Tai naujausias Elono Musko kūrinys – „Tesla Model 3“. Teigiama, kad tai pirmasis masinis elektromobilis, kuris gali nuvažiuoti daugiau kaip 300 km pilnai pakrautais akumuliatoriais. Tačiau, ar tikrai šis automobilis nusipelnė tokio dėmesio, ar visgi tai gerokai išpūstas marketinginis burbulas?

Pirmiausia, automobilis prekyboje debiutuos tik kitais metais ir tik Amerikoje. Į Europą jis atvažiuos dar vėliau.

Antra, automobilis ne toks jau ir įperkamas. Europoje jis kainuos mažiausiai apie 35-40 tūkstančių eurų, taigi, tai nėra masinis pirkinys. Ir, pagaliau, tai nėra pirmas masinis, galintis nuvažiuoti daugiau kaip 300 km, elektromobilis. Pirmojo laurai atitenka „Chevrolet Bolt“, kurio prekyba Amerikoje prasidės dar šiemet.

Elektromobilis tikrai įdomus pirkėjams bus tik tada, kai galės vienu pakrovimu nuvažiuoti atstumą, panašų į tą, kurį galima įveikti važiuojant tradiciniais degalais varomu automobiliu.

„Chevrolet Bolt“ atveju automobilyje sumontuotos 60 kWh talpos baterijos, kurios suteikia energiją 200 AG elektros varikliui, sukančiam priekinius ratus. Automobilis, kaip įprasta elektra varomiems, turi vienos pavaros transmisiją, o iš vietos iki 100 km/val. įsibėgėja per 7 sekundes.

„Tesla Model 3“ gamintojai kol kas neatskleidžia detalių apie baterijas, bet jos bus ne didesnės, nei 70 kWh talpos, su vienu arba dviem elektros varikliais, kurie varys abi automobilio ašis, taigi jis gali būti ir varomas visais ratais.

Modeliai, varomi vienu varikliu, suks galinius ratus ir turės maždaug tokią pat galią, kaip ir „Bolt“ modelis – apie 200 AG. „Model 3“, palyginus su „Bolt“, galės nuvažiuoti pora dešimčių km toliau ir įsibėgės sekunde greičiau, bet sutikite, tai tikrai nėra revoliucija, verta susukti pasauliui galvą.

„Model 3“ privalumas, kurį labai sunku paneigti, yra greitas krovimas – „Tesla“ šiuo metu kuria didžiulį greito krovimo stotelių tinklą, kuriuo šio markės automobilių savininkai gali naudotis nemokamai. Tačiau tai tik Amerikoje – Europoje šis privalumas negalioja.

Jeigu jį nubrauksim, „Model 3“ taps paprastu automobiliu, kurį iš buitinės rozetės pilnai pakrauti galėsite per maždaug 8-9 valandas, kaip ir bet kurį kitą elektromobilį.

„Tesla Model 3“ kaina Amerikoje prasidės nuo 35000 dolerių, tačiau jau dabar užsakinėjantys automobilį iš anksto pirkėjai neužsako pigiausios komplektacijos – vidutinė šio automobilio kaina yra apie 42000 dolerių.

Maždaug tiek pat kainuos ir „Chevrolet Bolt“, kurio prekyba Amerikoje prasidės maždaug pusmečiu anksčiau už „Tesla Model 3“. Europoje „Bolt“ bus pardavinėjamas kaip „Opel Ampera E“, ir jeigu viskas klostysis gerai, mūsų rinkoje turėtų pasirodyti kitų metų antroje pusėje.

Tuo tarpu pirmieji „Tesla Model 3“ automobiliai pirkėjų namus Amerikoje pasieks tik 2017 metų pabaigoje, o Europoje pasirodys dar vėliau. Ir tai tik optimistinis scenarijus.

„Teslai“ nesiseka pradėti gamybą taip greitai kaip norėtųsi ir, anot „Automotive News“, pirkėjai realiai gali tikėtis automobilių savo namuose tik po ketverių metų. Tad dėl šio modelio „mirštantiems“ europiečiams dar teks apsišarvuoti kantrybe, nors „Tesla“ giriasi, kad per pristatymą ir pirmas 36 valandas jau gavo daugiau kaip 253000 užsakymų, būsimi pirkėjai sumokėjo po 1000 dolerių užstato, tad E. Muskas gavo dviejų milijardų dolerių investiciją.

Beje, naujas automobilio modelis smarkiai pakėlė ir „Tesla“ įmonės akcijas. Per modelio pristatymo dieną akcijų vertė pakilo trimis procentais, o per pastaruosius metus padidėjo net 60 procentų.

Automobilis bus gaminamas Kalifornijoje, o baterijas „Tesla“ modeliams kurs naujai statoma gamykla Nevados valstijoje, Amerikoje. Naujai statomos Kalifornijoje gamyklos pajėgumai dideli – per metus ji gali pagaminti iki pusės milijono „Tesla“ modelių.

Taigi, dviejų šimtų tūkstančių pirkėjų eilė greitai ištirps, jeigu gamykla iš karto pradės dirbti visu pajėgumu, tačiau jeigu automobilių populiarumas išliks toks didelis, vargu ar pigieji „Tesla“ modeliai greitai pasieks Europos rinką – nebus prasmės.

„Tesla“ gal ir netaps kompanija pasaulio gelbėtoja, bet prisidės prie ekologijos ir mažesnės atmosferos taršos. Nors be vyriausybių politikos ir ekologiškų automobilių pirkimo skatinimo elektromobiliai nieko nedomintų.

Vienos šalys skatina žmones pirkti elektromobilius, siūlydamos pinigines kompensacijas už juos, o štai kai kurios šalys siekia priversti žmones atsisakyti automobilių su vidaus degimo varikliais.

Tarkim, Norvegija nori jau nuo 2025-ųjų metų savo keliuose matyti tik elektra varomas mašinas, o benzininių ir dyzelinių automobilių visai atsisakyti.

Galbūt, skamba keistai, bet panašius planus rezga ir Indija. Tiesa, indai savo milijardinę populiaciją susodinti į elektromobilius norėtų iki 2030-ųjų metų. Ar tai ne balandžio pirmosios pokštas pamatysime netrukus, nors kol kas tai atrodo tarsi visiška utopija.

„Piko minutės“ transliuojamos pirmadieniais ir trečiadieniais 7.45 val.