Žinia, Ugninis Arklys rūpesčių pridarė ne vienam vairuotojui – įstatymų pakeitimų pavidalu. Labiausiai šioje srityje „nusipelnė“ Saugaus eismo automobilių keliais įstatymas (SEAK).

Seimūnai, greičiausiai ne be lobistų ir už jų kyšančių draudimo bendrovių ausų pagalbos, sureguliavo transporto priemonių išregistravimo tvarką. Sureguliavo taip, kad po tūkstančių vairuotojų skundų susizgribo taisyti padėtį. Ištaisyta ne viskas, tad padariniai srebiami iki šiol.

Atsirado svarbių naujovių šiais metais ir Kelių eismo taisyklėse (KET).

Ar tokie pat revoliucingi bus ir Medinės Ožkos metai? Greičiausiai ne: ožka ir yra ožka, o juolab – medinė.

„2015-iesiems didelių pokyčių teisės aktuose neplanuojame. Nebus liečiamos ir Kelių eismo taisyklės“, – Susisiekimo ministerijos siurprizų nežada Saugaus eismo skyriaus vedėjas Vidmantas Pumputis.

Tiesa, iniciatyvų imtis gali patys parlamentarai, ir be Susisiekimo ar Vidaus reikalų ministerijos (VRM) pagalbos, tačiau bent kol kas apie galimai planuojamas naujoves eismo saugumo ar transporto priemonių registravimo srityje seimūnai nesigiria.

Vis dėlto kai ką jie jau yra padarę „į priekį“. Pavyzdžiui, būtent nuo sausio 1-osios keičiasi keli jau minėto SEAKĮ punktai, tačiau tie pakeitimai – daugiau kosmetiniai. Štai keičiasi galingųjų keturračių apibrėžimas. Remiantis juo, nuo 2015-ųjų galingas keturratis – tai „keturratė motorinė transporto priemonė, kuri negali būti klasifikuojama kaip lengvasis keturratis ar keturratis ir kurios didžiausioji naudingoji galia didesnė kaip 15 kW, bet ne didesnė kaip 100 kW, variklio darbinis tūris ne didesnis kaip 1 000 cm3.“

Svarbesnė naujiena – 0 promilių alkoholio koncentracijos riba (vietoje iki šiol buvusių 0,2 prom.) pradedantiesiems vairuotojams, taksi automobilių, mopedų, motociklų, triračių, lengvųjų keturračių, keturračių, galingųjų keturračių, transporto priemonių, kurių didžiausioji leidžiamoji masė didesnė kaip 3,5 t arba kurios turi daugiau kaip 9 sėdimąsias vietas, arba kuriomis vežami pavojingieji kroviniai, vairuotojams.

Tad net ir gurkšnis svaigalų kai kuriems vairuotojams gali brangiai kainuoti. Pradedantiesiems vairuotojams „pripūtus“ iki 0,4 promilės bus skiriama 231–289 eurų bauda.

Taksi automobilių, mopedų, motociklų, triračių, lengvųjų keturračių, keturračių, galingųjų keturračių, transporto priemonių, kurių didžiausioji leidžiamoji masė didesnė negu 3,5 t arba turinčių daugiau kaip 9 sėdimas vietas, arba vežančių pavojinguosius krovinius, vairavimas, vairuotojams esant neblaiviems, kai nustatomas lengvas neblaivumo laipsnis (daugiau kaip 0 promilių, bet ne daugiau kaip 0,4 promilės), – užtraukia baudą nuo 144 iki 289 eurų.

DELFI primena, kad nuo Naujųjų Lietuvoje įvedus eurą, kitiems vairuotojams baudos už vairavimą išgėrus nesikeičia ir yra tokios:

- nustačius daugiau kaip 0 promilių, bet ne daugiau kaip 0,4 promilės, bauda siekia 231–289 eurus (500–1000 Lt).

- kai 0,41–1,5 promilės, bauda siekia 289–434 eurus bauda ir 1-1,5 metams atimama teisė vairuoti.

nuo 1,51 iki 2,5 promilės arba daugiau, taip pat vengiant blaivumo patikrinimo arba alkoholio vartojimas po eismo įvykio iki jo aplinkybių nustatymo – bauda siekia nuo 579 iki 869 eurų ir 2-3 metams atimama teisė vairuoti arba skiriamas areštas nuo 10 iki 30 parų su teisės vairuoti transporto priemones atėmimu nuo dvejų iki trejų metų.

O nuo liepos 1-osios SEAKĮ atsiranda ir viena visiškai nauja sąvoka – „Specialiųjų transporto priemonių vairuotojų mokymas“. Remiantis šiuo įstatymu, tai – „Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka organizuojamas ir vykdomas specialiųjų transporto priemonių vairuotojų mokymas.“

Žinia, kol kas neapsispręsta dėl kadaise galiojusios kaupiamosios balų sistemos už KET pažeidimus grąžinimo, kurį siūlė VRM. Planuota, kad balai būtų diferencijuojami priklausomai nuo pažeidimo sunkumo ir keliamo pavojaus eismo saugumui (2, 3, 4 ar 5 balai). Pakartotinai kelių eismo taisykles pažeidinėjantys asmenys, kurie per vienerius metus surinktų dešimt ar daugiau balų, būtų netekę teisės vairuoti transporto priemonės nuo devynių mėnesių iki vienerių metų.

Tačiau gruodžio pradžioje Seimas nepritarė atitinkamoms Administracinių teisės pažeidimų kodekso pataisoms ir grąžino pataisas iniciatoriams tobulinti. Tad gali būti, kad 2015-aisiais tokiai naujovei vis dėlto bus pritarta.

Kol kas nėra priimta sprendimų ir dėl pokyčių vairavimo egzaminų srityje. „Vakarų ekspresas“ neseniai rašė, jog valstybės įmonė „Regitra“ 2015 metais planuoja teorijos egzaminą papildyti 5 klausimais. Tiesa, jie nebūtų privalomi, ir skirti tik pačiai „Regitrai“ pasitikrinti klausimų sudarymo kompetenciją.

Be to, planuojama, kad ateinančiais metais bus pasistengta dar labiau sumažinti praktinių užduočių, privalomų atlikti „Regitros“ aikštelėje, skaičių, o jas perkelti į realias eismo sąlygas. Greičiausiai bus atsisakyta ir egzamino maršruto – būtų nurodomi 3 taškai, pavyzdžiui, svarbesnės sankryžos, kurias per egzaminą žmogus turėtų pravažiuoti, o kokius kelius jų link rinksis – jo reikalas.