Vilniaus vandentiekis – seniausias Lietuvoje, jo pradžia skaičiuojama nuo 1501-ųjų. Centralizuotai sostinės gyventojams vanduo pradėtas tiekti 1914-aisiais. Šiandien geriamuoju, šaltu vandeniu gyventojus aprūpina įmonė „Vilniaus vandenys“.

Skaitikliai – būtini teisingai apskaitai

Įmonės atstovė Raimonda Strazdauskaitė teigia, jog skaitikliai, vandens tiekimo grandinėje svarbūs tiek klientams, tiek ir tiekėjui: „Skaitikliai yra tam, kad tiksliai būtų apskaityta, kiek klientas suvartojo vandens. Klientas moka pagal deklaruotus skaitiklio rodmenis, tad tai svarbu abiems pusėms – mums skaičiuojant mokestį už suteiktas paslaugas, klientui – teisingai mokant ir valdant savo finansus. Taip pat, žiūrint iš įmonės perspektyvos, apskaita labai svarbi valdant sąnaudas bei planuojantis kaštus. Svarbus ir aplinkosauginis aspektas – tausojame svarbius išteklius.“

Šiuo metu, įstatymo numatyta tvarka, visi geriamojo vandens apskaitos prietaisai turi priklausyti vandens tiekėjui, tačiau R. Strazdauskaitė patikina, jog Vilniuje dalis šalto vandens apskaitos prietaisų vis dar priklauso klientams: „Istoriškai susiklostė, kad dalis skaitiklių priklauso klientams. Miestas plėtėsi greičiau, nei mes galėjome naujakurius aprūpinti vandens skaitikliais, tad klientai galėjo patys įsirengti savus geriamojo vandens apskaitos prietaisus.“

Būna – neįsileidžia, būna – vaišina kava

Tam, kad vandens skaitiklis veiktų tinkamai, reikia nemažo kiekio darbuotojų įsitraukimo: „Na, vandens tiekimo grandinėje sutiksime daug darbuotojų. Bet klientas dažniausiai susitinka su skaitiklių apskaitos kontrolieriumi, šaltkalviu, kuris pakeičia skaitiklį, ir galbūt dar bendrauja su klientų aptarnavimo skyriaus specialistu“, – pasakoja pašnekovė.

Vidutiniškai per darbo dieną vienas „Vilniaus vandenų“ darbuotojas pakeičia apie 10 ir daugiau vandens skaitiklių, kartu atlieka dar ir kitus darbus. Iš viso per dieną vidutiniškai pakeičiama apie 180 skaitiklių. Skaitiklius klientams taip pat keičia ir rangovų darbuotojai.

R. Strazdauskaitė tikina, jog prieš darbuotojų apsilankymą pas gyventojus svarbu nuosekliai suderinti susitikimo detales, todėl įsitraukimo reikia iš abiejų pusių. Prieš keičiant skaitiklį, visuomet pakabinami skelbimai laiptinėse, siunčiami pranešimai klientams ir derinamas apsilankymo laikas. Keičiant skaitiklius, kartais tenka ir visam namui užsukti šalto vandens tiekimą, todėl bendradarbiauti ir laikytis susitarimų svarbu.

Esant piktybiniams apskaitos prietaisų sugadinimams, gali būti taikomos sankcijos. R. Strazdauskaitė pasakoja, jog tokius pažeidimus kartais būna ir labai sunku nustatyti: „Iššūkių klientų namuose pasitaiko visokių: būna neįsileidžia į namus arba klientai nusiteikę agresyviai. Tačiau pasitaiko, kuomet mūsų darbuotojus ir kava vaišina.“

Patikra kas ketverius metus

Vilniuje dar ir dabar yra klientų, kurie naudojasi savo skaitikliais su pasibaigusia ar besibaigiančia metrologine patikra, ar apskritai, neturi įrengto skaitiklio ir atsiskaito pagal vidutinį savivaldybėje suvartojamą geriamojo vandens kiekį vienam gyventojui per mėnesį.

Šiuo metu „Vilniaus vandenų“ aptarnaujamoje teritorijoje vidutinis suvartojamo geriamojo vandens kiekis vienam gyventojui per mėnesį yra 2,23 m³. Kasmet šis kiekis yra perskaičiuojamas. Klientams, atsisakantiems įsileisti įgaliotus darbuotojus, taikomas dvigubas suvartojamo geriamojo vandens kiekis iki tol, kol klientas įsileidžia pakeisti vandens skaitiklį ir sudaro galimybę nurašyti realius skaitiklio rodmenis. Klientams, neturintiems šalto vandens skaitiklių, „Vilniaus vandenys“ yra įpareigoti juos įrengti.

„Tačiau, jei vieno buto atskiruose kambariuose gyvena kelios šeimos ir atskirai moka už paslaugas, bet naudojasi vienu tualetu, tokiu atveju skaitiklio neįrengiame“, – tikina R. Strazdauskaitė.

Skaitiklius įrengus, kas ketverius metus privaloma atlikti metrologinę patikrą. Periodinė metrologinė patikra – tai patikrinimas, kurio metu nustatoma, ar skaitikliai tiksliai matuoja suvartojamo vandens kiekį. R. Strazdauskaitės teigimu, taip užtikrinama, jog skaitikliai veiktų tinkamai, o klientai už teikiamas paslaugas mokėtų tiksliai.

Po patikros – prikeliami antram gyvenimui

Visi skaitikliai, priklausantys įmonei, iš klientų butų ir namų patenka į Maironio gatvėje esančias „Vilniaus vandenų“ patalpas. Čia iš eksploatacijos sugrįžę apskaitos prietaisai sutikrinami pagal keitimo aktus: fiksuojamas gamyklinis numeris, diametras, markė, rodmenys, adresas, data, skaitiklį pristačiusio darbuotojo vardas ir pavardė. Visa ši informacija suvedama į sistemą.

Tada skaitikliai surūšiuojami pagal diametrą ir laikomi sandėlyje 3 mėnesius, kad kilus klientų klausimams dėl rodmenų, įmonė galėtų surasti konkretų skaitiklį ir patikslinti informaciją. Praėjus trijų mėnesių saugojimo laikotarpiui, skaitikliai yra ruošiami antriniam panaudojimui. Atlikus metrologinę patikrą, jie yra plaunami, valomi, tada ant metrologinės patikros stendo tikrinama jų būklė ir tinkamumas tolimesniam naudojimui. Pažeisti, sugedę, susidėvėję skaitikliai keliauja į metalo laužą, o geri – naudojami dar 4 metus.

Pastebėjus šuolius – kreiptis nedelsiant

Nuotolinės apskaitos galimybių „Vilniaus vandenys“ neturi, tad klientai turi patys deklaruoti suvartoto vandens kiekį kas mėnesį. Pastebėjus, jog deklaravote per daug, arba per mažai suvartoto vandens, visuomet galite tikslinti informaciją „Vilniaus vandenų“ interneto svetainėje nurodytais kontaktais.

„Susisiekę galite patikslinti skaitiklio rodmenis. Tada mes perskaičiuojame mokėtiną sumą ir patikslintą informaciją pateikiame mokėjimo pranešime. Jei susidaro permoka – galima ją naudoti ateities mokėjimams, tad lieka tik deklaruoti rodmenis ir laukti, kol permokos nebeliks.

Jeigu klientas pamiršta deklaruoti skaitiklio rodmenis, yra skaičiuojamas vidutinis per 12 paskutinių mėnesių suvartoto vandens kiekio vidurkis. Paskaičiuotas vidurkis padeda pastebėti įvairias klientų deklaravimo klaidas ar net netvarkingą santechniką.

Pavyzdžiui, jei netvarkingas tualeto bakelio mechanizmas, leidžia čiaupas ar dar nesimato, tačiau sienoje yra trūkęs vamzdis, išauga suvartojamo vandens kiekis. Ieškant priežasčių dažnai būna kalta santechnika ar nepilnai užsuktas kranas, ypač skubant išvykti atostogų“, – pasakoja R. Strazdauskaitė.

Keitimas nieko nekainuoja?

Klientui papildomai už skaitiklių keitimą ar įrengimą mokėti nereikia, tai jau yra įskaičiuota į gaunamų paslaugų kainą – mėnesinę pardavimo kainą. Pastarąją sudaro ne tik geriamo vandens apskaitos prietaisų, įrengimo, techninės priežiūros, keitimo, metrologinės patikros, remonto ir nusidėvėjimo, tačiau taip pat ir sutarčių sudarymo, sąskaitų parengimo, jų pateikimo bei kitos būtinosios sąnaudos, susijusios su pardavimo veikla. Pardavimo kaina yra nustatyta VKEKK.

Beje, šalto vandens skaitiklius prižiūrinti įmonė gyventojams rekomenduoja, jog kas mėnesį nurodant suvartojamo geriamojo vandens kiekį, dėmesį reiktų atkreipti į sveikus skaičius iki kablelio.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (100)