Padidintų valstybės biudžeto išlaidas

Į LRT.lt redakciją kreipėsi trijų mažamečių vaikų tėtis Tomas iš Kauno. Skaitytojas skundėsi, kad keliaudamas su šeima traukiniu, autobusu ar keldamasis keltu, du vaikus iki 7 m. jis vežasi nemokamai, o trečiam reikia pirkti bilietą su 50 proc. nuolaida.

„Taip numato įstatymas, bet man iškilo klausimas, ar tikrai viskas yra teisinga su tokia tvarka, kai net aukščiausia šalies valdžia garsiai kalba apie gimstamumo, gausių šeimų skatinimą. Aišku, kai esame visa šeima drauge, galima apsimesti, kad aš nepažįstu žmonos su vienu iš vaikų, o pats keliauju tik su dviem. Viskas kaip ir tilptų į įstatymo rėmus, bet tai nėra sąžininga. Turėdamas tris vaikus iki 7 metų tikrai daug visko jiems perku, valstybė jau vien mokesčių forma pasiima užtektinai pinigų, tad galėtų kompensuoti bilieto kainą ir tam trečiajam vaikui, kuris daug vietos neužims. Bet gal čia aš per daug noriu?“ – susirūpino trijų vaikų tėvas.

Šiuo metu pagal Transporto lengvatų įstatymą vienas suaugęs keleivis tolimojo ir vietinio susisiekimo transporte turi teisę vežtis du vaikus iki 7 m. nemokamai, jeigu jie neužima sėdimos vietos. Jeigu kartu keliauja ir trečias ar daugiau vaikų, lydintis asmuo turi kiekvienam iš jų pirkti bilietą su 50 proc. nuolaida.

Kodėl negalima vežtis daugiau mažamečių vaikų nemokamai ir ar toks sprendimas nulemia kelionės kokybę? Susisiekimo ministerijos Komunikacijos ir protokolo skyriaus vedėja Edita Banienė sako, kad sprendimas nemokamai vežtis du vaikus iki 7 m. neužimant atskiros vietos įsigaliojo dar 2002 m.

Paklausta, ar galimybė vežtis trečią vaiką nemokamai padarytų žalos valstybės biudžetui, specialistė sako, kad toks klausimas niekada nebuvo svarstytas, todėl skaičiavimai neatlikti: „Bet koks naujų lengvatų įvedimas ir išlaidų kompensavimas, be abejonės, padidintų valstybės biudžeto išlaidas. Kad ir naujas šio mėnesio nutarimas dėl teisės įsigyti bilietą su 50 proc. nuolaida vaikui iki 7 metų, jei norima jam išpirkti atskirą sėdimąją arba miegamąją vietą, preliminariais skaičiavimais, valstybei galėtų kainuoti iki 450 tūkst. Eur.“

Mindaugas Sakalauskas, UAB „Kautra“ marketingo grupės vadovas sako, kad tai valstybinis, o ne keleivių vežėjo klausimas. M. Sakalauskas abejoja, ar reikėtų bandyti skaičiuoti žalą valstybei, jei trečias vaikas taip pat galėtų keliauti nemokamai tėvams ant kelių.

„Nuolaidą mes taikome iš savo kišenės. „Kautra“ buvo pirmoji įmonė, inicijavusi „Šeimos bilietą“, kai 3–6 asmenų grupė gali keliauti pigiau, pavyzdžiui, į pajūrį. Toks sprendimas buvo priimtas atsižvelgiant į keleivių srautus, populiarus maršrutus. Aš pats, kaip dviejų vaikų tėvas, manau, kad turėtų būti skatinami būdai kurti didesnes šeimas, bet kol kas valstybės politika yra tokia ir reikia tikėtis, kad ji keisis“, – sako M. Sakalauskas.

Komforto klausimas

Dabar įstatymas leidžia du vaikus nemokamai vežtis tik pasisodinus ant kelių. Neseniai Vyriausybė pritarė Susisiekimo ministerijos siūlymui leisti įsigyti kelionės bilietą su 50 proc. nuolaida visiems vaikams iki 7 metų, jei jiems norima išpirkti atskirą vietą.

„Kautros“ marketingo grupės vadovas tokį sprendimą vadina naudingu: „Mes, kaip vežėjai, irgi tam pritariame, nes dabar nemokamai du vaikai keliauti gali tik sėdėdami ant kelių. Tikimės, kad toks įstatymas leis šeimoms keliauti pigiau ir vaikai galės sėdėti atskirose vietose.“

AB „Lietuvos geležinkeliai“ Komunikacijos departamento projektų vadovė Novilė Aleksejevaitė sako, kad įmonė vadovaujasi įstatyme nustatyta tvarka. Projektų vadovės teigimu, jei nemokamai važiuoti galėtų trys ar daugiau vaikų tokiomis pačiomis sąlygomis kaip dabar, t.y., sėdėdami tėvams ant kelių, būtų labai nepatogu.

„Tam, kad kuo daugiau keleivių kelionėms rinktųsi viešąjį transportą, jis pirmiausia turi būti komfortabilus. Svarbi ne tik galimybė keliauti nemokamai ar pigiau, bet ir prie keliaujančių poreikių pritaikyti tvarkaraščiai, maršrutai, papildomos paslaugos. Tą matome iš savo patirties. Praėjusiais metais savo kelionę pradėjo „Pajūrio ekspreso“ traukiniai į Nidą ir Palangą. Šiuose traukiniuose šeimoms pasiūlėme stalo žaidimus, vaikiškus užkandžius, įvairias pramogas, „Šeimos bilietus“. Vertindami keliaujančiųjų srautus matome, kad tokie veiksmai į traukinius pritraukia vis daugiau šeimų su vaikais“, – portalui LRT.lt komentuoja N. Aleksejevaitė.

Galima apgauti sistemą

M. Sakalausko nuomone, daugiavaikėms šeimoms keliauti dabar yra sunkiau, ir jei būtų galima vežtis trečią vaiką iki 7 m. neužimant sėdimos vietos, tai paskatintų šeimas keliauti: „Nemanau, kad reikia leistis į kraštutinumus. Mes skatiname keliauti šeimas keleiviniu transportu, nes dabar jau neįsivaizduojame kelionės be automobilio. Pastebime, kad vaikui keliauti vietinio ar tolimojo susiekimo transportu yra pramoga. Priimdami tokius sprendimus kaip „Šeimos bilietas“, mes matome, kad to reikia. Tėvams kelionėje norisi ne vairuoti, o bendrauti su vaikais.“

Lietuvos tėvų forumo tarybos narys Kęstutis Mikolajūnas sako, kad tai nėra vaikų skaičiaus diskriminacijos klausimas.

„Iš tikrųjų norėtųsi, kad būtų daugiau paslaugų šeimoms. Suprantu, kad tai yra verslas ir už kiekvieną sėdimą vietą valstybė nori surinkti pinigus. Tai sudėtingas klausimas, nes kažkokiu būdu už vietą turi būti sumokėta. Visų atvejų ir paslaugų sričių neįmanoma kompensuoti“, – sako K. Mikolajūnas.

Jis priduria, kad svarbiausia yra kelionės patogumas: „Žinoma, galima apgauti sistemą. Mano vaikai jau dideli, bet jeigu man tektų važiuoti su trimis mažamečiais, galėčiau susitarti su nepažįstama tetule, kad laikytų trečią vaiką ant kelių. Bet tai nėra normalu. Tėvų vietoje, jei keliaučiau didelį atstumą, pavyzdžiui, iš Vilniaus į Klaipėdą, rinkčiausi patogumą ir nupirkčiau vaikams atskirus bilietus. Diskriminaciją įžvelgiu tik tuo atveju, kai autobuse su nežymėtomis vietomis trečiam vaikui nebūtų kur sėsti.“