Trečiadienį Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komitetas (NSGK) diskutavo apie teisės akto, reglamentuosiančio korupcinę veiką ir neteisėtą praturtėjimą, projektą. Posėdyje taip pat dalyvavo Vyriausybės ir Vidaus reikalų bei Teisingumo ministerijų atstovai.

Transparency International“ 2017 m. duomenimis, pagal korupcijos lygį pasaulyje Lietuva kartu su Kosta Rika dalinasi 38 vietą, dviem pozicijomis aplenkdama kaimyninę Latviją, tačiau nežymiai atsilieka nuo Lenkijos (36 vieta) ir gana ryškiai pirmaujančios Estijos (21).

Nepaisant gana pozityvių rodiklių, iki šiol neturime rimtos teisinės korupcinės veikos sulaikymo ar atgrasymo strategijos. Anot Viešųjų pirkimų tarnybos direktorės Dianos Vilytės, 20-50 proc. visų vykdomų viešųjų pirkimų yra korupcinio pobūdžio. Viešuosiuose pirkimuose turint 4 mlrd. eurų, mažiausiai 1 mlrd. eurų yra gauti korupcijos būdu.

Tačiau tokie rodikliai vidaus reikalų ministrui nepasirodė pakankamai svarūs. „Galbūt tokio įstatymo apskritai nereikia, užtektų papildyti Baudžiamąjį ir Civilinį kodeksus, sustiprinti mokesčių administratorių galias?“, - svarstė Eimutis Misiūnas.

Ministro teigimu, šiuo metu laukiama galutinio įstatymo projekto patvirtinimo, tačiau labai trūksta nuoseklumo tarp skirtingų institucijų - prokuratūros, Teisingumo ministerijos ir kitų.

NSGK pirmininkui Vytautui Bakui toks ministro požiūris nebuvo priimtinas. Jo manymu, nesutarimai tarp institucijų yra natūralūs ir išsprendžiami. Ministrui ėmus teisintis, kodėl įstatymo priėmimo procesas stringa, V. Bakas priminė, kad detalės nėra Seimo komiteto klausimas.

„Mes kalbam apie rezultatą. Yra Vyriausybės atstovas, yra dvi ministerijos. Klausimas, kas gali sukurti tą kontrolės procesą ir kada?“, - teiravosi V. Bakas, kurio nuomone, įstatymas, atgrasysiantis nuo neteisėto praturtėjimo, kaip ir konkrečios atgrasymo priemonės, yra būtini.

E. Misiūno teigimu, penktadienį galutinis dokumento projektas turėtų būti baigtas rengti Vidaus reikalų ministerijoje. Tuomet jis bus perduotas derinti institucijoms, o vėliau, tačiau ne anksčiau kaip kitų metų vasarį, - Vyriausybei. Tokiu atveju Seimas šį dokumentą gautų svarstyti pavasario sesijos metu kovo mėnesį.