Įspūdingas gražuolis

JAV į Panevėžį atkeliavęs baltos spalvos, įspūdingų matmenų ir formų 1974-ųjų „Cadillac de Ville“ – turbūt būtų daugelio vairuotojų svajonė.

„Šį automobilį varo 8,2 litro variklis, kuris pasiekia 172 kW galią, – savininkas J. Muraška neslepia pasididžiavimo 210 „arkliukų“ galinčiu išspausti klasikiniu amerikietišku „kadilaku“. – Be to, transporto priemonės dokumentuose nurodyta, kad tai šešiavietis automobilis.“

„Kiek šis „žvėris“ suvartoja degalų, dar neapskaičiavome, bet buvę automobilio šeimininkai sakė, kad apie 30–35 litrus šimtui kilometrų. Aš manau, kad mažiau tikrai nebus. Aišku, šis automobilis ne tam skirtas, kad važinėtum kiekvieną dieną“, – priduria verslininkas.

Pagal apibrėžimą, istorinis automobilis tai – prieš 30 metų ar dar anksčiau pagaminta transporto priemonė, kurios modelis nebegaminamas mažiausiai 15 metų. Suprantama, istorine transporto priemone automatiškai netaps kiekvienas anksčiau nei 1984 metais pagamintas automobilis. Tam numatyta speciali automobilio vertinimo procedūra, istorine motorine transporto priemone gali tapti tik techniškai tvarkingas originalus automobilis (ar motociklas). Ir šis „Cadillac de Ville“ yra kaip tik toks.

Norėjo „Chevrolet

J. Muraška prisipažįsta iš pradžių norėjęs pirkti visai ne „kadilaką“ – jam labiau patikusios nuo „Chevrolet“ konvejerių nuriedėjusios mašinos. Tačiau geras draugas įtikino, kad, įsigydamas „Cadillac“, jis įsigys aukštesnės klasės automobilį.

„Iš tikrųjų tai aš norėjau pirkti „Chevrolet“ markės automobilį, nes jie gražiau atrodė, tačiau draugas mane perkalbėjo. Jis žino, kad man patinka „Audi“ automobiliai, taigi pateikė paprastą pavyzdį, esą lyginti „ševrolė“ su „kadilaku“ – tai tas pats, kas lyginti „folksvageną“ ir „audi“. Man to ir pakako, kad įtikintų“, – pasirinkimą paaiškino pašnekovas.

Nepaprasto automobilio savininkas atskleidė, kad daug ką gyvenime mėgsta daryti ekspromtu, taigi „Cadillac de Ville“ įsigijimas netapo jokia išimtimi. Juo labiau kad J. Muraška jau turi minčių, kaip gali būti panaudota tokia išskirtinė transporto priemonė.

„Vieną dieną internete žiūrinėjau automobilių skelbimus ir netikėtai iššoko skelbimas apie parduodamą „Cadillac“ automobilį, – pasakoja jis. – Tada paskambinau draugui, pasakiau kainą, paklausiau, ką reikia pasižiūrėti prieš perkant. Su sūnumi ir giminaičiu sėdome į automobilį ir nuvažiavom, apžiūrėjom ir nupirkom iš Dzūkijos senovinės technikos klubo vadovo. Jie netgi filmavo, kai aš automobilį iš kiemo vežiausi – matyt, labai brangus jiems buvo!“

Automobilį verslininkas sako pirkęs sau, bet kartu su juo netikėtai atsirado ir naujas verslo planas.

„Mes dar turime vestuvinių suknelių saloną, kurio klientai pageidavo tokios paslaugos, tai gal šį automobilį panaudosime ir šioje srityje“, – atskleidė savo sumanymus J. Muraška.

Ypatingi numeriai

Istorinės transporto priemonės numeriai yra ne įprastos baltos spalvos ir ne geltonos, kaip taksi automobilių, ar juodos, kokiais ženklinamas kariškių transportas, o rudi. Valstybinį istorinės transporto priemonės registracijos numerį sudaro raidė H, du skaitmenys, nurodantys transporto priemonės gamybos metus (šiuo atveju – 74, nes automobilis pagamintas 1974-aisiais), ir trys skaitmenys, nurodantys eilės numerį (nuo 001 iki 999 didėjimo tvarka).

J. Muraška patikina, kad registruojant tokį retą automobilį ir išsiimant numerius jokių ypatingų procedūrų atlikti neteko.

„Registruojant automobilį jokių problemų neiškilo, nes jis jau buvo registruotas Lietuvoje. Tik išsiimant numerius reikėjo specialios pažymos – istorinės (originalios/autentiškos) motorinės transporto priemonės vertinimo akto. Šį aktą man išdavė Dzūkijos senovinės technikos klubas, turintis teisę atlikti šią ekspertizę ir išduoti pažymą, kurios „Regitrai“ visiškai pakanka specialiems numeriams išduoti“, – registravimo subtilybes aiškino istorinės transporto priemonės savininkas.

Aišku, skirtingose šalyse ši tvarka gali skirtis. Štai Vokietijoje senoviniai automobiliai taip pat žymimi numeriu su raide H, o jų savininkai turi lengvatų statyti mašinas senamiesčiuose. Lenkijoje istoriniai automobiliai pažymėti geltonos spalvos numeriais su stilizuotu automobiliuku, jų savininkams taikomos mokesčių lengvatos.

J. Muraška šypsosi kol kas nežinantis, ar istoriniai jo „Cadillac de Ville“ numeriai suteiks kokių nors pranašumų. „Tai pirmasis automobilis Panevėžyje, gavęs tokius numerius, tačiau koks jų privalumas, aš nelabai žinau, – reikės žiūrėti internete, – juokavo verslininkas. – Jie galioja dešimt metų. Lyg ir techninė apžiūra bus atliekama šiek tiek kitaip... Kažkokių ypatingų privalumų nėra, išskyrus tai, kad turi kitokius numerius, ne kaip visų, ir tie numeriai tamsoje labai įdomiai spindi vyšnine spalva.“