Pasiekimų patikrinimą šiomis dienomis atlieka antrų, ketvirtų, šeštų ir aštuntų klasių mokiniai, atlikdami matematikos, lietuvių kalbos ir kitų dalykų užduotis. Tėvams sutikus, vaikams pateikiamas ir papildomas klausimynas, kuriame – ne žinių, o gyvenimo namuose sąlygų ir mokymosi klimato patikrinimas.

Nacionalinio egzaminų centro (NEC) svetainėje pateikiamas pavyzdinis klausimynas, kuriame – 32 uždari klausimai. Atsakymuose vaikai turi pateikti asmeninę informaciją ne tik apie save, bet ir apie savo šeimą.

NEC pateikiamo klausimyno klausimas

Ar tavo namuose yra indaplovė? Ar Tavo namuose bendras kompiuterių skaičius yra trys arba daugiau? Ar Tavo namuose yra asmeninis Tavo kambarys? Ar Tavo namuose yra asmeninis Tavo išmanusis telefonas? Kiek maždaug pinigų tėvai/ globėjai Tau duoda per savaitę Tavo asmeninėms išlaidoms (neskaičiuojant pinigų priešpiečiams ir pietums mokykloje)? Ar kas nors iš namiškių Tau skaitė knygas arba sekė pasakas, kai buvai mažas?

Teste vaikai taip pat raginami įvardyti, ar jų tėvai dirba vadovaujamą darbą, ar apskritai dirba apmokamą darbą. Taip pat klausiama, ar tėvai pakankamai bendrauja su jais vakarais, po pamokų.

NEC pateikiamo klausimyno klausimas

NEC svetainėje nurodoma, kad „klausimynai yra užkoduojami, todėl atskirų mokinių atsakymai niekur nėra skelbiami. Yra naudojama tik apibendrinta informacija apie tai, kokia situacija yra mūsų šalyje“, tačiau mažametį vaiką auginantis tėvas abejojo tokiu klausimynu: „Kaip jie gali tiksliai ir objektyviai padėti įvertinti mokyklos darbo rodiklius?“

NEC: tai svarbi mokinių pasiekimų vertinimo dalis

NEC direktorės pavaduotojas Pranas Gudynas DELFI teigė, kad „mokymosi pasiekimų vertinimo testus papildantys kontekstų klausimynai yra svarbi mokinių pasiekimų vertinimo dalis“.

P. Gudyno teigimu, Nacionalinis mokinių pasiekimų patikrinimas (NMPP) apima mokymosi pasiekimų ir ugdymo kokybės vertinimą, o papildomas klausimynas skirtas „surinkti išsamią informaciją apie mokyklos ir namų aplinkos įtaką mokinių pasiekimams, taip pat kitus veiksnius, susijusius su ugdymo kokybe“.

„Surinkta informacija reikalinga siekiant gerinti švietimo sistemą taip, kad mokinių pasiekimai gerėtų, – teigė P. Gudynas. – Mokinio klausimynas yra papildomas tyrimo įrankis, kurį gali pasirinkti taikyti šiuolaikiškos mokyklos ir savivaldybės, kurių bendruomenės yra nusiteikusios sprendimus priimti atsakingai, remiantis kuo objektyvesniais ir mokslu grįstais duomenimis.“

„Reikėtų pabrėžti, kad standartizuoti testai kritikuojami būtent dėl to, kad jie taikomi be klausimynų, neįvertinant kultūrinių, socialinių, ekonominių veiksnių“, – teigė P. Gudynas

Jo teigimu, svarbu vertinti ne tik mokinio pasiekimų lygį, jo daromą pažangą, bet ir faktorius, kurie veikia mokymosi rezultatus.

„Kai kuriose šalyse ir kai kuriose mūsų šalies mokyklose didžiausią indėlį į mokinių pasiekimus padaro mokykla, tačiau kai kuriais atvejais vaiko pasiekimai yra labiau šeimos nei mokyklos nuopelnas. Tyrimais įrodyta, jog namų aplinka turi didelę įtaką vaikų gebėjimams. Pavyzdžiui, mokslo seniai nustatyta, kad daug lengviau pasiekti aukštų mokymo ir mokymosi rezultatų, jei vaiko mamos išsilavinimo lygis yra aukštas. Ši „taisyklė“ galioja visame pasaulyje, todėl vertinant mokyklos sukuriamą pridėtinę vertę (kitaip tariant, mokyklos darbo efektyvumo rodiklius), atsižvelgiama ir į mokinių namų aplinkos veiksnius (tėvų išsilavinimą, edukacinius išteklius namuose, akademinius lūkesčius, ekonominę padėtį, šeimos pagalbą vaikui ir kt.)“, – teigė NEC direktorės pavaduotojas.

„Didžiausią įtaką vaikų pasiekimams daro tėvų ar globėjų ekonominė padėtis“

Klausimyne vaikai turi atsakyti į kausimus apie tai, kiek jie gauna dienpinigių ne maistui, kiek namuose yra kompiuterių ir ar yra indaplovė. P. Gudyno teigimu, ekonominiai klausimai įtraukti todėl, kad ekonominė padėtis taip pat turi įtakos vaikui.

Pranas Gudynas
Tyrimais įrodyta, jog namų aplinka turi didelę įtaką vaikų gebėjimams. Pavyzdžiui, mokslo seniai nustatyta, kad daug lengviau pasiekti aukštų mokymo ir mokymosi rezultatų, jei vaiko mamos išsilavinimo lygis yra aukštas.

„Tyrimais nustatyta, jog didžiausią įtaką vaikų pasiekimams daro tėvų ar globėjų ekonominė padėtis, dažniausiai išreiškiama tėvų išsimokslinimu, gaunamomis pajamomis, profesija, namų ūkyje turimais ištekliais (įvairios technologijos, prieiga prie interneto, knygų...), todėl ir naudojama keletas panašių į Jūsų minėtus klausimų, susijusių su vaiko socialiniu, ekonominiu, kultūriniu gerbūviu“, – atsakyme teigia P. Gudynas.

NEC direktorės pavaduotojas pridūrė, kad NEC stengiasi padėti mokykloms, kad šios padėtų mokiniams pasiekti kuo geresnių rezultatų.

Studentai

„Siekiant gerinti ugdymo kokybę, labai svarbu gebėti prognozuoti mokinių pasiekimus, – kalbėjo P. Gudynas ir pridūrė. – Tai yra moksliškai įvertinti, kokiomis sąlygomis ir kokioms aplinkybėms esant konkretūs vaikai pasieks kaip įmanoma geresnių rezultatų.“

Klausimyne taip pat klausiama, kiek knygų vaikai turi savo namuose. NEC atstovo teigimu, tai labai svarbus rodiklis, kuris atspindi „palankesnę mokymosi aplinką namuose, gal net aukštesnę šeimos kultūrą“.

Prasčiau mokosi Lietuvoje likę emigrantų vaikai

Toks klausimynas parengtas pasiremiant pasauline patirtimi, tačiau ir P. Gudynas pabrėžia, kad kiekvienai šaliai skirtingi klausimai gali būti labai reikšmingi. „Nacionalinių mokinių pasiekimų duomenų analizė rodo, kad Lietuvoje labai aktualus faktorius, leidžiantis prognozuoti žemesnius mokinių pasiekimus, yra mamos darbas užsienyje. Svarbus, bet daug silpnesnis žemesnių pasiekimų prediktorius yra tėčio darbas užsienyje“, – teigė P. Gudynas. Klausimas apie tai, ar viena siš tėvų dirba užsienyje, yra ir aptariamame klausimyne.

Pranas Gudynas
Nacionalinių mokinių pasiekimų duomenų analizė rodo, kad Lietuvoje labai aktualus faktorius, leidžiantis prognozuoti žemesnius mokinių pasiekimus, yra mamos darbas užsienyje.

P. Gudynas tvirtino, kad visi atsakymai, pateikiami klausimyne, yra konfidencialūs. „Kiekvienas klausimynų pildymą prižiūrintis asmuo yra įpareigotas ir iškarto po klausimynų pildymo sudėti klausimynus į voką, kurį rekomenduojama užklijuoti mokiniams matant, bei kuo skubiau išsiųsti į NEC. Mokinių atsakymai neprieinami nei mokyklos mokytojams, nei administracijai. Duomenis suvedus į duomenų bazę, mokinių pavardės ištrinamos. Su klausimynų duomenimis dirbantys NEC darbuotojai yra supažindinti su duomenų tvarkymo taisyklėmis ir pasirašę konfidencialumo įsipareigojimus“, – kalbėjo NEC atstovas.

Tiesa, jis pridūrė, kad vaikai gali neatsakyti į kai kuriuos klausimus, jei jie jiems nėra priimtini.

Beje, šį testą atlieka antrų ketvirtų, šeštų ir aštuntų klasių moksleiviai, tačiau klausimai skiriasi. P. Gudynas taip pat įvardijo, kad ne visi pavyzdiniame klausimyne pateikti klausimai buvo įtraukti į šių metų klausimyną. Šįmet, anot jo, vaikams nereikia įvardyti savo pažymių vidurkių.

Šiais metais, anot P. Gudyno, NMPP dalyvauja 56 savivaldybės ir individualiai dauguma mokyklų iš likusių 4 savivaldybių.

    Šaltinis
    Temos
    Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
    www.DELFI.lt
    Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1022)