Kad ir kokia baisi ši tragedija, įvykiai Paryžiuje parodė, kad Vakarų visuomenė dar nėra visiškai abejinga artimo skausmui. Po išpuolio prieš „Charlie Hebdo“ redakciją įvairių tautų žmones vienijo frazė „#JeSuisCharlie“, išreiškianti solidarumą prieš smurtą ir fanatizmą. Po naujos teroristų atakos į „#PrayForParis“ maldos ir palaikymo akciją įsijungė įvairių šalių piliečiai, pasaulinio lygio garsenybės ir politikai. Katalikų Bažnyčios vadovai su popiežiumi Pranciškumi priešakyje taip pat išreiškė brolišką užuojautą visai prancūzų tautai.

Lygiagrečiai vienijančiai solidarumo akcijai, pasigirdo ir kitokių balsų. Vieni garsiai kvietė pripažinti, kad egzistuoja tiesioginis ryšys tarp islamo religijos ir terorizmo. Na ir kas, kad tiek pavieniai musulmonai, tiek įvairios musulmoniškos bendruomenės ne kartą yra atsiribojusios nuo ekstremizmo ir pasmerkusios ISIS veiksmus. Atpirkimo ožį rasti juk reikia. Ir geriausia tokį, kuris kaltinamas negalėtų apsiginti.

Kiti apibendrino dar drąsiau – ar ne laikas pasmerkti visas religijas kaip fanatizmo, neapykantos ir smurto šaltinį? Toks klausimas šiomis dienomis visiškai suprantamas. Religija besidangstančių teroristų barbariškumas šokiruoja. Nenorint, kad tokie išpuoliai kartotųsi, reikia kovoti su priežastimis. Bet ar tikrai visuomenė be religijos būtų taikesnė?

Pradėkime nuo atsakymo į kitą klausimą: ar keliai be BMW būtų saugesni? Atsakymas lyg ir savaime suprantamas. Juk sveikas protas sako, kad BMW yra pavojus ant ratų. Pašalink BMW ir nelaimių keliuose iškart sumažės. Ką kita byloja neseniai paskelbti Lietuvos kelių policijos tarnybos ir „Regitros“ duomenys. Faktai rodo, kad populiariausių ir pavojingiausių markių trejetukai – sutampa. Daugiausiai žmonių šiemet sužeista eismo įvykiuose, kuriuose dalyvavo „Volkswagen“, antroje vietoje yra „Audi“, o trečioje – „Opel“. Taigi didesnė bėda yra ne automobilio markė, o vairuotojų elgesys.

Panašiai yra ir su religijos vardu prisidengiančių teroristų ir ekstremistų išpuoliais. Prisiminkime istorijos pamokas. XX a. totalitariniai režimai akivaizdžiai parodė, kad smurtą ir žudynes puikiai gali pateisinti ir sekuliaristinės ideologijos. Dar daugiau, nepaisant gražių Johno Lennono dainos „Imagine“ žodžių, penkiasdešimties okupacijos metų patirtis atskleidžia, kad žmonės nėra linkę atsisakyti religijos net per prievartą.

Tikrasis blogis yra ne religija apskritai, o žmogaus polinkiu į smurtą manipuliuojantys neapykantos išpažinėjai. Tokiomis aplinkybėmis verta prisiminti ir ne kartą popiežiaus Pranciškaus pakartotus žodžius, kad dangstyti prievartą Dievo vardu yra didžiulis blogis. Nebūkime naivūs manydami, kad siūlymai pašalinti religiją iš visuomenės padėtų išspręsti visas dabartinės visuomenės problemas.

--

Ištikus tragedijai, kai kas nors netenka pačių artimiausių, skausmas dažnai būna toks didelis, kad nelieka nieko kito, tik būti kartu su kenčiančiaisiais. Uždegta žvakė. Tylos minutė. Ir sukalbėta malda. Net jei netiki.

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!