„Kas trečias Europos Sąjungos vartotojas kelionę ir apgyvendinimą užsisako internetu. Jie turi teisę būti tikri, kad tai saugu ir patikima. Iš 552 patikrintų kelionių svetainių 62 proc. dabar laikosi ES vartotojų teisės aktų – to pasiekėme bendromis valstybių narių ir Komisijos pastangomis. Nenurimsiu, kol vartotojų teisės bus visapusiškai užtikrintos, ir to sieksiu naudodamasis turimomis priemonėmis“,– sakė už vartotojų politiką atsakingas Europos Komisijos narys Nevenas Mimica.

Bendrą svetainių patikrą (dar vadinamą žaibo operacija, angl. sweeps) paprastai koordinuoja Europos Komisija, o atlieka vykdo nacionalinės vykdymo užtikrinimo institucijos, kad nustatytų vartotojų teisės pažeidimus ir užtikrintų, kad jos būtų laikomasi. 2013 m. vasarą nacionalinės institucijos patikrino prekiautojų ir tarpininkų svetaines, kuriose parduodamos kelionės lėktuvu ir apgyvendinimas viešbučiuose. Iš viso patikrintos 552 svetainės.

Atlikusios pradinius ir pakartotinius patikrinimus nacionalinės institucijos nustatė, kad iš viso 382 svetainėse nesilaikyta ES vartotojų teisės ir kad tik 31 proc. patikrintų svetainių atitiko ES taisykles. Po to nacionalinės institucijos susisiekė su reikalavimų neatitinkančias svetaines valdančiomis nacionalinėmis įmonėmis, kad tos svetainės būtų suderintos su ES vartotojų teise, o dėl kitose valstybėse narėse įsisteigusių bendrovių paprašė atitinkamos valstybės narės pagalbos. Šiuo metu pataisytos 173 svetainės, tad iš visų patikrintų svetainių reikalavimus dabar atitinka 62 proc. 209 svetainėms taikomos tolesnės procedūros, iš jų 52 svetaines prekiautojai įsipareigojo pataisyti.

Lietuvoje patikrinta 16 internetinių svetainių: reikalavimus atitiko 11 svetainių, o pažeidimų nustatyta - 5 svetainėms, iš kurių 1 svetainė po pakartotinio patikrinimo atitiko reikalavimus. 11 svetainių bus taikomos tolesnės procedūros.

Kas konkrečiai patikrinta?

Svetainės tikrintos siekiant nustatyti, ar lengva gauti informaciją apie svarbiausius paslaugų ypatumus, ar kaina nurodoma pradiniame etape ir ar į ją įtraukti neprivalomi priedai, ar svetainėse pateikiami e. pašto adresai, kuriais būtų galima pateikti klausimą ar pareikšti skundą. Taip pat patikrinta, ar svetainėse prieš perkant supažindinama su pirkimo sąlygomis ir ar jos aiškios ir lengvai suprantamos. Nustatytos toliau išvardytos pagrindinės problemos.

Trūksta privalomos informacijos apie prekiautojo tapatybę, ypač jo e. pašto adreso, taigi vartotojams nesuteikta veiksmingo būdo susisiekti. Tokios informacijos nebuvo 162 svetainėse (30 proc.).

Trūksta aiškių instrukcijų, kaip pateikti skundą. Tokios informacijos nebuvo 157 svetainėse (28 proc.).

Nesuteikta galimybės laisvai pasirinkti neprivalomus priedus, kaip antai mokestį už bagažą, draudimo mokestį, įlaipinimo pirmenybę. Ši problema nustatyta 133 svetainėse (24 proc.).

Iš karto nenurodyta bendra paslaugos kaina, pirmąkart išvardijant pagrindinius užsakymo elementus. Tokios informacijos nepateikė 112 svetainių (20 proc.).

Tolesni veiksmai

Dėl 209 reikalavimų vis dar neatitinkančių svetainių imtasi tolesnių administracinių arba teisinių nacionalinio lygmens procedūrų. Be to, toliau peržiūrima tam tikra kelionių sektoriaus praktika, kad vartotojai gautų visą reikalingą informaciją.

7 PATARIMAI PERKANTIEMS KELIONIŲ PASLAUGAS INTERNETU:

Kaip susisiekti su pardavėju? Pasitikrinkite, ar pardavėjas nurodė savo pavadinimą, pašto adresą, e. paštą. Jei paslaugas perkate per tarpininką, įsitikinkite, kad gausite ne tik tarpininko, bet ir oro vežėjo ar viešbučio kontaktinius duomenis.

Ar turite visą reikiamą informaciją apie kelionę lėktuvu ar viešbutį? Pasitikrinkite, ar jums suteikta reikiama informacija apie kelionę (maršrutą, laiką) ir oro vežėją, taip pat apie viešbučio pavadinimą ir adresą.

Kiek viskas kainuos? Atkreipkite dėmesį į galutinę kainą. Ji gali būti didesnė nei nurodytoji iš pradžių arba reklamoje, nes į galutinę kainą gali būti įtraukti papildomi mokesčiai. Papildomi mokesčiai perkant internetu turi būti nurodyti aiškiai, o ne iš anksto paties pardavėjo varnele pažymėtuose langeliuose.

Ar turiu teisę susigrąžinti pinigus? Atkreipkite dėmesį, kad dažnai negalima atšaukti savo kelionės, užsakytos nemokamai. Pasitikrinkite, ar pardavėjas pateikė informacijos apie bilietų ir viešbučių atšaukimo sąlygas.

Ar lengva rasti pirkimo sąlygas? Turi būti galimybė atsispausdinti ar kitaip išsisaugoti pirkimo sąlygas ne vėliau kaip prieš pat paslaugų įsigijimą.

Iškilo problemų? Nedelsdami apie jas praneškite nurodytam kontaktiniam asmeniui, pavyzdžiui, kai viešbutis neatitinka nurodytojo užsakyme. Jei tai nepadeda, galite kreiptis į vartotojų apsaugos organizaciją ar kompetentingą valdžios instituciją. Jei iškilo problemų dėl pardavėjo kitoje ES valstybėje, galite kreiptis į Lietuvoje esantį Europos vartotojų centrą.

Atidėjo ar atšaukė skrydį? Kaip keleivis, turite konkrečias teises tokiais atvejais. Daugiau apie jas – interneto puslapyje.

Vis daugiau Europos piliečių kelionių paslaugas perka internetu: 2012 m. 32 proc. prieigą prie interneto turinčių Europos vartotojų lėktuvo bilietus ar viešbučio kambarį užsisakė internetu (2012 m. Eurostato pirkimo internetu apklausos duomenys). Kelionės, turizmas ir susiję sektoriai sudaro maždaug 10 proc. ES BVP. 2011 m. Europos piliečiai daugiau kaip milijardą kartų keliavo atostogauti, beveik 80 proc. kelionių buvo ES viduje.