Ieškojo būdų, kaip apklausas atlikti greičiau ir patogiau

Statistiniai duomenys gali būti renkami pokalbio telefonu metu, naudojant duomenis, kaupiamus valstybės registruose, tiesioginės apklausos būdu, tačiau neva patogiausiu ir greičiausiu laikomas būdas surinkti duomenis – apklausa internetu.

Lietuvos statistikos departamentas, didindamas veiklos efektyvumą ir skatindamas informacinės ir žinių visuomenės plėtrą, sukūrė viešąją elektroninę paslaugą gyventojams, kurioje priimami ir tvarkomi gyventojų statistinių tyrimų duomenys.

Lietuvos statistikos departamento Gyventojų surašymų ir apklausų organizavimo skyriaus vedėja Vanda Vaitekūnienė aiškina, kad paslauga leido kompiuterizuoti visus gyventojų statistinių tyrimų duomenų priėmimo ir tvarkymo elektroninės paslaugos procesus: dalinai užpildyti statistinius klausimynus administraciniais duomenimis, optimizuoti statistinių tyrimų procesus – nuo pasirengimo tyrimui ir tyrimo vykdymo iki duomenų apdorojimo.

Ji išskiria, kad sistemą sudaro viešasis ir išorinis portalai. Viešuoju portalu gali naudotis visi gyventojai, norintys sužinoti apie departamento vykdomas gyventojų apklausas, statistinius tyrimų aprašymus, statistinius klausimynus, gyventojų apklausų organizavimą, kontaktinę ir kitą informaciją.

Išorinis portalas skirtas tik į apklausas išrinktiems gyventojams. Oficialiu laišku gyventojas informuojamas apie dalyvavimą apklausoje, nurodomas statistinio tyrimo tikslas, kokiu būdu gyventojas išrinktas į apklausą, prisijungimo prie paslaugos kodas ir kita informacija.

Prisijungęs prie paslaugos, gyventojas patenka į apklausos klausimyno pildymo vedlį, kuris padeda pildyti statistinį klausimyną. Gyventojas klausimyną gali pildyti jam patogiu laiku, gali nutraukti pildymą dar neatsakęs į visus anketos klausimus, bet išsaugodamas įvestus duomenis, ir prisijungęs vėliau baigti pildyti ir išsiųsti klausimyną.

Statistikai parengti svarbūs 3 žingsniai

Paslauga teikiama jau trečius metus. Visiems statistikos departamento vykdomiems gyventojų statistiniams tyrimams yra sukurti elektroniniai klausimynai. O koks stebimas gyventojų susidomėjimas šia paslauga?

„Gyventojas statistiniame tyrime gali dalyvauti savarankiškai, pildydamas elektroninį klausimyną, telefonu, paskambinus apklausų centro klausėjui ar klausėjui tiesiogiai apklausiant gyventoją jo namuose. Kasmet savarankiškai paslauga pasinaudoja apie 35 proc. į statistinius tyrimus atrinktų gyventojų, likusius apklausia klausėjai“, – aiškina V. Vaitekūnienė.

Gyventojų surašymų ir apklausų organizavimo skyriaus vedėja išskiria žingsnius, parodančius, kaip atrodo kompiuterizuotas duomenų surinkimo ir apdorojimo procesas.

Pasiruošimas apklausai. Sukuriami statistinio tyrimo klausimynai, suplanuojami statistinių tyrimų metiniai kalendoriai, atrenkami gyventojai (išrenkamos statistinės imtys), formuojami atrinktų gyventojų namų ūkiai, automatiškai sudaromi ataskaitinio laikotarpio respondentų (gyventojų) sąrašai, respondentai paskirstomi pagal klausėjų teritorijas;

Apklausos vykdymas. Gyventojai informuojami apie apklausos vykdymą, klausimynai dalinai užpildomi administraciniais duomenimis, gyventojai savarankiškai pildo klausimynus jiems patogiu laiku, klausėjai apklausia gyventojus naudodami nešiojamus kompiuterius, kurie yra susieti su šia sistema;

Duomenų apdorojimas. Surinkti duomenys tvarkomi, sumažėjo duomenų apdorojimo klaidų, koreguojamų duomenų skaičius, tikrinama duomenų kokybė, skaičiuojami statistiniai rodikliai.

„Įdiegę šią paslaugą, palengvinome gyventojams dalyvavimą statistiniuose tyrimuose. Sutrumpėjęs klausimynų pildymo ir pateikimo laikas leido sutrumpinti statistinės informacijos parengimo ir pateikimo laiką vartotojams“, – apibendrina V. Vaitekūnienė.

Primename, kad e. paslaugos Lietuvoje kuriamos panaudojant Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšas.