Kiek naudos galima išpešti iš animacijos siekiant padėti vaikui ramiai ir pozityviai augti, pranešime spaudai pasakoja psichologė Veronika Mudėnaitė-Savickienė. BLON animacijos ir vaizdo žaidimų festivalyje Klaipėdoje šį savaitgalį ji skaitys paskaitą šia tema.

- Kaip manote, ar šiandien vaikams prieinama gerų emocijų ir patirčių teikianti animacija?

- Manau, kad tikrai yra animacinių filmų, kurie atspindi vaiko poreikius ir skatina geriau pažinti save, supančią aplinką ir skatina tobulėti. Svarbu pasirinkti tokią animaciją, kuri ne tik sudomintų mažąjį žiūrovą, bet ir suteiktų jam naudos. Remiantis biblioterapiniais principais, animaciniai filmai gali įtraukti, jei veikėjas susiduria su panašia problema, kaip žiūrovas.

Taip pat jei filmukas atitinka jo amžių, raidą, aktualijas, pomėgius, emocinius ir socialinius poreikius. Pavyzdžiui, suteikia viltį, paramą ir ugdo įvairius įgūdžius. Animacija taip pat turi teikti tinkamą patyrimą: skatinti ne tik išgyvenimus, tyrinėjimą, bet ir įžvalgas, pateikti alternatyvius problemų sprendimus, skatinti keistis.

- Kokias problemas animacija gali padėti spręsti šeimoms, auginančioms vaikus?

- Manau, problemos labai varijuoja. Pastebiu savo darbe, kad vaikus dažnai kamuoja emociniai sunkumai, tarpasmeniniai-santykių-bendravimo problemos, konfliktai. Juos paveikia skyrybos, ligos, negalia, patyčios, netektys, prisitaikymas prie naujos aplinkos. Visi šie ir kiti sunkumai ar iššūkiai gali būti tyrinėjami per animaciją, kuri neretai vaikams itin patraukliai ir kūrybiškai pasakoja vieną ar kitą situaciją, istoriją, teikia vilties, leidžia patirti įvairių emocijų saugiu atstumu ar parodo originalių problemos sprendimo būdų.

- Nemažai kalbama apie tai, kad Lietuvoje vaikai mokykloje nelabai skatinami kūrybiškai mąstyti, analizuoti, pateikti savo įžvalgas, kurios kai kada gali būti drąsios, kitokios, nei mokytojams priimta.

- Nesu mokyklos psichologė, tad sunku vienareikšmiškai atsakyti. Tačiau prisiliečiu prie aktualijų, kiek jų “atsinešama” į individualias konsultacijas ir užsiėmimus grupėse, kuriuos vedu.

Sunkumai dažniausiai susiję su emocinėmis, santykių, šeiminėmis problemomis, patyčiomis, prisitaikymu prie naujos mokyklos aplinkos. Žinoma, tai didina įtampą, mažina saugumo jausmą, skatina vienišumą, o tai gali trukdyti skleistis vaiko kūrybingumui.

Vesdama biblioterapijos užsiėmimus pastebiu, kaip pamažu daromos įžvalgos, kūrybingai analizuojama, interpretuojant, reflektuojant tekstus ar filmus, įsijaučiant į personažus ir jų išgyvenimus, atrandant sąsajų su savo patirtimis, drąsiai atsiveriant diskusijoje ir dalinantis savo mintimis, jausmais su grupe.

- Kitaip tariant, animacinis filmas gali būti instrumentu, kuris padeda įsijausti ir išbandyti vieną ar kitą gyvenimo situaciją, tačiau pačiam joje tiesiogiai nedalyvauti?

- Taip. Aplinka turi stimuliuoti, skatinti žmogaus vystymąsi, suteikdama galimybę tyrinėti realaus gyvenimo situacijas, įgyti problemų sprendimo įgūdžių ar mokytis adaptyvaus elgesio. Animaciniai filmai suteikia saugią erdvę tyrinėti įvairias temas, idėjas, jausmus, požiūrius ar poelgius. Tai gali tapti instrumentu, kuris atveria erdvę reflektuoti, interpretuoti, išmėginti įvairius pasirinkimus, pažinti kitokius mąstymo ar požiūrio būdus, „matuotis” ar kurti naujas įvairių įvykių bei išgyvenimų reikšmes.

Animacijos pagalba žiūrovai gali augti intelektualiai ir emociškai. Galiausiai, tai suteikia vilties ir žinių, reikalingų susiduriant su gyvenimo iššūkiais. Juk žiūrint, analizuojant filmą, pačiam ar grupėje, įsijaučiama ir susitapatinama su personažo situacija ir išgyvenimais, o tai skatina tyrinėti personažo išgyvenimus ir patirtis, empatiją – supratimą kaip kitas asmuo jaučiasi, ką jis išgyvena.

Kas dar svarbu, kad žiūrovas pastebi ne vienas išgyvenantis tokius jausmus, susiduriantis su panašiais sunkumais. Tai didina bendrumo, universalumo jausmų išgyvenimą ir mažina vienišumą, izoliacijos jausmą. Tuo tarpu dalinantis mintimis apie matytą filmuką su tėvais, mokytojais, laisvai reiškiant savo mintis, jausmus, įžvalgas apie personažą, ar istoriją, gali sulaukti dar daugiau palaikymo, padrąsinimo, supratimo, jaustis išklausytas ir išgirstas.

Seminaras - diskusija apie animacijos naudą vaikams vyks BLON animacijos ir vaizdo žaidimų festivalio metu, vasario 5 d. sekmadienį, 16 val. Kultūros fabrike, Klaipėdoje. Renginys nemokamas.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (1)