Vyriausybė atitinkamą nutarimą priėmė trečiadienio posėdyje.

„Skinest Rail“ pretenzijas reiškia dėl galimo Estijos ir Lietuvos Vyriausybių 1995 m. sutarties dėl investicijų skatinimo ir abipusės apsaugos pažeidimo.

Šių metų rugpjūčio 16 d. ministras pirmininkas Saulius Skvernelis gavo „Skinest Rail“ pranešimą apie ginčo dėl Estijos ir Lietuvos sutarties perdavimą arbitražui.

Bendrovės pranešime yra nurodoma, kad, ginčo nepavykus išspręsti taikiai per 6 mėnesius po pranešimo pateikimo dienos, „Skinest Rail“ pateiks ieškinį Lietuvos Respublikai Tarptautiniam investicinių ginčų sprendimo centrui arba Arbitražo teismui.

„Skinest Rail“ pranešimas apie reiškiamą pretenziją buvo taip pat adresuotas Lietuvos prezidentei, teisingumo ministrui ir susisiekimo ministrui.

ELTA primena, kad balandžio pabaigoje „Lietuvos geležinkeliai“ kreipėsi į Nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos koordinavimo komisiją dėl planuojamo pabėgių pirkimo sandorio atitikties nacionalinio saugumo interesams patikros.

Tuo metu vykdytame pabėgių viešajame pirkime mažiausią kainą buvo pasiūliusi „Skinest“ grupei priklausanti bendrovė „Skinest Baltija“. Tačiau tyrimą atlikusi minėta komisija pateikė išvadą, kad sandoris su „Skinest Baltija“ neatitiktų nacionalinio saugumo interesų.

Žiniasklaida taip pat paskelbė, kad „Skinest Rail“ savininkas Olegas Osinovskis turi ryšių su užsienio šalių institucijomis, juridiniais ar fiziniais asmenimis, keliančiais grėsmę Lietuvos nacionaliniam saugumui. Remdamasi šiais teiginiais, valstybės valdoma bendrovė „Lietuvos geležinkeliai“ atsisakė pasirašyti 3 mln. eurų vertės sutartį su „Skinest Baltija“ ir sutartį pasirašė su antroje vietoje konkurse likusia bendrove „Swetrak“.

„Skinest“ pranešė, kad ketina bylinėtis su Susisiekimo ministerija. Taip pat „Skinest Rail“ tikino, kad sieks prisiteisti kompensaciją iš ministerijos už reputacijai padarytą žalą.

„Mums nesuvokiami šie visiškai nepagrįsti pareiškimai. Ir, tiesą sakant, per 25 veiklos metus mes pirmą kartą susiduriame su tokiomis konkurentų kovos technologijomis. Viešai pasigirdę teiginiai neturi jokio pagrindo, tačiau bendrovės reputacijai daro akivaizdžią žalą, įvertinamą ir realiais finansiniais nuostoliais. Mes naudosime visas teisines priemones ir sieksime kompensuoti tiek reputacijos, tiek finansinius nuostolius“, - pranešime tada sakė „Skinest Rail“ tarybos narė Julijana Polianskaja.

Tačiau Vilniaus apygardos teismas patvirtino, kad „Lietuvos geležinkelių“ ir „Swetrak“ sutartis yra teisėta. Vilniaus apygardos administracinis teismas (VAAT) atmetė „Skinest Baltijos“, „Skinest Rail“, „Skinest Grupp“ ir jų savininko O. Osinovskio skundą dėl Vyriausybės sprendimo, nes jis negali būti nagrinėjamas administracinio proceso tvarka. Lietuvos vyriausiasis administracinis teismas (LVAT) iš dalies patenkino skundą ir panaikino VAAT sprendimo dalį, kuria jis atsisakė nagrinėti skundą. VAAT dar turės pasisakyti dėl Vyriausybės sprendimų teisėtumo. Tuo tarpu bendrovė pareiškė pretenzijas Lietuvai dėl dvišalės investicijų skatinimo sutarties pažeidimo.