Draudimo bendrovė BTA skaičiuoja, kad nuo liepos 1 d. „nurašė“ 189 automobilius, t.y. jų savininkams buvo apmokėtos automobilio rinkos vertės žalos, o automobiliai pagal Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimą buvo pripažintos nebetinkamais eksploatuoti.

Pagal minėtas pataisas, kad turtas neberemontuojamas, kai būtinos išlaidos sudaro 75 proc. ar daugiau turto vertės. Draudikai apie tai privalo pranešti Kelių transporto priemonių registrui. Tokių transporto priemonių registracija automatiškai panaikinama be teisės grįžti į Lietuvos viešąjį eismą. Ši pataisa galioja tik taikant privalomąjį transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės draudimą ir skaičiuojama tik nukentėjusiajam, o kasko arba įvykio kaltininkui ji negalioja.

„Įsigaliojusios Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimo pataisos gali sukelti ir kontraversiškų situacijų. Prisiminkime, Lietuvoje daugiausiai eksploatuojamos 12-14 metų transporto priemonės, kurių vertė rinkoje yra labai maža. Joms menkiausias remontas, toks kaip durelių ar buferio perdažymas po subraižymo, gali viršyti žalos nustatymo ir mokėjimo taisyklėse numatytą limitą, nors iš tiesų tai nebūtų kritinis gedimas, po kurio ji galėtų būti traktuojama kaip nesaugi viešajame eisme. Kita kontraversiška situacija gali nutikti, jei jūsų automobilis yra visiškai naujas, ir jo remonto sąnaudos bus didelės ir galimai sieks įstatyme numatytą ribą. Remiantis atnaujinto įstatymo taisyklėmis, toks automobilis tampa nebesaugus kelyje, bet praktiškai – visiškai nebūtinai“, – teigia Ekspertizių skyriaus vadovas-vyriausiasis ekspertas Andrius Žiukelis.

Pasak A. Žiukelio, brangių automobilių savininkai neretai daro viską, kad tik pakeltų jau nustatytą jų transporto priemonės rinkos vertę. Pasitaiko atvejų, kai klientai bando įrodyti, kad jų transporto priemonė yra brangesnė nei yra iš tikrųjų, todėl jos remontas yra prasmingas.

Kaip teigia A. Žiukelis, per mėnesį BTA pagal įsigaliojusį įstatymo pakeitimą vidutiniškai „nurašo“ apie 100-ą automobilių, prognozuojama, kad per metus bus nurašyti, kaip nebetinkami eksploatuoti, apie 1200.

Pasak eksperto, įstatymas turi ne vieną spragą, tad išmanūs lietuviai greitai atrado būdą, kaip sėkmingai šitą įstatymo pakeitimą apeiti. Pagal sudarytą schemą, Lietuvoje pripažintas kaip netinkamas eksploatuoti automobilis yra parduodamas, o tokį automobilį suremontuotą nugabena užregistruoti į užsienio šalį. Ten automobiliui atliekama techninė apžiūra ir parūpinami visi reikiami dokumentai. Kai visi dokumentai legaliai sutvarkyti, ta pati transporto priemonė oficialiai vėl parduodama jos buvusiam savininkui, o Lietuvoje registruojama kaip naujai nupirkta iš užsienio šalies ir toliau sau gali riedėti šalies keliais.

Kita sukčiavimo forma – tokių automobilių pardavimas Lietuvoje. Savininkui pardavus į eismo įvykį patekusią, apgadintą transporto priemonę, kuri pripažinta nebetinka eksploatuoti, bei nuslėpus šį faktą, jos naujasis savininkas galėtų apie tai sužinoti tik bandydamas ją registruoti. Todėl nuo šiol, perkant naudotą automobilį, verta pasitikrinti „Regitroje“, ar norima įsigyti transporto priemonė yra tinkama eksploatuoti Lietuvoje.

Pasak specialisto, šis įstatymas naudingas tuo, kad kai kurie stipriai sugadintų automobilių šeimininkai turės progą dar kartą susimąstyti, ar tikrai verta už draudimo bendrovės sumokėtą išmoką – už likutinę transporto priemonės vertę – bandyti atstatyti automobilį, neretai tai atliekant pigiai ir nekokybiškai, rizikuoti ją naudojant viešajame eisme. Šiuo metu neretai iš naujų brangių automobilių, patekusių į eismo įvykius, automobilių meistrai sukuria tikrus „automobilius-frankenšteinus“, sulipdydami juos iš kelių dalių. Tokiuose nesaugiose transporto priemonėse nelieka oro pagalvių bei saugumo sistemų, nors atrodo jie dažnai įspūdingai. Draudikai įsitikinę, kad naujosios įstatymo pataisos naikina šiuos „pavojus ant ratų“ iš mūsų kelių, tačiau naujojoje pataisoje yra likę daug spragų, kurias derėtų ištaisyti.

Sek svarbiausias automobilių pasaulio naujienas: nuo naujo „Bugatti" modelio iki KET pasikeitimų. Nestabdyk – prisijunk prie DELFI Auto draugų „Facebook“!

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (29)