Kol kas neaišku, kas nutiko minėtam naikintuvui. Tiriamos įvairios versijos – nuo lėktuvo gedimo iki piloto klaidos. Pats orlaivis buvo maždaug vienerių metų amžiaus, bet kas gali žinoti, gedimų pasitaiko. Tai yra ne pirmas sudužęs F-35 – vienas anksčiau sudužo JAV. Tačiau šis atvejis yra ypatingas – nors lėktuvas priklauso Japonijai, labiausiai išsigando JAV.

Reikalas tame, kad F-35 ir kitų naujausių JAV karinių orlaivių sėkmė ir pranašumas priklauso nuo slaptų technologijų.

Dalis jų yra nežinomos ir Japonijai, o šių lėktuvų pirkimas visada yra susijęs ir su saugumo patikrinimais. Tuose vandenyse į šiaurės rytus nuo Japonijos krantų dažnai sukiojasi Rusijos ir Kinijos laivai. Taigi, tai buvo reali galimybė priešiškoms valstybėms patyrinėti F-35 technologijas.

Justinas Bronkas, karinės aviacijos ekspertas, primena, kad ne viskas apie F-35 yra viešai skelbiama.

„Naikintuvo forma, kaip ir jo charakteristikos, yra žinoma. Tačiau radarai ir kiti sensoriai būtų geidžiamas grobis, tiek tyrimams, tiek technologijų kopijavimui“, sako ekspertas. Kiti įžvelgia dar didesnes galimas bėdas – pagrindinių komponentų atsiradimas Rusijos ar Kinijos rankose sumažintų JAV technologinį pranašumą ir padidintų lėktuvų pažeidžiamumą.

Kai kurios lėktuvo dalys buvo surastos trečiadienį. Japonai susirinko dalį uodegos nuolaužų. Pilotas, kuris jau buvo įkopęs į penktąją dešimtį, dar nebuvo surastas.

Gali būti, kad jo kūnas nuskendo su didele dalimi lėktuvo. Rusija tame regione turi povandeninių laivų, galinčių rinkti nuolaužas tiesiai nuo vandenyno dugno. Net menkiausios fiuzeliažo detalės gali praversti tiriant kompozitines medžiagas ir nuo radarų saugantį sluoksnį.

Tačiau ar Rusija bei Kinija bandys surasti lėktuvą? Tikėtina, kad lėktuvas patyrė stiprius pažeidimus, todėl tokių operacijų sėkmė nėra garantuota. Net ir atvykę į sudužimo vietą laivai galėtų sugrįžti tuščiomis. Bet kuriuo atveju, šio naikintuvo nuolaužų bus ieškoma ir ne tik siekiant išsiaiškinti avarijos priežastis, bet ir norint apsaugoti technologijas.