Kontrolės klausimas

Stabdyti automobilį slidžiame kelyje labai sunku. Tiesą sakant, tokiomis sąlygomis net profesionalūs vairuotojai, jei vairuoja automobilį be ABS, nesugeba jo sustabdyti taip greitai, kaip vidutinis vairuotojas, važiuojantis automobiliu su ABS.

ABS, arba stabdžių antiblokavimo sistema (Anti-lock Braking System) neleidžia ratams užsiblokuoti stabdymo metu. Taigi staigiai stabdant pasirūpina, kad automobilis neslystų, o ratai ir toliau suktųsi pirmyn taip leisdami vairuotojui išlaikyti automobilio valdymą.

Paprasta stabdžių sistema staigaus stabdymo metu užblokuoja automobilio ratus, mašina tampa nevaldoma ir pradeda slysti kelio danga. Automobilyje su ABS sistema nuspaudus stabdžių pedalą ratai nėra užblokuojami iki kol vairuotojas atleis pedalą. Tipiška ABS sistema automobilio ratus užblokuoja ir atlaisvina iki 20 kartų per sekundę, taip išlaikydama automobilio stabilumą ir sukibimą su kelio danga.

Kad ABS veiktų, reikalingi keturi pagrindiniai komponentai: greičio jutikliai, siurblys, vožtuvai, kompiuteris.

Greičio jutikliai tvirtinami prie kiekvieno rato ir jie stabdžių antiblokavimo sistemai perduoda signalą, kai automobilio ratai pradeda slysti. Vožtuvas kontroliuoja ABS. Ir kadangi jis išleidžia slėgį iš stabdžių, turi būti būdas slėgiui grįžti atgal. Būtent tokią funkciją atlieka siurblys: kai vožtuvas sumažina slėgį linijoje, siurblys atkuria stabdžių skysčio spaudimą. Na, o duomenų kompiuteris yra automobilyje, jis stebi greičio jutiklius ir valdymo sklendes.

Kad ABS veikia, vairuotojas pajunta per vibraciją stabdžių pedale – šitoks poveikis atsiranda dėl vožtuvo atsidarymo ir užsidarymo.

Padeda startuojant

Dar viena sistema, veikianti kartu su ABS ir padedanti valdyti transporto priemonę esant slidžiai kelio dangai, – tai automobilio traukos sistema.

Traukos sistemos ASR/TCS pagerina automobilio stabilumą jam greitėjant ant bet kokio paviršiaus, neleidžia prasisukti vienam arba keliems varantiesiems ratams, kai jiems perduodamas didesnis sukimo momentas, automobiliui važiuojant keliu, esant mažam arba besikeičiančiam sukibimo koeficientui. TCS padidina traukos jėgą pradedant važiuoti arba įsibėgėjant, kai sukibimo koeficientas mažas arba ratai rieda skirtingais kelio paviršiais.

Perimdamas informaciją iš ABS jutiklių apie varančiųjų ir varomųjų ratų sukimosi greitį, ASR valdymo blokas lygina gautus signalus ir, atsiradus skirtumui tarp varančiųjų ir varomųjų ratų sukimosi greičio, per valdymo sistemas pradeda veikti variklį mažindamas jo sukimo momentą. Pirmiausiai ASR vėlina darbinio mišinio uždegimo momentą variklio cilindruose. Jei to nepakanka, ASR per variklio valdymo bloką pradeda valdyti degalų įpurškimo sistemą.

Pagal tai, koks ryšys yra tarp akceleratoriaus pedalo ir degalų padavimo įrangos (mechaninis arba elektroninis), variklio valdymo blokas arba išjungia po vieną degalų purkštuką, arba pakeičia droselinės sklendės atidarymo kampą. Tuo metu sukimo momentas varančiuosiuose ratuose sumažėja iki optimalaus dydžio, ir automobilis pajuda iš vietos arba greitėja nebuksuodamas.

Saugesni posūkiai

Automobilio važiavimo dinamikos valdymo sistema ESP padeda neprarasti važiavimo trajektorijos stabilumo posūkyje. Skirtingai nei ABS ar TCS / ASR sistemos, kurios veikia automobiliui stabdant arba greitėjant, ESP veikia nuolatos. ESP sistema specialiais davikliais stebi vairo pasukimo kampą bei skersinį automobilio greitį ir pagreitį.

Jeigu automobilio važiavimo trajektorija neatitinka posūkio kreivės, tai ESP sistema pristabdo vieną arba kelis automobilio ratus ir tokiu būdu ištaiso jo važiavimo posūkyje trajektoriją. Taip pat ši sistema gali ne tik pristabdyti vieną ar kelis ratus, o ir keisti jų sukimo momentą, koreguoti variklio sūkius bei kitką.
Posūkio įveikimo skirtumas. „Volkswagen Golf“ su ESP sistema (kairėje) ir be ESP (dešinėje)

Pasaulyje atlikta labai daug šios sistemos ir jos atmainų testų ir tyrimų, kurių metu nustatyta, jog ESP sistema 35 procentais sumažina avarijų tikimybę ir pačių avarijų skaičių. O tai yra ganėtinai didelis skaičius žinant, jog per metus įvyksta tūkstančiai avarijų.

Tiesa, kiti ekspertai teigia, jog ši sistema neskatina saugaus vairavimo, nes vairuotojas jaučiasi drąsiau važiuodamas dideliu greičiu ir atlikdamas staigius keliuose nepageidaujamus manevrus. Tačiau daugelis automobilių gamintojų montuoja ESP sistemas ar jų atmainas savo automobiliuose, o kai kurie dar ir sudaro galimybę vairuotojui bet kada išjungti šią sistemą tam, kad daugiau pajustų vairavimą ir jo teikiamą malonumą.