mados savaitėje“ Italijoje, nes tikiu, kad pasižiūrėti internete naujienų nepakanka. Dalyvauju renginyje, renku medžiagą, sudarinėju tendencijų sąrašus, vadinamus trend book‘us, bendradarbiauju su vietiniais leidiniais.

– Dar grįžkime prie Italijos, ar buvo dalykų, kurie nustebino? Pojūtis, išvažiavus iš Lietuvos, kad italai visai kitaip supranta madą, kitaip ją vartoja, kitaip ja gyvena?

– Žinoma, yra labai didelis skirtumas. Mano patirtys paskatino karjerą pasukti tam tikra linkme, todėl, kad prieš šešerius – septynerius metus pamačiau esminį skirtumą tarp Florencijos ir, tarkim, Vilniaus gyventojų. Radikaliausias skirtumas pasimatė vyrų aprangoje ir vyriškoje estetikoje plačiąja prasme: kaip vyras turi atrodyti, elgtis, kas jam galima, kas ne. Tada supratau, kad turiu tam tikrą misiją, kad galiu parodyti, jog gali būti kitaip. Įkūriau pirmuosius vyrų stiliaus namus Vilniuje, kurių veikla išaugo iki vyrų mados savaitės. Juk net visiškai klasikinėje vyriškoje aprangoje gali būti labai daug netikėtų sprendimų, kuriuos mes vis dar kartais kuklinamės išbandyti, bijodami visuomenės reakcijos.

– Taigi, vyrų apranga Lietuvoje tau pasirodė mažiau laisva, kūrybiška, labiau standartizuota?

– Taip, bet tam yra daugybė priežasčių. Ir mūsų istorinis kontekstas, ir mūsų krašto tam tikri vyriškos aprangos stereotipai. Jeigu vyras ryžtasi drąsesniam spalviniam sprendimui, jis tarytum rizikuoja prarasti savo vyriškumą, statusą ir panašiai. Visada kalbu apie tai, kad žmogus, kuris investuoja į savo asmenybę, žinias, lygiai taip pat turėtų jas įvilkti į harmoningą išorę. Kodėl mes turėtume savo išore slopinti vidaus grožį? Moterims tai yra labai skatintina, o vyrams kažkodėl iki šiol buvo ganėtinai neleidžiama. Italijoje, apskritai, vyrai labiau žaidžia mados žaidimą, negu moterys, moterys yra žymiai konservatyvesnės, turi daugiau stereotipinių nusistatymų, pavyzdžiui, jeigu vyksta šventė, tai tikrai daugelis moterų bus apsirengusios juodai.

– O grįžus į Lietuvą nesijautė, kad žmonių poreikis būti madingais ir domėtis tendencijomis yra mažesnis?

– Lietuviai yra labai žingeidūs ir kaip tik labai ambicingi, jie nori pavyti visus ir aplenkti, mados srityje taip pat. Pažiūrėkite, kiek mes turime dizainerių, kurie garsiai sako, kad jie nori užkariauti pasaulį, jų vizijos yra labai didelės. Nemanau, kad ir mano karjeros perspektyvos Lietuvoje buvo seklesnės. Atvirkščiai – kaip tik manau, kad mano veikla čia sukuria didesnę pridėtinę vertę dar ir dėl to, kad kol kas tik aš viena turiu tokį mados išsilavinimą ir patirtį. Neabejoju, kad man svarbiau dirbti Lietuvoje, čia atvežti užsienio turinį, svečius, lektorius. Organizuoju mados konferencijas, suteikiu galimybę Lietuvos ir mados pasaulio dalyviams, jauniems entuziastams ir mados mylėtojams, studentams pamatyti užsienio lektorius nemokamai.

– Skaičiau straipsnį apie tavo gyvenimą, jame paminėjai, kad turi labai aistringų ambicijų. Išduok, kokios gi „bombos“ mūsų laukia.

– Visuomet sakau, kad aš gyvenu labai aistringai, taip pat aistringai siekiu savo profesinių tikslų, o kai turiu progą, taip pat aistringai nieko neveikiu. Nesu iš tų žmonių, kurie dėliotųsi penkmečio planą, nes apie tai, ką man jau pavyko nuveikti, net nesvajojau. Man Polimodos institutas yra absoliutus autoritetas ir galimybė vadinti juos kolegomis, partneriais ir dirbti kartu – studijų metu apie tai nebūčiau galėjus net pasvajoti.

Taigi, plano nekuriu, bet nuoširdžiai ir aistringai vykdau kiekvieną projektą, kuris visada atveda prie kito žingsnio, įdomaus projekto. Gaunasi tokia nenutrūkstama grandinė – įveikus vieną etapą, iš karto atsiranda perspektyva kitam. Svarbiausia yra kiekvieną savo darbo ar gyvenimo etapą atlikti kaip įmanoma nuoširdžiau. Čia mano mamos nuopelnas, ji visada mokė, kad tas darbas, kuris dabar yra pirmasis sąraše, yra pats svarbiausias tavo gyvenime. Su šita taisykle aš atlieku kiekvieną darbą, laikau jį svarbiausiu savo gyvenime, todėl paprastai rezultatas yra džiuginantis ir nutiesiantis tiltus į sekančias galimybes.

– Marija, jūs esate tas žmogus, kurį labai retai išvysi be aukštakulnių. Čia tokia mados tendencijų analitikų uniforma?

– Jokiais būdais, čia mano uniforma. Apskritai visada akcentuoju, kad svarbiausia – harmonija tarp žmogaus vidaus ir išorės. Manau, kad mano apranga yra nepataikaujanti nei profesiniam laukui, nei kažkokiems kitiems aplinkinių lūkesčiams. Aš jaučiuosi puikiai su aukštakulniais!

– Grįžkime prie mados tendencijų, artėja vasara, taigi, pirmas klausimas apie spalvas. Buvo pranešta, kad koralinė spalva šiemet yra ta, kurią visi privalo turėti. Kodėl? Kaip nustatoma madingiausia spalva?

– Kiekvienais metais yra skelbiama oficiali metų spalva. Tokia praktika vyksta nuo 2000 metų, spalvą nustato Pantone dažų gamintojai. Jie save vadina spalvų lyderiais pasaulyje ir turbūt pelnytai turi tą galią ir įtaką nuspręsti, kokia bus metų spalva. Bet kokiu atveju tai nėra kažkoks atsitiktinis pasirinkimas, būtent su mados tendencijų prognozuotojų pagalba vykdomi didžiuliai tyrimai.

Pavyzdžiui, šių metų oficiali metų spalva yra gyvasis koralas, todėl, kad jis įprasmina mados industrijos atsakomybę. Pasaulis vis labiau kalba apie tvarumą, apie sąmoningą vartojimą, o koralas yra simbolis, kuris įprasmina tai, kad dėl planetos taršos žuvo labai daug koralinių rifų. Mes pasirenkame gyvojo koralo atspalvį – būtent tai yra mados pasaulio, industrijos simbolinė išraiška, kad jie yra jau pasiruošę pokyčiams ir tuos pokyčius vykdo. Kiekvienais metais oficiali metų spalva turi įdomią istoriją, slypinčią už jos, atspindi globalius pokyčius, požiūrius.

Tarkime, prieš keletą metų oficialiomis spalvomis buvo paskelbtos dvi – švelniai melsva ir švelniai rausva spalvos. Šis pasirinkimas įprasmino lytiškumo ir lyčių tematiką. Be abejo, tai nėra vienintelė metų spalva. Madoje mes ieškome švaros, todėl ateina baltos spalvos kultas, ne tik vasaros, bet ir šaltuoju metų laiku. Tie, kurie nori ryškių spalvų, šiais metais siūlome sodriai geltoną, oranžinę, netgi raudoną. Niekada nėra vienos tendencijos, yra tendencijų grupės, kurios aiškiai komunikuoja, kas yra patrauklu šiandien: gėlių raštai, taškučiai, langeliai. Labai raginu dar suspėti dėvėti lietpalčius, kurie yra vienas iš ryškiausių šių metų tendencijų top‘ų.

– Ar tai reiškia, kad gyvojo koralo spalva atsiras visų pasaulio dizainerių kolekcijose? Ar būsi nemadingas, jei nieko tokios spalvos neįsigysi?

– Gal ne visų, bet daugumos taip. Mada neišvengiamai įsileidžia metų tendencijas, bet tai nereiškia, kad reikia būti nuo galvos iki kojų tos spalvos. Be to, koralinė turi įvairių tonų – šviesesnis, ryškesnis, sodresnis, kiekvienas dizaineris, turbūt, šią tendenciją perleidžia per savo estetinę prizmę, pritaiko arba visame derinyje, arba detalėse. Bet koralinės spalvos neišvengsime, tikrai matysime jos daug, ne tik šiais metais, bet ir 2020-aisiais.

– O sportinė avalynė vis bus madinga?

– Vis dar aktuali sportinė avalynė. Tik siūlyčiau atsisakyti tų ypatingai išdidintų, baltų, milžiniškų sportinių batų, bet, iš principo, sportinės avalynės tendencija išlaisvino žmones, suteikė galimybę būti žymiai mobilesniems, judresniems, patogiai jaustis visur, net ir vakarėlyje. Tikrai taip lengvai neatsikratysime šios tendencijos, dėl to, kad ji yra pernelyg patogi visiems.

– Puošdamasi „Mados infekcijai“ parašei post‘ą, kad geriausi moterų draugai, deja, nebe deimantai, bet perlai? Tiesa?

– Šiemet perlai yra ypatingai madingi ir, apskritai, masyvūs papuošalai moterims. Aš visada dėl šiaurietiško minimalizmo ir kuklumo buvau skeptiška, nors tikrai suprantu tą liniją ir vertinu minimalizmą, kaip kryptį, bet dabar mada jau pamėgo papuošalus, perlus. Nebūtinai jie turi būti tikri, aukštos kokybės bižuterija irgi tapo aktuali. Bet deimantai niekada neišeina iš mados, deimantai, brangieji akmenys, taurieji metalai yra prabanga, o prabanga nėra paklusni tendencijoms.

– Kas kiek laiko pasikeičia mados tendencijos?

– Šiaip tendencijos keičiasi pagal sezoną, bet reikia stebėti, ar tendencijos globalios, ar sezoninės. Globali, laikmečio tendencija yra atsigręžimas į tvarią madą, sąmoningą vartojimą, vartojimo mažinimą, pakartotiną vartojimą. Mes romantizuojame vintažinę madą, sakome, kad kaip tik tai yra pridėtinė vertė tavo drabužinėje. Daug kalbame apie vartotojų atsakomybę, greitosios mados atsakomybę, planetos taršą ir mūsų pačių vaidmenį šiuose procesuose.

Tokia yra globali mados tendencija, kuri tikrai yra ne metų, ne dvejų, o dešimtmečio ir daugiau. O jei kalbėtume apie sezonines tendencijas, tai jos keičiasi keičiantis sezonui: greitoji mada mums siūlo ir keturias, ir šešias, ir net aštuonias kolekcijas per metus. Stilingo žmogaus siekiamybė yra gebėti jau turimus drabužius derinti prie naujų tendencijų, papildyti, atšviežinti drabužinę.

– Ar tikrai kiekvienam yra privalu domėtis mada?

– Tai, kas žmogui patinka, irgi yra mados produktas. Šis poreikis neatsirado iš niekur, jeigu mes esame apsirengę, jau esame mados tendencijų kūrimosi, vystymosi proceso dalyviai. Visi žmonės absoliučiai yra tų procesų dalyviai ir neįmanoma nesidomėti mada, todėl, kad informacija yra mums pateikiama visur, mes net nesuprantame, kad mada yra visoje mus supančioje aplinkoje: žiūrime į kolegą priešais, mes jau matome mados produktą, kuris mums signalizuoja, apie tai, kas yra parduotuvėse šį ar praėjusį sezoną. Visi plakatai mieste, reklamos ir taip toliau. Jei esame prekybos centre, matome vitrinose naujausias tendencijas, naršydami internete, gauname visą reklamą, todėl mes visi žinome, kas yra madinga, tik galvojame, kad nesidomime.

– Esi sakiusi, kad tavo gyvenimas tobulas, gal gali išduoti paslaptį, kaip taip gali būti?

– Viskas priklauso nuo požiūrio, labai džiaugiuosi tuo, ką turiu, nuoširdžiai myliu gyvenimą, myliu žmones, kurie mane supa, labai tikiu, tuo, ką darau ir vadinu tai tam tikra asmenine misija, nuoširdžiai siekiu visų savo tikslų, tad aš neįsivaizduoju, kaip galima tai pavadinti netobulu gyvenimu. Turiu nuostabią šeimą, žmones, kurie manimi tiki, palaiko ir svarbiausia, kad aš pati turiu labai daug aistros daryti tai, kuo tikiu.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (8)