Siūlo konsultacijos vaizdo konferencijose

Registrų centro“ atstovė spaudai Kristina Petrošienė praneša, kad ateityje žmonės prašymus dėl nemokamos teisinės pagalbos galės pildyti elektroniniu būdu, o prireikus per vaizdo konferencijas pasikonsultuoti su advokatais.

„Šiuo metu kuriama teisinės pagalbos paslaugų informacinė sistema TEISIS. Įrankiu naudosis visų pirma žmonės, kuriems tokia pagalba reikalinga, o taip pat pirminę ir antrinę teisinę pagalbą teikiantys konsultantai, advokatai ar jų padėjėjai, Valstybės garantuojamos teisinės pagalbos tarnybos specialistai, prokurorai, teismų atstovai ir kiti“, – teigia ji.

Jei žmogus norės pasikonsultuoti su pirminės teisinės pagalbos teikėju ar antrinę teisinę pagalbą teikiančiu advokatu, jis galės nevykdamas į savivaldybę ar kokią kitą įstaigą tai padaryti nuotoliniu būdu.

Naudojantis sistema, bus galima kreiptis konsultacijos į pasirinktą teisės specialistą, konsultuotis vaizdo konferencijos būdu, el. būdu teikti, peržiūrėti ir redaguoti rengiamus procesinius dokumentus ir pan. O norintys asmeniškai atvykti žodinei konsultacijai, galės iš anksto užsiregistruoti į tokį susitikimą ir sulauks priminimo apie jam paskirtą laiką ir vietą.

Projektas „Teisinės informacijos ir teisinės pagalbos paslaugų perkėlimas į elektroninę erdvę“ yra finansuojamas iš 2014–2020 metų Europos Sąjungos fondų.

Lengviau planuoti ir apskaityti darbus

K. Petrošienė prideda, kad šis įrankis padės įvesti didesnį skaidrumą ir aiškumą į valstybės garantuojamos teisinės pagalbos sistemą. Naujovėms pradėjus veikti, įvairūs su teisinės pagalbos organizavimu susiję dalykai bus matomi ir valdomi vienoje vietoje bei leis efektyviau planuoti šią veiklą, rengti įvairias pažymas ar ataskaitas, stebėti veiklos sąnaudas.

Visi teisinę pagalbą teikiantys advokatai ir jų padėjėjai bus užregistruoti sistemoje, jie turės savo paskyras, interaktyvių konsultacijų priemones, o teisinės pagalbos prašymai jiems galės būti teikiami el. būdu.

Veiks automatizuotas advokatų pasirinkimas bei darbo planavimo priemonės, kurios sukurs galimybę apskaityti ir stebėti darbus: vienoje vietoje matysis pirminės ir antrinės pagalbos teikėjų užimtumas, jų suteiktų konsultacijų trukmė, patirtos išlaidos, atlikti procesiniai veiksmai ar parengti dokumentai ir pan.

„Žmonės TEISIS pagalba galės vykdyti advokatų paiešką pagal pavardę, veiklos vietą (miestą, regioną), specializaciją, teikiamas konkrečias paslaugas ar kitokius kriterijus. Žodžiu, bus sudaryta ir galimybė lengviau pasirinkti konkretų advokatą teikti teisinę pagalbą“, – aiškina K. Petrošienė.

Ji pastebi, kad šiuo metu kreipiantis dėl teisinės pagalbos bene dažniausiai kyla klausimas, ar žmogui pagal gaunamas pajamas ar turimą turtą ji apskritai priklauso. Siekiant greitai gauti atsakymus į tokius klausimus, projekto metu bus sukurta pajamų ir turto skaičiuoklė. Ja naudosis ir antrinės teisinės pagalbos reikalingi asmenys, ir patys konsultacijas teikiantys specialistai.

Skaičiuoklė padės preliminariai ir gan tiksliai įvertinti asmens teisę gauti tokią pagalbą ir, tikėtina, padės išvengti dalies prašymų pateikimo ir laiko, skiriamo įvertinti asmenų teisę gauti pagalbą, gaišimo. Kuriant šią skaičiuoklę, bus integruoti įvairių išorinių informacinių sistemų ir registrų duomenys, pvz., apie turimą nekilnojamąjį turtą duomenys atkeliaus iš Registrų centro tvarkomo Nekilnojamojo turto registro, apie gaunamas pajamas – iš Valstybinės mokesčių inspekcijos ir pan.

Būtinybės bendrauti akis į akį neliko

Įvairioms paslaugoms persikeliant į internetą, teisinės paslaugos vis dar buvo teikiamos senu būdu. Norint jas gauti, reikėjo vykti į susitikimą su teisininku, kartais net į kitą miestą, taip sugaištant daug laiko ir patiriant papildomų išlaidų.

Tai pastebintis bendrovės „Teisės partneris“ vadovas Marius Šlepetis prideda kad profesionalios teisinės paslaugos dažnai kainuodavo labai brangiai, o daugiausia teisinių paslaugų įmonių ar advokatų kontorų visgi yra susikoncentravusios dižiuosiuose miestuose.

„Tai reiškia, kad teisinės paslaugos buvo prieinamos tik aukštas pajamas gaunantiems ir didesniuose miestuose gyvenantiems žmonėms. Perkėlę teisines paslaugas į internetą, sumažinome teisininkų laiko sąnaudas, dėl ko atsiranda galimybė sumažinti ir paslaugų kainą. Be to, taip taupomas klientų laikas, nes teisinės paslaugos gaunamos greičiau“, – aiškina M. Šlepetis.

Dabar pagrindinę informaciją tam tikru teisiniu klausimu asmuo gali gauti tiesiog užsukęs į interneto svetainę ir dažnai ši informacija būna pakankama išpręsti kilusius klausimus. Jeigu to nepakanka, žmogus gali kreiptis ne tik elektroniniu paštu ar telefonu, bet ir pasinaudoti konsultavimo realiu laiku įrankiu ar pateikiant užklausą kliento zonoje.
Moteris

Be to, teisinių paslaugų sutartis pasirašoma nuotoliniu būdu, t.y. klientui nebereikia pasirašyti popierinės sutarties ir siųsti ją paštu ar skanuoti.

„Konsultacija, sutartis, pretenzija ar kitas dokumentas klientą pasiekia taip pat nuotoliniu būdu – pavyzdžiui, mūsų internetinio puslapio platformoje klientams darbai pateikiami kliento zonoje, iš kurios jis turi galimybę ne tik atsisiųsti dokumentus, tačiau juos ten ir saugoti neribotą laiką – naudoti įrankį kaip saugyklą, pasiekiamą bet kur ir bet kada. Taigi, į elektroninę erdvę persikėlė iš esmės visas teisinės paslaugos teikimo procesas. Pažymėtina, kad Lietuvoje sudaromos galimybės nuotoliniu būdu atstovauti klientą net ir teismo procese“, – aiškina M. Šlepetis.

„Teisės parrtnerio“ vadovas pastebi, kad žmonės yra linkę ieškoti teisinės pagalbos internete ir yra patenkinti tokia galimybe.

„Nuotolines teisines paslaugas labai vertina mažų ir vidutinių įmonių atstovai, iš kurių užsakymų sulaukiama daugiausiai. Nedidelė dalis žmonių, kurie kreipiasi dėl paslaugų kaip fiziniai asmenys, teikia prioritetą pokalbiui su teisininku akis į akį, nes sprendžiamas klausimas paprastai būna jautrus, asmeninis, reikalaujantis didesnio pasitikėjimo teisininku, todėl svarstome galimybę konsultuoti klientus ir vaizdo skambučio pagalba“, – teigia M. Šlepetis.

Padeda taupyti laiką ir pinigus

„Teisės vartų“ direktorė Neringa Zagurskienė taip pat pastebi, kad išmaniosios technologijos daro didžiulę įtaką įvairiems paslaugų sektoriams – medicinai, turizmui, bankininkystei. Ne išimtis ir teisinių paslaugų verslas.

„Tam tikros paslaugos perkėlimas į elektroninę erdvę reiškia tam tikros problemos sprendimą. Anksčiau piliečiui rasti reikšmingą teisinę informaciją ar teisininką problemai išspręsti buvo sudėtinga užduotis. Pagrindinis paieškų kriterijus būdavo pažįstamų rekomendacijos. Jei rekomendacijos neturi, paieškos procesas tampa dar sudėtingesnis“, – teigia N. Zagurskienė.
Dokumentai

Siekiant palengvinti teisinės informacijos ir paslaugų paieškos procesą bei padaryti jį aiškesniu, į elektroninę erdvę perkelti koncentruoti atsakymai į dažniausiai pasitaikančius teisinius klausimus, trumpi ir aiškūs teisiniai straipsniai, dokumentų formos, sukurtos unikalios teisinių paslaugų paieškos sistemos.

„Minėti technologiniai sprendimai padeda taupyti ir teisininkų, ir teisinių paslaugų ieškančių asmenų laiką ir pinigus, jie yra patogūs ir atitinka šiuolaikinius technologinius poreikius. Esminis pokytis yra tas, kad vartotojas nuo šiol turi galimybę neišeidamas iš namų rinktis teisininką iš daugybės pasiūlymų pagal savo problemos aprašymą, miestą, paslaugų sritį ir patraukliausią teisininkų siūlomą kainą“, – aiškina „Teisės vartų“ direktorė.

N. Zagurskienė vardina, kad į elektroninę erdvę buvo perkelta teisinė informacija, kurios dažniausiai ieško asmenys internete, informacija, kuri reikalinga žmogui ar verslui kasdienėje jų veikloje – tai paskolų sutarčių sudarymo, skyrybų, paveldėjimo, įgaliojimų išdavimo, turto įsigijimo – pardavimo klausimai ir t.t.

„Daugumą teisinių klausimų galima standartizuoti išskiriant svarbiausius problemos aspektus, į kuriuos turi atkreipti dėmesį asmuo ieškantis teisinės informacijos. Pavyzdžiui, kada reikia akcijų pirkimo – pardavimo sutartį tvirtinti pas notarą, ir kada pakanka tik paprastos rašytinės sutarties formos. Būtent tai ir pasitarnavo talpinant informaciją internete“, – teigia ji.
Kompiuteris

Jei problema yra rimtesnė ir vien informacijos paieška tos problemos neišsprendžia, tokiu atveju asmenims yra sudarytos galimybės pateikti užklausą sistemoje užsiregistravusiems Lietuvos teisininkams ir taip iškilusią teisinę problemą spręsti jau su kvalifikuoto profesionalo pagalba.

„Kad vartotojams būtų dar paprasčiau orientuotis teisiniuose labirintuose, savo platformoje sudarėme galimybę atsisiųsti ir naudotis teisinių dokumentų formomis. Tai – įgaliojimai, sutartys, įmonių steigimo dokumentai ir kitos dokumentų formos, kuriose, iš principo, pakanka suvesti tik reikiamus duomenis“, – teigia ji.

Anot „Teisės vartų“ direktorės, ypatingo dėmesio susilaukė teisininkų paieškos sistema, kuri pagaliau leido neišeinant iš namų rasti teisininką tiesiog pateikiant savo problemos aprašymą, o teisininkams sudarytos galimybės rasti klientą negaištant laiko.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)