Esu mokytoja, turinti daugiau nei dvidešimties metų darbo stažą. Manau, kad savo darbą gebu, noriu ir galiu atlikti kokybiškai. Nesutinku su ministrės išsakyta nuomone, kad visi pedagogai turi gauti vienodą atlygį, nepriklausomai nuo mokinių skaičiaus klasėje.

Pamoka – tai ne paskaita. Mokiniai – aktyvūs ugdymo proceso dalyviai. Pamokoje svarbu, kad mokytojas matytų kiekvieną mokinį. Juk siekiame individualizavimo, diferencijavimo, mokinių motyvacijos stiprinimo, o tai reiškia ugdymo procesą, orientuotą į kiekvieno vaiko poreikius ir galimybes.

Mokytojas atlieka daug funkcijų ir veiklų. Dalies jų atlikimo kokybė priklauso nuo ugdytinių skaičiaus. Suprantama, kiekvienas mokytojas pirmiausia veda pamokas, bet prieš tai jis turi joms pasiruošti. Išanalizuoti ugdymo turinį, parinkti tinkamus metodus, pasiruošti reikalingą metodinę medžiagą, apmąstyti kitus pamokos vedimo aspektus.

Mokytojas rengia pamokos planus, metodinę medžiagą, dažnai pats kuria vaizdines priemones, ruošiasi praktikos darbams ir atlieka daugybę įvardijamų ir neįvardijamų veiklų. Mokytojai neturi būrio pagalbininkų, kaip, tarkime, Seimo nariai ar TV laidų vedėjai.

Mokytojas pats sau vedėjas, žurnalistas, režisierius, scenaristas, redaktorius, sekretorė ir kas tik norite... O kasdienės penkių ar šešių valandų „tiesioginės transliacijos“ turi būti ne tik aktualios, bet ir įdomios, patrauklios, prasmingos.

Jei klasėje yra dvidešimt ar trisdešimt mokinių, tai pamokų metu tampa aktuali drausmės problema. Jai išspręsti mokytojas taip pat skiria nemažai ne tik kūrybinių, bet ir fizinių pastangų. Po penkių ar šešių pravestų pamokų laukia rašto darbų taisymas. Ištaisyti aštuonis rašto darbus ar dvidešimt aštuonis – tikrai ne tas pats. Rašto darbus taiso ne tik lietuvių, bet ir socialinių mokslų, gamtos mokslų ir kitų dalykų mokytojai.

Laikas reikalingas ne tik darbų taisymui, bet ir jų paruošimui. Jei turi aštuonis mokinius – pakaks vieno kontrolinio darbo varianto, jei tris ar keturias paralelines klases – reikės keturių, šešių ar daugiau. Taisomi ne tik kontroliniai, bet ir namų, klasės darbai, projektai. Šiandiena mokytojui, turinčiam 18 kontaktinių valandų, apmokamos vidutiniškai dvi valandos rašto darbų taisymui. Jei mokytojas turi 18 valandų krūvį, tai priklausomai nuo dėstomo dalyko, paralelinių klasių skaičiaus ir mokinių skaičiaus jose jam gali tekti ištaisyti nuo 30 iki 100 darbų per savaitę ar dvi. Darbo krūvis, šiuo atveju, skirs tris kartus. O kur dar ataskaitos, išvykos, ekskursijos ir kita veikla?

Minėtų darbų atlikimo trukmė ir kokybė taip pat sietina su mokinių skaičiumi klasėje. Klasės vadovo veikla, kai reikia pažinti, stebėti, pagelbėti, organizuoti ir atlikti kitas klasės vadovo funkcijas, tiesiogiai priklauso nuo auklėtinių skaičiaus. Retoje Lietuvos mokykloje kartu su mokytoju klasėje dirba mokytojo padėjėjas (išskyrus specialiąsias ugdymo įstaigas), laborantas, ne visada pakanka socialinių pedagogų, o psichologas – prabanga. Tuomet vienas mokytojas atlieka visas minėtas funkcijas.

Jei visi mokytojai gaus vienodus atlygius, nepriklausomai nuo mokomų mokinių skaičiaus, atliekamų darbų – darbo krūvio, tuomet visose mokyklose labai padaugės klasių ir sumažės mokinių skaičius jose. Pagalbos reikia ne tik regionų mokykloms. Jos reikėtų ieškoti peržiūrint mokyklų tinklą, tiksliau, tai, kas iš jo liko, pasitelkiant vietos bendruomenes, motyvuojant jaunus specialistus, skiriant valstybės dotacijas tam tikrų programų įgyvendinimui, sudarant galimybę mokytojams įgyti teisę mokyti ne vieno dalyko, sudaryti galimybes mokytojų kvalifikacijos kėlimui, daugiau pasitikėjimo mokyklos bendruomene organizuojant ugdymo procesą ir perskirstant etatus ar pamokų skaičių.

Galimybių spręsti susiklosčiusias problemas tikrai yra. Belieka tikėtis, kad dar kartą užsimojus reorganizuoti, optimizuoti, sumažinti ar suvienodinti, bus aiškiai pamatuota ir paskaičiuota, o svarbiausia, atsakyta į klausimą – kuo eilinė pertvarka bus naudinga konkrečiam mokiniui ir mokyklai?

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!

Mokytojai, klausiame Jūsų – koks, jūsų manymu, atlyginimas turėtų būti mokamas už darbą mokykloje, kiek gaunate dabar? Ar jaučiatės tinkamai įvertinti? Kokios yra sunkiausios ir maloniausios jūsų darbo pusės? Pasidalykite mintimis el. paštu pilieciai@delfi.lt su prierašu „Mokytojas“!