Švedija

Stereotipai ir mitai

Vienas labiausiai po interneto platybes paplitusių mitų yra susijęs su švedų išvaizda, o tiksliau plaukais. Interautai įsitikinę, kad visi švedai yra šviesiaplaukiai, tačiau šis stereotipas nėra visiškai teisingas.

Tiesa ta, kad Baltijos šalyse ir Rusijoje taip pat daug šviesiaplaukių, tačiau skandinavai sudaro net 70 proc. visų pasaulio šviesiaplaukių ir dėl demografinių rodiklių būtent jiems dažniausiai priskiriamas šis bruožas.

Skirtingų pasaulio kampelių gyventojai, paklausti, kas jiems asocijuojasi su Švedija, dažniausiai nurodo Pepę Ilgakojinę, merginą su drakono tatuiruote, „Ikea“ ir jos įkūrėją Ingmarą Bergmaną, grupę ABBA ir „Absolut Vodką“.

Be to, švedai yra vieni aukščiausių žmonių pasaulyje – patenka penketuką.

Verslo kultūros ypatumai

Švedai gerbia ir nori imtis verslo su tais, kurie didžiuojasi savo žiniomis ir patirtimi. Reikėtų įsisąmoninti, kad per pirmą susitikimą sprendimai niekada nepriimama, nes potencialūs verslo partneriai ar klientai tik vertina bendradarbiauti norinčią įmonę bei pasiūlymus. Reikia mažiausiai kelių susitikimų, kad visos detalės būtų aiškios ir būtų atsakyta į visus klausimus.
Derantis nerekomenduotina rodyti emocijų. Vertėtų išlikti ramiems, susikaupusiems ir rimtiems, nes būtent tokie yra švedai.

Priimant sprendimus šioje šalyje labiausiai vertinami kompromisai. Be to, švedai mėgsta eiti tiesiai prie reikalo ir dėstyti savo mintis remdamiesi faktais. Trumpos tylos pauzės per pokalbį ar diskusiją yra visiškai normalus reiškinys, tad jų nedera nutraukti.

Priešingai nei kitose Europos šalyse, prieš verslo susitikimą Švedijoje nepropoguojami trumpi pašnekesiai apie orą. Įdomu tai, kad per susitikimus stengiamasi maksimaliai laikyti iš anksto numatytos darbotvarkės. Dar daugiau – laiko švaistymas laikomas savotiška vagyste.
Maloniai nustebinsite potencialius partnerius, jeigu visus dokumentus, prezentacijas ir kitą informaciją papildomai pateiksite švedų kalba.

Kadangi švedai labai didžiuojasi savo gamta, tai pati tinkamiausia tema siekiant juos pamaloninti.

Verslo etiketas

Pasisveikinimas lydimas trumpu, bet tvirtu rankos paspaudimu, tačiau tarp moters ir vyro jis gerokai švelnesnis. Vyras turi palaukti, kol moteris pirma išties ranką. Vertėtų įsidėmėti, kad pirštines dera nusimauti prieš sveikinantis.

Per verslo susitikimus dažniausiai kreipiamasi vardu arba labai greitai pereinama prie ne tokių oficialių kreipinių.

Kadangi itin vertinama asmeninė erdvė, derėtų vengti bet kokio fizinio kontakto, išskyrus rankos paspaudimą. Viena didžiausių klaidų – per susitikimą rankas laikyti kišenėse. Taip pat nedera pertraukti savo pašnekovo ir priešingai – klausytis labai įdėmiai visų kalbančių žmonių.

Tarp švedų verslininkų vyrauja konservatyvus aprangos kodas, todėl bet kokie ryškūs ar prabangūs aksesuarai nėra gero skonio požymis. Apskritai įmonių vadovai dažniausiai rengiasi taip, kaip ir jų pavaldiniai.

Visi susitikimai skiriami iš anksto, pageidautina, prieš dvi savaites. Birželio, liepos ir rugpjūčio mėnesiais dažniausiai atostogaujama, lygiai kaip ir vasario pabaigoje bei kovo pradžioje.

Punktualumas yra labai vertinamas ir net privalomas siekiant užmegzti sėkmingus verslo ryšius. Visos prezentacijos ir pasiūlymai turi būti gerai suplanuoti ir organizuoti.

Įdomūs faktai

Švedijoje yra didžiausias skaičius greitojo maisto restoranų „McDonald‘s“ vienam gyventojui.
Populiarūs pasaulyje prekių ženklai „Ikea“ ir H & M yra kilę iš Švedijos.
Pirmasis ledo viešbutis buvo pastatytas netoli Kirunoje, Švedijoje.
Statistinė švedė pirmo vaiko susilaukia būdama 30 metų.
Švedija pirmauja Europoje pagal patentų skaičių vienam gyventojui.
Užtrauktukas, šaldytuvas, kompiuterio pelė ir laivo propeleris yra švedų išradimai.
Muzikos grupės ABBA ir „Ace of Base“ yra kilusios iš Švedijos.

Norvegija

Stereotipai ir mitai

Norvegai itin dažnai apibūdinami kaip mieli ir geranoriški žmonės. Tai visiškai teisinga, nes Norvegija, kaip ir jos kaimynė Švedija, dažniausiai patenka į skirtingų šaltinių kasmet sudaromus taikiausių pasaulio valstybių sąrašus.

Vienas dažniausiai „Google“ paieškos laukelyje renkamų klausimų, susijusių apie norvegais, – kodėl jie valgo tiek daug sūrio, o ypač rudojo ožkų.

Tiesą sakant, norvegai negali pasigirti pasauliniais sūrio gamintojų reitingais, tačiau pagal jo vartojimą kasmet užima maždaug dešimtą vietą pasaulyje (greta savo kaimynų švedų).
Lygiai taip pat, statistikos duomenimis, abi šios šalys patenka į daugiausia ateistų turinčių pasaulio valstybių dešimtuką.

Verslo kultūros ypatumai

Visi sprendimai Norvegijoje, kaip ir Švedijoje, priimami bendru sutarimu. Tiesa, šis procesas užtrunka, nes svarstomos visos alternatyvos.

Įdomu tai, kad norvegų verslininkai nėra linkę derėtis. Taigi jiems derėtų pateikti realias produktų ar paslaugų kainas. Beje, kaina dažniausiai yra pagrindinis galutinio sprendimo veiksnys.

Be to, norvegai nėra linkę taikyti nuolaidų. Nuolaidos suteikiamos retai, nebent labai seniems ir pelningiems klientams. Sąlygų aptarimas ir derybos yra ganėtinai nuoširdūs. Vengtinos bet kokios spaudimo pardavimų taktikos. Privaloma laikytis nurodytų terminų ir įsipareigojimų, nes bent kartą juos sulaužius bus suabejota jūsų patikimumu. Naujos koncepcijos yra priimtinos tuomet, kai yra aukštos kokybės ir patikrintos rinkoje.

Labiausiai gerbiami savimi pasitikintys verslo profesionalai. Kadangi norvegai yra puikūs laiko valdymo ir kontrolės specialistai, jiems nebūtinas nuolatinis bendravimas akis į akį ir susitikimai. Taip pat jie mėgsta tiesiogiai reikšti mintis ir nebijo teisiai šviesiai išsakyti kad ir priešingos, tačiau visuomet faktais pagrįstos nuomonės. Dar jie yra konservatyvūs, neemocionalūs ir įžvalgus kalbėtojai, kurie nemėgsta būti skubinami.

Verslo etiketas

Pasisveikinimas lydimas tvirtu rankos paspaudimu, tiesioginiu akių kontaktu ir šypsena. Dažniausiai prisistatoma tiesiog vardu, kartais, tačiau retai kreipiamasi „pone“, „ponia“ ir pavarde. Patartina palaukti, kol būsite paprašyti kreiptis vardu. Rankos spaudžiamos kiekvieno susitikimo pradžioje ir pabaigoje. Susitikimai skiriami kiek įmanoma anksčiau, iš anksto telefonu arba raštu.

Punkualumas tarp norvegų yra vertinamas kaip patikimumo bruožas, o vėlavimas – kaip verslo etiketo išmanymo stoka.

Kadangi liepos ir rugpjūčio mėnesiais dažniausiai atostogaujama, svarbūs susitikimai šiuo metu neturėtų būti skiriami. Derėtų įsidėmėti, kad susitikimai dažnai būna neformalūs, nors iš anksto sudaroma ir visiems dalyviams išsiunčiama darbotvarkė.

Kaip ir švedai, Norvegijos verslininkai nėra linkę leistis į trumpus pašnekesius ir mėgsta iš karto eiti prie reikalo.

Visos prezentacijos turi būti preciziškos ir konkrečios, su diagramomis, faktais ir analizėmis. Per susitikimą būtina palikti laiko klausimams ir atsakymams, nes norvegai niekada nepertrauks pašnekovo, bet norės užduoti klausimų jam baigus kalbėti. To paties tikimasi ir iš aplinkinių.

Įdomūs faktai

Nors Norvegija yra viena iš pirmaujančių naftos eksportuotojų, degalų kainos joje irgi vienos didžiausių.

Etimologai nesutaria, iš ko kilo šalies pavadinimas, bet dauguma mano, kad jis atsirado iš šiaurės germanų kalbų ir reiškia „šiaurės kelias“.

Dėl aukštų maisto kainų kai kurie norvegai kerta sieną ir įvairius produktus perka Švedijoje. Taip jie praturtina kaimynę kone 2 mlrd. JAV dolerių per metus.

Norvegai dažnai minimi kaip vieni iš nedaugelio, kurie medžioja banginius.

Sūrio pjaustyklę („ostehøvel“) patentavo norvegų dailidė 1925 metais.

Norvegijos nacionalinė futbolo rinktinė yra viena iš kelių, nė karto nepralaimėjusių brazilams.

Naujame „bzn start" mėnesio verslo žurnalo numeryje ieškokite įdomių ir naudingų istorijų: VERSLO ISTORIJA apie „Skinijos“ įkūrėją Tadą Rimkevičių, apie verslo milžinus, kuriuos pavyko įveikti. Numeryje pristatomi pasaulio TOP milijardieriai, kurie verslą pradėjo nuo nulio litų ir franžizės verslas „Lizarran” Lietuvoje . Taip pat apie startuolio klaidas pagal G.Klapaną. Sužinosite apie valstybės teikiamą paramą verslui, naujausias finansines priemones, atsiskaitymų verslo sąlygas ir kitą naudingą informaciją.