Jis ne iš tų, kurie kalbėtų tūkstantinėms minioms, o lyderystės mokymus traktuoja kaip nuoseklų, ilgalaikį ir nenutrūkstamą mokymo procesą. Profesorius jau ne pirmą kartą atvyksta į Lietuvą. Šįkart Mykolo Romerio universiteto MRU LAB Verslo inovacijų laboratorijoje vyks asmeninės ir profesinės lyderystės studijos, kurios gali būti aktualios ir naudingos ne tik brandžioms verslo kompanijoms, bet ir ambicingam smulkiajam bei vidutiniam verslui. Ray‘us Smithas sutiko papasakoti savo požiūrį į lyderystę, lyderystės mokymus ir ją persekiojančius stereotipus.

Lyderiais galima tapti. Deja, ne čia ir dabar

Pasak R. Smitho, lyderystės išties galima išmokti suderinus sukauptą patirtį ir įgijus tam tikrų specifinių žinių. Tačiau šiuolaikinėje visuomenėje vyrauja klaidingas požiūris, jog lyderiais galima tapti greitai: „Pagrindinė problema yra ta, jog daugelis tikisi greito rezultato ir ieško tos stebuklingos piliulės, kuri staiga išsispręstų visas jų lyderystės problemas, - pastebi R. Smithas. - Deja, tai neįmanoma, nes lyderystei ugdyti reikia laiko“.

Pasak pašnekovo, tvarūs ir ilgalaikiai rezultatai pasiekiami tikrai ne trumpų kūrybinių dirbtuvių ar seminarų metu. „Šiandien daugelis, jei ne didžioji dauguma, lyderystės mokymų yra trumpi, pramoginio pobūdžio renginiai. Kitaip tariant, visuomenėje žinomi pranešėjai pateikia tipinius sąrašus, sudarytus iš 8, 10 ar 15 svarbiausių dalykų, kuriuos turėtų žinoti ir taikyti vadovas, trokštantis pokyčių savo organizacijoje.

Tačiau lyderystės mokymai – tai tęstinis procesas, nes ir lyderystė - ne statiškas, bet dinamiškas reiškinys, o mokymasis ne tiesiog treniruotė“, - įsitikinęs profesorius.

Šiandien vadybininkas, rytoj - lyderis?

Dar vienas klaidingas požiūris lyderiais laikyti kompanijų įkūrėjus arba aukštesnes pareigas užimančius vadovus. Tačiau R. Smitho nuomone labai svarbu organizacijose investuoti ir į žemesnės grandies, dar tik pradedančių jaunų vadovų lyderystės ugdymą, o mokymus rengti visuose organizacijos lygmenyse. Kodėl?

„Pirmiausia dėl to, kad šiandieniai vidutinės grandies vadovai rytoj gali tapti realiais pretendentais užimti aukščiausių vadovų pozicijas, - vardina R. Smithas. - Antra, lyderiai dažnai atsiskleidžia organizacijai atsidūrus krizinėje situacijoje, todėl labai svarbu, kad kiekviename organizacijos lygmenyje ne tik egzistuotų atitinkamų lyderystės gebėjimų turintys žmonės, bet ir jų veiksmai būtų sinchronizuoti siekiant tas krizes įveikti“.

Pašnekovas įsitikinęs, jog vadovas netampa lyderiu kažkuriuo konkrečiu laiko momentu, o konkretaus asmens lyderystės sėkmė labai priklauso ir nuo kolegų, nors paprastai visus nuopelnus linkstama priskirti vieno žmogaus asmeninėms savybėms: „Lyderystės transformacija priklauso ir nuo paties vadovo, ir nuo jį supančios aplinkos, darbuotojų pasitikėjimo ir brandos. Lyderystėje viskas grindžiama žmonių tarpusavio santykiais, tad vadovai gali tapti ir tampa lyderiais laikui bėgant, kai jiems pavyksta užmegzti tarpusavio pagarba ir pasitikėjimu pagrįstą ryšį su savo pavaldiniais“, - sako R. Smithas.

Ar lyderis = vadovas?

Pašnekovo nuomone, nėra labai gerai, kai lyderiu ir vadovu laikomas tas pats asmuo, nors ypač smulkiose įmonėse dažnai to išvengti nepavyksta. O kuo juo skiriasi?

„Vadovų pareiga yra užtikrinti stabilumą savo padalinyje arba organizacijoje, taigi, jie didžiausią dėmesį dažniausiai skiria finansiniams veiklos rodikliams bei procesų, reikalingų šiems rodikliams pasiekti trumpuoju periodu, sklandžiam įgyvendinimui. Tuo tarpu lyderiai orientuojasi į ilgalaikes organizacijos augimo perspektyvas, turi platesnį verslo matymo horizontą ir nebijo prisiimti nestandartinių idėjų ir su jomis susijusių pokyčių įgyvendinimo rizikos“,- skirtumus tarp lyderio ir vadovo įžvelgia R. Smithas.

O jei vis dėl jei neįmanoma išvengti, kad vadovu ir lyderiu būtų skirtingi žmonės, tarkim vidutinėse ir smulkiose įmonėse? „Tuomet svarbu suvokti skirtumą tarp verslo vadybos ir lyderystės ir gebėti reikiamu verslui momentu persijungti nuo stabilumą užtikrinančio vadovo rolės prie riziką prisiimančio lyderio, ir atvirkščiai“, - sako R. Smithas.

Pats profesorius savo galių išmokyti lyderystės nesureikšmina. „Nesu tikras, ar aš, ar kas nors kitas gali pilnai išmokyti lyderystės, Tačiau nuoširdžiai tikiu, kad lyderystės galima išmokti“. Ir akivaizdu, jog pasiekti savo tikslų jis gali padėti ne tik ne tik savo tyrėjo įžvalgomis, bet ir per 40 metų sukaupta verslo patirtimi.

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją