DELFI išsiaiškino, kad G. Nausėda yra prašęs ir gavęs politinės reklamos paslaugų iš Lietuvos verslo konfederacijos (LVK) - už jo, kaip kandidato Lietuvos Respublikos prezidento rinkimuose, politinės reklamos talpinimą asociacijos interneto svetainėje.

Skundą dėl to gavusi Vyriausioji rinkimų komisija (VRK), vietoj skundo išnagrinėjimo iš esmės, pareiškėjams iš Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos (LVŽS) siunčia juridiškai niekuo neįpareigojantį atsakymą, kuriame teigia neįžvelgiantys tokios reklamos skleidime įstatymų pažeidimo. Esą šis atvejis – išimtis.

Patalpino savo feisbuko paskyroje

Šių metų vasario 20-ą dieną 16 valandą 35 minučių Lietuvos verslo konfederacija savo Facebook profilyje paskelbė kandidatą Gitaną Nausėdą reklamuojantį įrašą.

Jame buvo kviečiama pasirašyti internete dėl G. Nausėdos galimybės dalyvauti prezidentinėje rinkimų kampanijoje.

Įstatymas numato, kad pretendentai, siekiantys tapti kandidatais į prezidentus rinkimuose, privalo surinkti ne mažiau kaip 20 000 rinkimų teisę turinčių piliečių parašų.

Įraše nebuvo nurodyta, jog tai - politinė reklama.

Kaip matyti iš įrašo redagavimo istorijos, įrašas įspėjimu, jog tai - politinė reklama, buvo papildytas tik vasario 21-ą dieną apie 13 valandą.

Papildytame įraše nurodoma, jog šią politinę reklamą apmokės G. Nausėda iš savo rinkimų sąskaitos.

Už tokias politinės reklamos skleidimo paslaugas, turimomis žiniomis, Lietuvos verslo konfederacijai yra arba bus apmokėta iš politiko ir kandidato G. Nausėdos rinkiminės kampanijos lėšų.

„Valstiečiai“ VRK apskundė ir konfederaciją, ir Nausėdą

Informacija apie Lietuvos verslo konfederacijos skleidžiamą kandidato G. Nausėdos politinę reklamą yra žinoma ir Vyriausiajai rinkimų komisijai.

Tačiau pastaroji, teigiama, dar vasario mėnesį į ją besikreipusio Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos (LVŽS) atstovo Liutauro Ulevičiaus skundo - iki šiol nėra išnagrinėjusi.

„Tokie veiksmai laikytini šiurkščiu politinės reklamos skelbimo ir žymėjimo pažeidimu, nes skelbimas beveik parą buvo nežymėtas kaip politinė reklama, skelbimas skelbiamas juridinio asmens socialinio tinklo puslapyje, kuris nėra registruotas VRK deklaruotose įkainių lentelėse. Teigiama, jog už reklamą bus apmokama iš kandidato sąskaitos – nėra aišku, kam ir kaip bus atliekamas pavedimas, nes Lietuvos verslo konfederacija nėra deklaravusi įkainių ir jai negali būti mokama už politinės reklamos skelbimą. Tokie pasinaudojimai juridinių asmenų pagalba, skleidžiant politinę reklamą, turi būti laikoma kaip neteisėta juridinių asmenų parama kandidatui“, - apie tai, ką surašė skunde Vyriausiajai rinkimų komisijai, DELFI sakė L. Ulevičius.

Atsakymo iš VRK jis teigia nesulaukęs iki šiol.

Reklamos skleidėjai turi registruotis VRK

Įstatymas draudžia skleisti atlygintiną politinę reklamą juridiniams asmenims, kurie nėra savęs deklaravę kaip politinės reklamos skleidėjų Vyriausiojoje rinkimų komisijoje ir nėra viešai pateikę politinės reklamos įkainių.

Šie įkainiai privalo būti lygiateisiškai taikomi visiems politinės kampanijos dalyviams.
Politinės reklamos skleidėjai ir jų taikomis politinės reklamos įkainiai yra skelbiami viešai.

Lietuvos verslo konfederacija nėra nei politinės reklamos skleidėja, nei yra pateikusi politinės reklamos įkainių VRK.

Ši verslo asociacija savo interneto svetainėje nei socialiniuose tinkluose nėra talpinusi kitų kandidatų į prezidentus reklamos. Iš viso tokių kandidatų yra devyni, įskaitant ir G. Nausėdą.
Politinės reklamos skleidimą reglamentuoja Lietuvos Respublikos rinkimų įstatymai ir Lietuvos Respublikos politinių kampanijų finansavimo ir finansavimo kontrolės įstatymas.

Politinės kampanijos laikotarpiu politinė reklama turi būti teisės aktų nustatyta tvarka pažymėta, nurodant lėšų šaltinį ir aiškiai atskirta nuo kitos skleidžiamos informacijos.

Viešosios informacijos rengėjai ar skleidėjai politinę reklamą gali skleisti tik pagal visiems politinės kampanijos dalyviams vienodus įkainius ir sąlygas, pateiktus VRK ne vėliau kaip likus 30 dienų iki rinkimų ar referendumo.

Matjošaitytė: „Pritaikėme išimtį“

Penktadienį DELFI susisiekus su VRK pirmininke Laura Matjošaityte, pastaroji teigė, kad atsakymas LVŽS atstovui L. Ulevičiui „jau parengtas ir artimiausiu metu bus išsiųstas“.
Pasak VRK vadovės, komisija kreipėsi į kandidatą Gitaną Nausėdą ir į Lietuvos verslo konfederaciją.

„Atsakyme Lietuvos verslo konfederacija nurodė, kad į konfederaciją žodžiu kreipėsi kandidato G. Nausėdos štabo narys, kviesdamas pasidalinti įrašu konfederacijos paskyroje. Siekiant nepažeisti įstatymo nuostatų buvo sutarta, kad įrašo reklamavimas bus apmokėtas iš G. Nausėdos politinės kampanijos sąskaitos. Konfederacija išrašė sąskaitą - faktūrą kandidatui, jos kopiją pateikė ir Komisijai“, - DELFI teigė L. Matjošaitytė.
Siekiant nepažeisti įstatymo nuostatų buvo sutarta, kad įrašo reklamavimas bus apmokėtas iš G. Nausėdos politinės kampanijos sąskaitos. Konfederacija išrašė sąskaitą - faktūrą kandidatui, jos kopiją pateikė ir Komisijai.

Pasak VRK pirmininkės, kandidato G. Nausėdos atsakymas „iš esmės sutinka su konfederacijos pateikta informacija“.

„Abi pusės nurodė vienodą įrašo atlygintino skelbimo kainą. Kandidato atsakyme nurodyta, kad ši sąskaita apmokėta iš jo politinės kampanijos sąskaitos. Gavus politinės kampanijos finansavimo ataskaitą, VRK patikrins, ar šios išlaidos deklaruotos ir apmokėtos“, - teigia L. Matjošaitytė.
Kokią sumą G. Nausėda apmokėjo už politinę reklamą V. Sutkaus vadovaujamai Lietuvos verslo konfederacijai, VRK pirmininkė neatskleidė.

„VRK nuomone, trečiųjų asmenų pavieniais atvejais skleidžiamai, kampanijos dalyvio lėšomis apmokėtai, politinei reklamai socialiniuose tinkluose gali būti taikoma VRK patvirtintų Rinkimų įstatymo rekomendacijų punkto išimtis, kadangi tai nereikalauja trečiųjų asmenų finansinio indėlio“, - DELFI teigė L. Matjošaitytė.

Skundo posėdyje net nesvarstė

Kokią ir kodėl išimtį pritaikė, ir kokiomis rekomendacijomis vadovavosi VRK, neįžvelgusi G. Nausėdos reklamos platinime įstatymo nuostatų pažeidimų?

Aiškinantis L. Ulevičiaus skundo nagrinėjimo Vyriausiojoje rinkimų komisijoje aplinkybes, paaiškėjo nevienareikšmių aplinkybių.

Aiškėja, kad LVŽS atstovo skundas net nebuvo svarstytas Komisijos posėdyje, o atsakymo projektą parengusi VRK narė Lina Petronienė tekstą su Komisijos nariais suderino elektroniniu laišku.
Aiškėja, kad LVŽS atstovo skundas net nebuvo svarstytas Komisijos posėdyje, o atsakymo projektą parengusi VRK narė Lina Petronienė tekstą su Komisijos nariais suderino elektroniniu laišku.

Joks Vyriausiosios rinkimų komisijos posėdis,kuriame LVŽS atstovo oficialiai pateiktas skundas dėl galimo įstatymų pažeidimo būtų svarstytas – nevyko. Tai DELFI patvirtino pati VRK pirmininkė L. Matjošaitytė.

Į žurnalistės klausimą, koks dokumentas yra parengtas L. Ulevičiui – išvada ar VRK sprendimas, L. Matjošaitytė atsakė, kad tai yra - „tiesiog atsakymas, Komisijos nuomonė“.

Kiek toks „tiesiog atsakymas“ yra oficialus VRK dokumentas, kurį, nesutikdamas su juo, pareiškėjas turėtų teisę jį apskųsti teismui administracinės teisenos įstatymuose numatyta tvarka?
Atsakymo į šį klausimą pasigenda ir pats L. Ulevičius, tačiau plačiau sako galėsiantis pakomentuoti, tik susipažinęs su VRK rašto turiniu kai jį gausiantis.

Kaip DELFI aiškino pati VRK pirmininkė L. Matjošaitytė, VRK rengdama atsakymą rėmėsi Komisijos 2018 metų birželio 19 dienos sprendimu Sp-75.

Šių Rekomendacijų 3.5 punkte numatyta, kad „politine reklama nelaikoma trečiųjų asmenų platinama informacija apie politinę partiją, kandidatą, kitus politinės kampanijos dalyvius, kol ji nėra neįprastai dažna arba jai parengti nereikia reikšmingo finansinio indėlio“.

Tačiau šis punktas, vargu, ar gali būti taikomas šiuo atveju, mat klausimas nėra apie tai, ar L. Ulevičiaus skunde keliamas klausimas yra politinė reklama, ar ne.

Tai, kad tai jau buvo politinė reklama, nurodoma pataisytame įraše, jį pažymint kaip politinę reklamą ir išrašant sąskaitą – faktūrą už politinės reklamos platinimą.

Tą pripažįsta tiek pats kandidatas G. Nausėda, tiek pažymėtą politinę reklamą platinusi Lietuvos verslo konfederacija.

Minėtos Rekomendacijos apima trečiųjų asmenų skleidžiamos politinės reklamos platinimą, tačiau ne patį rengimą, kur galima ginčytis, ar suma, kurią kandidatas G. Nausėda sumokėjo LVK, yra reikšminga, ar - ne.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (833)