sikūrusių ir natūralaus pluošto megztukais prekiaujančių „The Knotty Ones“ dėmesį patraukė dar vienas lietuviškosios mados rinkos naujokas – kone identišku principu dirbantis „Knoto“ mados ženklas. Apie pastarąjį prekinį ženklą, išvystą vienoje sostinės mados mugių,
rašė jau anksčiau.

Identiška prekės ženklo koncepcija, panašūs mezginių modeliai, fotosesijos ir etikečių dizainas – sutapimas tai ar plagijavimas, kelia klausimą „The Knotty Ones“.

DELFI Stilius išklausė abi puses ir toliau pateikia nešališką intelektinės nuosavybės teisės eksperto vertinimą.

„The Knotty Ones“: į tokias vagystes Lietuvoje žiūrime pro pirštus

Mezginių verslą prieš daugiau nei ketverius metus pradėjusios kūrėjos įsitikinusios – šiuo metu ne tik pelnomasi iš jų įdirbio, bet ir dėl akivaizdžių prekių ženklų panašumų yra klaidinami vartotojai.

– Trumpai papasakokite, kaip ir kodėl nusprendėte įkurti savo prekės ženklą? Kaip gimė mintis įdarbinti sunkiai besiverčiančias moteris?

– „The Knotty Ones“ prekės ženklą mes, trys merginos, įkūrėme 2014 m., grįžusios iš kelionių po Aziją, kur pastebėjome, kaip puikiai vietiniai žmonės šiuolaikiniame pasaulyje naudoja tradicinių amatų įgūdžius. Antra vertus, toje pačioje Azijoje itin ryškūs greitosios mados paliekami pėdsakai – fabrikuose už skatikus „ariantys“ žmonės, gausybė beverčių sintetinių drabužių, vos po kelių mėnesių dėvėjimo virstančių šiukšlėmis – mūsų planetą teršiančiomis ir dešimtmečiais nesuyrančiomis atliekomis.

Pagalvojome, kad lietuviai turi nuostabų, tačiau primirštą ir nepelnytai nuvertintą amatą – mezgimą. Kilo mintis mezgimo amatą įdarbinti iš naujo, padarant jį šiuolaikišku, patraukliu moderniai moteriai, tačiau tuo pačiu išlaikant gilias mezgimo rankomis tradicijas. Nuo pat pirmųjų dienų žinojome, kad norime prisidėti prie tvaresnės ir švaresnės mados puoselėjimo tiek Lietuvoje, tiek užsienyje (didžioji dalis mūsų produkcijos iškeliauja į užsienį), todėl net negalvojome apie masinę gamybą – norėjome, kad mūsų gaminiai būtų mezgami rankomis!

Įgyvendinti šiai idėjai mums reikėjo mezgimo amato nepamiršusių žmonių – jų, puikiai mezgančių ir mylinčių šį užsiėmimą, radome mažesniuose miesteliuose. Taip gimė mintis tvarios mados idėją įtraukti dar vieną socialinį aspektą – įdarbinti moteris, gyvenančias Lietuvos vietovėse, kur darbo galimybės nėra tokios didelės kaip didmiesčiuose, suteikiant joms galimybę daryti tai, ką jos puikiai moka ir kas joms patinka. Tai, ką šiandien darome su savo prekiniu ženklu, yra siekis prisidėti prie jų gerovės, tuo pačiu prisidedant ir prie švaresnės planetos, ir prie tradicinių mūsų amatų puoselėjimo. Tokią filosofiją stengiamės perteikti savo kainodaros, komunikacijos ir gamybos procesuose.

– Kada pastebėjote, kad „Knoto“ konceptas – beveik identiškas?

– Bičiuliai mums parodė socialiniuose tinkluose užvirusią viešą diskusiją apie tai, kad Jūsų minimas prekės ženklas visa savo visuma yra klaidinančiai panašus į „The Knotty Ones“. Visuomenė, įskaitant suklaidintus vartotojus aktyviai dalyvavo šioje diskusijoje, svarstydami, koks „panašumo“ lygis yra priimtinas, o koks – jau peržengia plagijavimo ribą. Tokios diskusijos turi būti keliamos. Visiems akivaizdu, kad svetimo automobilio pasisavinimas yra vagystė, tačiau kai kalbame apie subtilesnes nuosavybės formas – intelektinę nuosavybę, į tokias vagystes Lietuvoje, deja, dažnai žiūrime pro pirštus.

Po socialiniuose tinkluose kilusios diskusijos išanalizavome aplinkybes ir pastebėjome, kad jūsų minimas prekės ženklas, mūsų vertinimu, iš tiesų klaidinančiai panašus į mūsiškį. Apstulbome pamačiusios, kokiu laipsniu sutampa dviejų prekės ženklų elementų visuma – nuo panašiai skambančio pavadinimo, socialinio verslo aspekto akcentavimo, beveik identiškų aprašymų ant etikečių, tapačios rinkodaros, žaliavų, spalvų, modelių, pakuočių pasirinkimo ir daugelio kitų elementų.

„The Knotty Ones“ kūryba:

Taip pat atradome, kad net kelios fotosesijos yra įgyvendintos paprasčiausiai perkeliant mūsų sukurtą ir jau įgyvendintą koncepciją – net manekenių poza nuotraukose tokia pati! Esame tikros, kad bet kuriam, net su mada visiškai nesusijusiam asmeniui toks panašumas keltų atitinkamus klausimus.

Tiesą sakant, po socialiniam tinkle vykusios diskusijos mūsų artimieji, draugai ir pažįstami nenustoja mūsų klausinėti, kas čia vyksta, ar matėt, kad jūsų verslo koncepciją nukopijavo, kaip taip galima ir pan. Taigi, akivaizdu, kad panašumai matomi ne tik mums, gyvenančioms savo verslu, bet ir visuomenei, taip pat, beje, ir teisininkams, kurių prašėme įvertinti šią situaciją teisėtumo aspektu.

– Ar dėl galimo plagijavimo kreipėtės į „Knoto“ kūrėją Norą Totilę? Taip pat – atitinkamas instancijas?

– Kreipėmės į teisininkus, kurie pasiūlė keletą galimų pažeistų teisių gynimo būdu, šiuo metu sprendžiame, kuriuo iš jų būdu racionaliausia naudotis.

– Atsiras sakančių, kad vietos po saule užteks visiems, o ir du prekiniai ženklai gali įdarbinti daugiau provincijos moterų. Kaip vertinate panašaus pobūdžio komentarus?

– Po saule vietos tikri daug ir jos tikrai užteks visoms idėjoms. Mes taip pat bendraujame ir su kitais megztinių bei drabužių kūrėjais, dalinamės savo patirtimi. Vis dėl to šis atvejis kitoks – „Knoto“ nėra prekės ženklas, kuris tiesiog vykdo identišką veiklą pagal visame pasaulyje populiarėjančią lėtosios mados filosofiją. Mes kalbame apie prekės ženklą, kuris, mūsų nuomone, naudojasi mūsų prekės ženklo sukurta elementų visuma, t. y. , nesąžiningai pelnosi iš mūsų įdirbio, be to, galimai klaidina vartotojus. Tokiems dalykams mes nepritariame, jų negalima pateisinti šūkiais „visiems užteks vietos“.

– Kaip galima problemos sprendimo būdą pasitelkėte viešumą. Kaip manote, ar konkurentai nuspręs keisti savo veiklos kryptį?

– Mes viešumo nesirinkome, šią situaciją į viešumą iškėlė pašaliniai asmenys. Mes kilusius klausimus rengiamės spręsti ne viešai, o teisinėmis priemonėmis, tačiau tuo pačiu tikimės, kad visuomenė, išklausiusi abi puses, pati įvertins, ar prekės ženklas „Knoto“ elgiasi etiškai ir teisėtai, ar yra peržengtos sąžiningos konkurencijos ribos. Tikime savo pirkėjų sąmoningumu ir gebėjimu skirti pelus nuo grūdų, sąmoningumo linkime ir „Knoto“ ženklo savininkams.

Plagijavimu kaltinama „Knoto“ kūrėja: tai tikrai nėra kažkas naujai atrasto

Prekinio ženklo „Knoto“ įkūrėja Nora Totilė sako, kad plagijavimo tema yra opi, ji turi tūkstančius veidų ir begalę skirtingų aspektų, tačiau savęs nesąžininga tikrai nepavadintų.

– Įsisukti į plagijavimo skandalą – reikalas ne iš maloniausių. Kaip vertinate kalbas, kad kopijuojate Lietuvoje jau įsitvirtinusį prekinį ženklą?

– Viena iš pagrindinių „Knoto“ filosofijų – tvari, lėta mada. Ir tai tikrai nėra kažkas naujai atrasto. Vakarų pasaulis jau seniai kvėpuoja ir gyvena šia filosofija. Tiesa, Lietuvoje ji populiarėja po truputį. Mes didžiuojamės savo požiūriu ir džiaugiamės už kiekvieną tokį prekinį ženklą. Juk kuo mūsų bus daugiau, tuo stipresni tapsime prieš bereikalingą vartojimą ir gamtą žalojančią greitąją madą.

Prekiniai ženklai, kurie prekiauja rankų darbo gaminiais ir yra orientuoti į tvarumą bei aplinkos saugojimą visi iki vieno tai įvardina, kaip vieną iš pagrindinių savo vertybių. Mezgimo pasaulyje tokių prekinių ženklų yra apstu: I love mr Mittens, Mumshandmade, Club knit, Babaa, Sophieochera, Woollyme, Revel, Woolly Warm, Dunia Algeri Atelier, the Knotty Ones, Knoto ir t.t. Tad tai yra didelė komanda tvarumo idėją palaikančių ir vietinius mezgėjus gelbstinčių prekinių ženklų. Visi mes kalbame apie tą pačią filosofiją ir visi esame viena didelė komanda, o ne konkurentai.

Rankų darbas ypač mezginiuose yra apskritai įdomus aspektas. Vos pradėjusi įgyvendinti savo prekinio ženklo viziją supratau, kad noriu prekiauti tik rankų darbo mezginiais. Pradėjau ieškoti mezgėjų visoje Lietuvoje. Sulaukiau daugybės norinčiųjų prisidėti ir supratau, kiek daug turime nagingų moterų, kurios nori save realizuoti šioje srityje. Dažniausiai tai vyresnio amžiaus moterys, kurios nori papildomai užsidirbti iš savo mėgstamos veiklos – mezgimo.

Kaip ir kolegos, susidūriau su Lietuvos demografija. Provincijoje gyvenančių moterų, kurios norėjo užsidirbti papildomai buvo žymiai daugiau nei miestuose. Ir tai tapo nuostabi iniciatyva tiek iš „The Knotty Ones“, tiek iš mūsų pusės. Kiekviena mezgėja yra asmenybė, turinti savo mezgimo stilių, dėl to kiekvienas mezginys yra unikalus. Mus žavi etiško verslo idėja, kuri leidžia susipažinti, su žmogumi, kuris pagamino rūbą. Todėl ant kiekvienos etiketės rašome, kas numezgė megztuką ir kiek laiko užtrunka tokį pagaminti. Tai lyg savotiškas unikalaus megztuko pasas.

Tokios iniciatyvos nėra naujos tiek Lietuvoje, tiek ir užsienyje. Nesiplečiant paminėsiu tik vieną suomių prekinį ženklą „Myssy“, kur mezginius mezga linksmos vietinės močiutės. Džiaugiuosi neapsakomai kiekvienu tokiu prekiniu ženklu ar tiesiog iniciatyva, palaikančius savo krašto žmones.

– Akyliausiems pro akis nepraslydo ir tai, kad mezginių modeliai – labai panašus.

Vienas iš reikalavimų megztukams buvo nesudėtingi ir kiekvienai mezgėjai žinomi raštai: lygiuoju mezgimu, ribsu, keletas variacijų pynių, švediškas ir angliškas raštas. Dauguma rankų darbo mezginių kūrėjų varijuoja šiais raštais ir kuria savo interpretacijas. Šių raštų galima lengvai pasimokyti iš gausybės mezgimo knygų, žurnalų ir internetinių puslapių. Yra gausybė įmonių, kurios parduoda jau paruoštas mezgimo schemas, skirtas megzti įvairius mezginius, nuo lengvo iki sudėtingiausio.

Dėl siūlų – mūsų megztukai pagaminti tik natūralių pluoštų siūlų: alpakos, vilnos, moheros ir šilko. Nenaudojame sintetinių pakaitalų. Didžiajai daliai megztukų naudojame unikalų keleto skirtingų siūlų junginį. Juos pasirinkome dėl funkcinių ir ekologinių motyvų.

Ir galiausiai – už pavadinimo slepiasi mano vardas ir pavardė. Esu Nora Totilė. Labai žaviuosi lėta mada, rankų darbu ir myliu žmones. Mano naujausias ir svarbiausias projektas po dukrelės gimimo yra šis prekinis ženklas. Mielai būčiau vadinusis „Noto“, turėjau pagamintas etiketes, tačiau eigoje pastebėjau, kad užsieniečiai mano klientai sakytų no to knitwear (liet. mezginiams – ne). To tikrai reikėjo išvengti, nes orietuojuosi į užsienio rinkas. Taip priekyje atsidūrė raidelė K. Dėl angliško žodžio „knit“.

– Ar kurdama verslą domėjotės kitais Lietuvos drabužių rinkos dalyviais? Ar buvote susipažinusi su tokiais pačiais principais dirbančiu lietuvišku prekiniu ženklu?

– Tikrai dariausi rinkos tyrimą, žiūrėjau, ką daro kiti kūrėjai. Taip pat ir „The Knotty Ones“ tikrai žinojau ir buvau jų klientė. Tačiau mūsų panašumas yra nebent tas, kad esame iš Lietuvos ir mus vienija tos pačios tvarumo idėjos.

Tikiuosi, kad visi lėtos mados atstovai sugebės sutilpti po vienu dideliu dangumi ir savo idėjas skleis tolyn ir tolyn. Tikrai nuoširdžiai viliuosi, kad kitais metais mūsų komanda bus dar didesnė.

Pasirinkau keletą pasaulinių trendų ir juos sugrupavau. Šiose koliažuose matosi, kad megztiniai neįtikėtinai panašūs. Taip yra todėl, kad pasaulyje vyrauja tam tikri labai plačiai paplitę trendai ir tikrai dažna mezgėja stengiasi padaryti savo variaciją. Mes tuo tarpu padarėme savo variaciją „pynių“ megztinio. Jis turi jau netgi savo pavadinimą interneto platybėse. Tai labai panašu į klostuotą sijoną, kurio variaciją stengiasi padaryti kiekvienas prekės ženklas.

„Knoto“ kūryba:

Ekspertas įžvelgia tik vieną bėdą

Galimą plagijavimo skandalą įvertino ir savo nešališką nuomonę pateikė advokatas, intelektinės nuosavybės teisės specialistas Erikas Saukalas.

„Pati idėja, kaip žinote, nėra saugoma. Saugoma jos išraiškos forma. Tad idėja etiketėje rašyti, kas numezgė daiktą, per kiek laiko ir t.t., nėra saugoma. Kiti irgi taip gali daryti. Pažeidimas būtų tuo atveju, jeigu būtų naudojamos identiško dizaino etikėtės. Idėja įdarbinti mezgėjas iš provincijos, taip pat, kaip suprantate, nėra saugoma, taip gali daryti ir kiti“, – teigė ekspertas.

Anot E. Saukalo, panašumų tarp prekinių ženklų išties galima įžvelgti, bet advokatas abejoja, ar šiuo atveju yra peržengiama įstatymų numatyta riba. „Ypač dėl etikečių, kurių dizainas man nėra panašus“, – sako specialistas.

Pažeidimai, anot advokato, būtų galimi keletu atveju:

1. Jeigu kopijuojamas mezginių dizainas (su sąlyga, kad jį sukūrė „The Knotty Ones“ arba jų mezgėjos ir autorių teises perdavė „The Knotty Ones“). Tačiau kiekvieno megztinio modelis turi būti vertinamas atskirai.

2. Naudojami klaidinamai panašūs ženklai „The Knotty Ones“ ir „Knoto“, nors „knot“ yra anglų kalbos žodis, kuris aprašo vykdymą veiklą, tačiau vidutiniam vartotojui Lietuvoje jis nebus žinomas. Todėl „knot“ dalies sutapimas ženkluose gali klaidinti vartotojus. Tai reiškia, kad „The Knotty Ones“ gali reikalauti nutraukti „Knoto“ pavadinimo naudojimą.

Erikas Saukalas
'>
Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (233)