Daug prieštaringų nuomonių sulaukusi Sveikatos ir lytiškumo ugdymo bei rengimo šeimai programa dar nėra patvirtinta švietimo ir mokslo ministrės Audronės Pitrėnienės, tačiau jos diegimas mokyklose jau beveik pradėtas. Planuojama, kad pagal naują programą mokyklose bus pradėta dirbti jau 2017 metais. Programos rengėjų teigimu, projektas turi išmokyti vaikus ir jaunus žmones gerbti šeimos ir savo asmenines vertybes.

Programa bus privaloma

Rengiant Sveikatos ir lytiškumo ugdymo bei rengimo šeimai programą buvo siekta išgirsti kuo platesnės visuomenės nuomonę ir įtraukti suinteresuotas grupes į diskusiją. Kaip tik todėl ruošiant šį dokumentą sudaryta darbo grupė, kurią sudarė net 29 nariai iš skirtingų organizacijų: Lietuvos tėvų forumo, Vakarų Lietuvos tėvų forumo, Lietuvos moksleivių sąjungos, Nacionalinės sveikatos tarybos, Vaiko teisių apsaugos kontrolieriaus tarnybos, Specialiosios pedagogikos ir psichologijos centro, Ateitininkų sąjungos, Lietuvos edukologijos universiteto, Šeimos planavimo ir seksualinės sveikatos asociacijos ir kt.

Projektas buvo rengiamas atsižvelgiant į Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijas. Švietimo ir mokslo viceministrės Nataljos Istominos teigimu, programos rengimą paskatino kitų Europos šalių pavyzdžiai.

„Programos sukūrimo pagrindas yra dvejopas. Tai, žinoma, mūsų visuomenės noras, kad programa atsirastų ir kitų Europos šalių patirtys“, – sako N. Istomina.

Lietuvos mokyklose sveikatos ugdymo ir lytiškumo švietimo temos nėra naujas dalykas. Šiuo metu vidurinio ugdymo įstaigose dirbama pagal dvi Rengimo šeimai ir lytiškumo ugdymo ir Sveikatos ugdymo programas, tačiau mokyklos gali pasirinkti, ar nori dėstyti šias disciplinas. Naujoji programa, kaip aiškina N. Istomina, bus privaloma visoms vidurinio ugdymo įstaigoms ir iš esmės yra sujungta iš turimų anksčiau minėtų programų, tačiau svarstyta nemažai naujų punktų, sugalvota, kaip programą pagerinti. Ji paskirstyta 1 – 12 klasėms ir integruota į kitų pamokų programas.

„Programa paremta vertybėmis. Vaikai gauna žinias ir jos kiekvienais metais patobulinamos. Pavyzdžiui, pirmoje klasėje vaikams pasakojama, kad reikia sėdėti taisyklingai, parodoma, kaip daryti mankštą, kad reikia sportuoti, sveikai maitintis, o vėliau, tarkim, septintoje klasėje vaikai jau patys žino, kaip sportuoti, gali pasirinkti sau tinkamą maistą“, – pasakoja viceministrė.

Programa sudaryta iš šių temų: sveikatos ugdymas, lytiškumo ugdymas ir rengimas šeimai. Į sveikatos ugdymą įeina tokios temos: fizinis aktyvumas, sveika mityba, veiklos ir poilsio derinimas, asmens ir aplinkos švara, psichikos sveikata. Lytiškumo ugdymas aprėpia lytinį tapatumą, pozityvaus požiūrio formavimą į savo ir kito asmens lytiškumą, lytinę orientaciją, atsakingą lytinį elgesį, rizikingo elgesio pasekmių prevenciją, kontracepciją ir kt. Mokytojai, kiti specialistai, kalbėdami apie rengimą šeimai, mokiniams turės išdėstyti apie šeimos planavimo metodus, santuoką, lyčių lygiavertiškumą, darnių tarpusavio santykių kūrimą, nėštumą, kūdikio poreikius ir pan.

Ugdo jauno žmogaus sąmoningumą

Daugiausiai prieštaravimų sulaukė programoje išdėstyti lytiškumo ugdymo punktai. Skeptikai teigė, kad jie paremti tik bažnytinėmis dogmomis ir neturi nieko bendro su mokslu. Tačiau viena ir projekto darbo grupės narių N. Istomina tvirtina, jog programa daugiausiai parengta remiantis paties jaunimo rekomendacijomis ir šiandienos aktualijomis. Taip pat jaunimo grėsmėmis, kurias N. Istomina įvardina kaip grėsmes jauno žmogaus sveikatai. Anot jos, priimant sprendimus buvo atsižvelgta į jaunimo organizacijų nuomonę.

„Rizikinga elgsena sukelia grėsmę žmogaus sveikatai. Programos tikslas yra, kad jaunas žmogus būtų sąmoningas ir suprastų, kada yra išnaudojamas, suvoktų, kas yra meilė. Jog santykiai turi būti lygiaverčiai, kas iš viso yra santykiai, šeima. Reikia aptarti ir fizinius pokyčius brendimo metu, brendimo požymius, kaip tuo metu keičiasi jauno žmogau hormoninė sistema“, – teigia N. Istomina.

Pasak viceministrės, programos tikslas yra po truputį šviesti vaikus ir jaunimą lytiškumo klausimais, todėl gali atrodyti, jog diegiamos vertybės yra daugiau bažnytinės.

„Programa skirta vaikams, kad jis turėtų jo amžiui reikalingų žinių. Ten kalbama ir apie kontracepciją, apie apsisaugojimo priemones, tačiau ne pradinukui ar septintokui. Vaikui dar negalima sakyti, kad jei nenorite susilaikyti, yra kontracepcija. Jis dar nėra subrendęs fiziškai, todėl tokios priemonės gali žaloti jo organizmą. Septintos klasės vaikai dar išvis negali laisvai turėti santykių“, – aiškina viena iš programos darbo grupės narių.

Vienas iš svarbiausių naujų programos punktų yra savo emocinės būsenos suvokimas. Šiomis dienomis ypač svarbu sekti savo ir kitų žmonių mintis bei emocijas. Programoje kalbama apie depresijos požymius, kaip atpažinti psichologinių problemų turintį žmogų ir kaip jam padėti. Anot Švietimo ir mokslo viceministrės N. Istominos, psichikos sveikatos mokymas programoje buvo nesvarstomas dalykas.

Programa geresnė nei iki šiol buvusi

Lietuvos moksleivių sąjungos narė ir komunikacijos koordinatorė Akvilė Burneikaitė, taip pat dalyvavusi rengiant Sveikatos ir lytiškumo ugdymo bei rengimo šeimai programą pritaria Švietimo ir mokslo viceministrei ir teigia, kad stengtasi projektą kuo labiau grįsti mokslu. Ji aiškino, kad iš tiesų rengiant šį dokumentą buvo atsižvelgta į Lietuvos moksleivių sąjungos bei kitų organizacijų nuomonę.

„Kadangi darbo grupė buvo labai didelė, kaip ir nuomonių įvairovė, buvo sunku susitarti. Ne viskas, kas buvo siūloma, buvo išgryninta, tačiau programa iš esmės mums tiko. Ji geresnė už buvusią iki šiol“, – komentuoja A. Burneikaitė.

Ji tvirtina, kad programos rengimo metu išryškėjo dvi grupės: vieni teigė, jog jaunimui reikia leisti rinktis patiems, kiti – pasiūlyti tinkamą pasirinkimo variantą. Todėl norint sutarti programoje numatyta, kad žmogus gali rinktis, tačiau taip pat jam yra ir pasiūloma, kuris pasirinkimo variantas yra sveikesnis, naudingesnis, ne toks rizikingas ir galintis pakenkti jauno žmogaus sveikatai.

Prie programos rengimo prisidėjęs Lietuvos tėvų forumo atstovas Renaldas Jančiauskas mano, jog atsižvelgiant į didelę nuomonių įvairovę darbo grupėje, projektas išėjo geras. Jo teigimu, buvo tokių, kurie nuolat akcentavo lytinį švietimą ir siūlė programą orientuoti ne į vertybinius dalykus, sveikatą, šeimą.

Kviečiame dalyvauti portale DELFI vykdomoje apklausoje:

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (107)