2015 metų kovo 24 dieną pietų Prancūzijos Alpėse sudužo vokiečių aviakompanijos „Germanwings“ keleivinis lėktuvas „Airbus А320“. Juo skrido 144 keleiviai ir šeši ekipažo nariai. Visi jie žuvo. Pagrindinė nelaimės versija – tikslingi antrojo piloto Andreaso Lubitzo veiksmai. Pirminiais duomenimis, jis turėjo problemų su psichika.

Istorija su vokiečių lėktuvu labai bjauri. Ypač į nerimą ir baimę linkusiems žmonėms. Kai vyksta tokie siaubingi (nors ir labai reti) nutikimai, tai akimirksniu „patvirtina“ jų klaidingus įsitikinimus, esą „pavojus slypi visur“, „galima pasitikėti tik savimi“, „aš turiu visus ir visada kontroliuoti“...

Kai jie patenka į situaciją, kuriai nebūdinga kontrolės iliuzija (kuri yra, pavyzdžiui, sėdint prie vairo) ir nėra iliuzijos dėl galimybės pabėgti (ji būdinga, pavyzdžiui, važiuojant traukiniu), juos užvaldo didelė panika.

Į nerimą linkusiems žmonėms būtina absoliutaus saugumo garantija. Dažnai aerofobai renkasi kompanijas pagal principą „atrodo patikimesnės“. Vokiečių (tai yra, labai patikimo!) lėktuvo katastrofa rodo, kad tokių garantijų nėra. Jų neturi netgi oro pervežimų bendrovės „Lufthansa“ „dukra“. Į nerimą ir baimę linkusiems žmonėms šį faktą priimti labai sunku. Tai lengva paaiškinti – jų saugumo koncepcijos pagrindas (kompanijos ir lėktuvo pasirinkimas) nėra teisingas ir vieną kartą neišvengiamai sužlugs.

Beje, garantijų nėra niekur. Jeigu vienas konkretus pakrikusios psichikos žmogus nuspręs kartu su savimi nužudyti dar 150 žmonių, jis tai padarys. Žemėje, jūroje ar lėktuve – nesvarbu. Nuo iš proto išsikrausčiusių žmonių apsaugos nėra. Taip, mes jų nekontroliuojame. Net jeigu kai kuriems sunku su tuo susitaikyti. Mėginimai pasiekti šimtaprocentinio saugumo yra pasmerkti – to paprasčiausiai nėra.

Pavyzdžiui, šiuo atveju būtent mėginimai šimtu procentų išvengti teroristų patekimo į lakūnų kabiną galimybės paskatino sukurti neišlaužiamas duris. Ir suteikė galimybę pilotui užblokuoti duris iš vidaus. Ir bet koks kitas sprendimas vėl sukurs spragą potencialiems teroristams.

Aviacija negali būti vienintelė absoliučiai saugi terpė. Saugumas yra sąlyginis, ne absoliutus. Tačiau aviacijoje jis santykinai aukštas. Būkite tikri, kad jeigu galima dar kažką pagerinti ir sugalvoti, kad skrydžiai taptų dar saugesni ir patikimesni – aviacija tai padarys. Kaip ir išvadas iš šio siaubingo atvejo. Nors, dar kartą, absoliutaus saugumo pasaulyje nėra.

Skaičiai prieš baimę

„Žinoma, žuvusiųjų šeimų tai nenuramins, tačiau skaičiai rodo, kad šiandien skraidyti tapo dar saugiau“, – rašo Didžiosios Britanijos leidinys „The Economist“. 2012 metais avikatastrofose žuvo mažiau kaip 500 žmonių, nors per metus lėktuvu keliavusių žmonių skaičius artėjo prie trijų milijardų. Nepaisant Malaizijos lėktuvo katastrofos prie Donecko, 2014 metai tapo pačiais saugiausiais per visą aviacijos istoriją.

Tapk DELFI Gyvenimo draugu „Facebook“ ir sek naujienas ant savo sienos!

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (13)