Derybos dėl prekių kainų turguose ir uostuose vyksta tūkstančius metų. Mūsų laikais nuolaidų medžioklė labiausiai išpopuliarėjo JAV dvidešimtojo amžiaus pradžioje, o 1932-ieji šiandien oficialiai laikomi didžiausių ir garsiausių išpardavimų – Juodųjų penktadienių pradžia.

Nors Juodųjų penktadienių tradicija atsirado dėl laisvadienio po JAV švenčiamos Padėkos dienos, kuri Lietuvoje nešvenčiama, ir mūsų šalyje jau siūloma Juodojo penktadienio akcijų.

Nusipirkti prekių su nuolaidomis ragina įvairios parduotuvės – nuo elektroninių prekių iki internetinių knygynų. Vis dėlto reiktų paminėti, kad iki JAV siūlomų nuolaidų mums dar toli – kai amerikiečiai prekybos centruose šluoja beveik dykai (nuolaidos siekia net iki 90 proc.) atiduodamas prekes, mūsų šalyje siūlomos simbolinės nuolaidos, dažniausiai apibūdinamomis „iki tiek ir tiek procentų“, nors daugiau nukainotų prekių galima rasti vos vieną kitą.

Juodųjų penktadienių psichozė

Kalėdinio prekybos ir apsipirkimo pradžią skelbiantį Juodąjį penktadienį JAV dauguma prekybininkų parduotuvių duris atveria anksčiau nei įprasta, labai dažnai net naktį.

Daugybę kartų esame matę nuotraukų ir videosiužetų iš už Atlanto, kai pakilę nuo Padėkos stalo amerikiečiai šturmuoja parduotuves. Nuolaidų psichozei pasidavę pirkėjai grumdamiesi su kitais stengiasi pirmieji pasičiupti norimas prekes.

Amerikoje išleista nemažai knygų, patariančių, kaip sėkmingai apipirkti per Juoduosius penktadienius, bet ne visi apsipirkimai baigiasi išties laimingai. Pasaulyje jau nuskambėjęs ne vienas atvejis, kai nukenčia didelėse miniose įstrigę pirkėjai ar nutinka kiti skaudūs įvykiai. Pavyzdžiui, 2013 m. per juodąjį apsipirkimą buvo mirtinai sumindžiotas vienas „WallMart“ parduotuvės darbuotojas. Yra buvę istorijų, kai dėl prekių susigrūmę pirkėjai išsitraukė ginklus, o kai kurie tėvai net „pameta“ savo vaikus.

Nepaisydami galimų incidentų ir žinodami, kad teks kaip reikiant pakovoti lipant per galvas kitiems pirkėjams, amerikiečiai kasmet laukia ir dalyvauja Juodojo penktadienio apsipirkimuose. Skelbiama, kad pernai Juodojo penktadienio apyvarta JAV siekė apie 51 mlrd. dolerių, o ankstesniais metais buvo ir dar didesnė – iki 60 mlrd. dolerių.

Lietuviškas „Jamam“ apsipirkimas

Labiausiai tokį šturmą primenantį pirkėjų srautą Lietuvoje pamatyti galima du kartus per metus – gegužės ir lapkričio mėnesiais – rengiamą išpardavimą „Jamam“. Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje ir Šiauliuose organizuojamos akcijos nuolaidos dažniausiai siekia iki 50 proc. Pirkėjai ieško nukainotų buities apyvokos daiktų, buitinės technikos, žaislų, drabužių, avalynės, knygų, maisto prekių, net baldų ir t.t.

Didžiausia nuolaidų akcija šalies mažmeninės prekybos rinkoje, kuri pirmąkart įvyko prieš septynerius metus, kiekvieną kartą pritraukia daugiau nei 200 tūkstančių pirkėjų. Įdomu tai, kad atvyksta ir daug pirkėjų iš kitų šalių – į Vilniaus „Akropolį“ atvažiuoja nemažai baltarusių, Klaipėdos akcija pritraukia pirkėjų iš Rusijos Kaliningrado srities, o į Šiaulius atvyksta latvių.

Pinigai už vietą eilėje

Ne nuolaidų medžiotojais, bet kitaip pamišusiais pirkėjais drąsiai būtų galima pavadinti ištikimuosius „Apple“ gerbėjus. Nors „Apple“ pardavimai pastaraisiais metais krenta, jų gerbėjų armija, rodos, nemažėja. Vos tik kompanija praneša naujo įrenginio pasirodymo prekyboje datą, jie iškart stoja į eilę prie parduotuvių.

Tiesa, tai yra ir gana lengvas būdas užsidirbti. Prie „Apple“ parduotuvių didžiausiuose pasaulio miestuose daugiausia lūkuriuoja paaugliai ar paskaitas praleidžiantys studentai, kurie dėl naujo įrenginio pasiryžę ištisą savaitę nakvoti palapinėse. Priklausomai nuo vietos eilėje jie už laukimą gali užsidirbti net per 1000 eurų.

2007 m. sausį pasirodė ir visiems laikams pasaulį pakeitė pirmasis „iPhone“, o į psichinio šio telefono pardavimo pradžios traukinį nespėjusi šiek tiek vėliau – tų pačių metų birželį duris atvėrė pirmoji visose Baltijos šalyse sertifikuota „Apple“ parduotuvė „iDeal“. Šis įvykis taip pat buvo didžiulė šventė „obuolio“ gerbėjams lietuviams ir jie mielai stojo į ilgą išankstinę eilę, juo labiau, kad parduotuvės atstovai pirmiesiems dešimt kompiuterių, kuriuos tądien buvo galima įsigyti už specialią kainą, pirkėjų žadėjo padovanoti „iPod Shuffle “ grotuvus.

Kova dėl rūbų

Bene didžiausią pirkėjų antplūdį Lietuvoje patyrė pirmoji taip ilgai laukta rūbų parduotuvė „H&M “. 2013 m. rugpjūtį pirmoji šio prekės ženklo parduotuvė duris atvėrė Vilniaus „Akropolyje“.

Parduotuvės atidarymo laukė didžiulė minia pirkėjų, tiesa, daugiausia jų buvo paaugliai. Pirmieji į parduotuvę patekti bandę jaunuoliai net nakvojo automobiliuose prie prekybos centro ir tik prekybos centrui atvėrus duris 7 val. ryto stojo į eilę prie naujos parduotuvės.

Labiausiai tai daryti skatino žadėti „apdovanojimai“ – atidarymo dieną pirmiesiems 10 klientų parduotuvė įteikė 350 litų vertės dovanų korteles, o kiti 300 pirkėjų gavo 50 litų vertės dovanų korteles.

Atidarymo proga nuolaidos buvo siūlomos ištisą savaitę, tad nors patekti į parduotuvę ir nebebūdavo taip keblu, tikru iššūkiu tapdavo siekis pasimatuoti išsirinktus rūbus matavimosi kabinose – prie jų nusidriekdavo ilgiausios eilės.

Muzikos gerbėjų kančios

Pasigrumti eilėse tenka ir muzikos mylėtojams. Nors jau įpratome dažnai sulaukti mėgstamų užsienio atlikėjų, išgirdę apie atvykstančias pačias ryškiausias žvaigždes, žinome, kad įsigyti bilietų, ypač pirmųjų, kurie būna pigesni, į jų koncertus bus ne taip ir lengva.

Vienas pirmųjų itin didelio ažiotažo sulaukęs buvo pirmąkart – dar 2006 m. – atvykti koncertuoti į mūsų šalį pažadėjęs Eltonas Johnas. Nors vėliau dainininkas Lietuvoje koncertavo dar porą kartų, žinia apie pirmąjį jo koncertą sulaukė didžiulio dėmesio net tų melomanų, kurie nebuvo jo gerbėjai. Didžiulį įspūdį padarė ir tai, kad pirmųjų bilietų gerbėjai buvo kviečiami įsigyti naktį, ir nors bilietų kaina tuo metu buvo neįprastai didelė – siekė net 100 litų, ilga nemiegančių žmonių eilė nusidriekė per visą dabartinę V. Kudirkos aikštę.

Beprotiškas bilietų pardavimas buvo ir į 2012 m. populiariosios grupės „Red Hot Chilli Peppers “ koncertą Kaune. Nors į šį koncertą bilietus jau buvo galima nusipirkti ir internetu, tačiau bijodami pardavimų sistemos gedimo gerbėjai stojo į ilgą eilę prie prekybos taškų. Tąkart pardavimo sistemos strigo daugybę kartų, o daugybė laimingųjų pirkėjų savo laime pagaliau nusipirkus bilietus dalijosi socialiniuose tinkluose.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (26)