Apie tai – pokalbis su daugiabučių modernizaciją administruojančios Būsto energijos taupymo agentūros (BETA) Projektų įgyvendinimo kokybės priežiūros skyriaus vedėju Edvardu Petrausku ir renovaciją dalyje sostinės daugiabučių administruojančios įmonės inžinieriumi Žydrūnu Vilčinsku.

Edvardas Petrauskas: statistika rodo, kad 2013 m., sugriežtinus statybos priežiūrą, atnaujinimo darbų kokybė kasmet gerėja. Šiuo metu kokybės kontrole tiesiogiai rūpinasi techninis prižiūrėtojas, statybų vadovas, renovacijos administratorius, patikras atlieka atsakingų institucijų – BETA ir Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos (VTPSI) darbuotojai.

Reikėtų atsiminti, kad ir BETA, ir VTPSI turi savo padalinius visoje šalyje, todėl šių institucijų specialistai gali operatyviai reaguoti į gyventojų pastebėjimus ir skundus. Be to, abi institucijos atlieka renovuojamų objektų patikras. Pavyzdžiui, BETA specialistai kiekvieną mėnesį atlieka apie 40-90 patikrų visoje šalyje. Per pirmąjį šių metų pusmetį atlikta 400 tokių patikrų. Jų metų esminių pažeidimų nerasta, tačiau pastebėtos techninės klaidos, pavyzdžiui, šiltinant cokolį, dengiant stogą, skardinant palanges, sandėliuojant statybines medžiagas, pildant statybos darbų žurnalą. Tokie patikrų rezultatai leidžia teigti, kad pastaruosius kelerius metus išlieka ta pati tendencija – rimtų pažeidimų fiksuojama mažai. Skaičiuojama, kad maždaug pusei tūkstančio modernizuojamų namų tenka apie kelias dešimtis įvairių pažeidimų.

Žydrūnas Vilčinskas: pastebime, kad jeigu visi daugiabučio gyventojai bijo renovacijos, pakeisti jų nuomonę – sudėtinga. Nieko nebepadarysi. Bet jeigu pusė namo nori renovacijos, o kita – ne, atsiranda dialogo galimybė. Tuomet bendraujame ir dažnai žmonės pakeičia nuomonę, sužinoję, kaip viskas vyks. Pavyzdžiui, viena didžiausių baimių – pelėsis. Pasakojame, kad jeigu renovacija vyks pagal projektą, taip, kaip numatyta, viskas tikrai bus gerai. Kitą kartą tenka priminti ir labai paprastus dalykus. Pavyzdžiui, jeigu gyventojai nevėdina patalpų, džiovina kambariuose skalbinius, o kartais net užklijuoja ventiliacijos angas – pelėsis neišvengiamas, ir visiškai nesvarbu, ar namas renovuotas ar nerenovuotas. Pavyzdžiui, mūsų praktikoje nepasitaikė nei vieno atvejo, kai daugiabučių gyventojų baimės būtų išsipildžiusios. Tai liečia ir kokybę, ir rangovų patikimumą.

E. Petrauskas: iš tikrųjų gyventojų dėmesingumas vaidina labai svarbų vaidmenį užtikrinant renovacijos kokybę ir yra efektyviausia broko „prevencija“. Pastebima, kad kasmet gyventojai tampa vis akylesni ir pastebi labai įvairias klaidas – neteisingai montuojamus langus, netinkamai klijuojamus apšiltinimo blokelius, nekokybiškai atliktus apdailos darbus ir t. t. Be to, dauguma gyventojų jau yra susipažinę su pagrindinėmis Daugiabučių atnaujinimo programos taisyklėmis, todėl aktyviai domisi, kokios statybinės medžiagos atvežamos į aikštelę, kaip juos sandėliuojamos, stebi statybininkų darbo progresą.

Pastebėję galimus defektus, gyventojai pirmiausia turėtų kreiptis į statybų vadovą. Skundų rimtumą gali įvertinti ir techninis prižiūrėtojas. Kilus bet kokiems įtarimams, galima iškart pasikonsultuoti su projekto administratoriumi, BETA arba VTPSI padalinio specialistais.

Nemokamos konsultacijos visais su renovacija susijusiais klausimais teikiamos BETA informacine linija, telefonu 8-800-20012. gyventojai vis dažniau konsultuojasi su BETA specialistais, sulaukiama apie 120 skambučių per mėnesį. Savo klausimus BETA specialistams taip pat galima pateikti ir elektroniniu paštu, adresu info@betalt.

Ž. Vilčinskas: matome, kad baimės iš esmės keičiasi – dabar dažniau bijoma ne renovacijos, o to, kad namas nebus renovuotas. Vis geriau suvokiama renovacijos nauda, į akis krenta vis daugiau atnaujintų daugiabučių namų ir žmonės suskuba domėtis renovacijos galimybėmis. Bet čia iškyla ribotų išteklių problema. Pavyzdžiui, Vilniuje galėsime renovuoti tik dalį namų, kurie to pageidauja. Žmonės vis dažniau kreipiasi į mus ir su nerimu laukia atsakymo, ar jų namas galės būti renovuotas.

Užsakymo nr.: PT_72260272