Iki šiol šią temą eskalavę prekybininkai kalbėjo tik apie klaidinamus vairuotojus, tačiau dabar ši problema jau įžvelgiama ir viešųjų pirkimų procedūrose.

Pasak įmonės „Egzotika“ vadovo Roko Lipeikio, jie dalyvauja daugelyje valstybinių įmonių organizuojamuose padangų viešuosiuose pirkimuose ir pastaraisiais metais pradėjo pastebėti vis dažniau tendencingai suformuluotas konkursų sąlygas, skambančiais taip: „pardavėjų siūlomos padangos turi būti pagamintos ne anksčiau nei prieš 6 mėnesius“ arba „siūlyti tik einamųjų kalendorinių metų gamybos padangas“.

Jo teigimu, paskutinė formuluotė skamba ypač keistai, jei viešųjų pirkimų konkursas skelbiamas kovo mėnesį – tik prasidedant šiltajam sezonui sezonui.

„Tokiu būdu iš konkurso faktiškai eliminuojami Japonijos, JAV, Pietų Korėjos ir kitų Azijos šalių gamintojai. Juk neįmanoma užtikrinti, kad per 3 mėnesius bus pagamintos visos vasaros sezonui reikalingos padangos, jau nekalbat apie transportavimui sugaištamą laiką. Tad savaime kyla įtarimų, jog konkurso organizatoriai šiuos reikalavimus skelbia ne dėl elementaraus neišmanymo, o specialiai stengdamiesi proteguoti Europoje gamyklas turinčius gamintojus ir juos atstovaujančius pardavėjus“, – rašoma įmonės „Egzotika“ išplatintame pranešime žiniasklaidai.

Tvirtinama, kad tokiu būdu konkursuose laimi ne geriausią kainą ir kokybę siūlančios įmonės, o pardavėjai, su kuriais konkurso sąlygos būna suderintos iš anksto. Kaip pavyzdį „Egzotika“ savininkas priminė konkursą, kuriame dalyviai galėjo siūlyti tik Europos Sąjungoje pagamintas padangas. Pasibaigus konkursui paaiškėjo, kad organizatoriai įsigijo padangas 40 proc. brangiau, nei buvo galima, rašoma pranešime.

Viešųjų pirkimų tarnyba: tai pažeidimas

DELFI pasidomėjo ar laikoma viešųjų pirkimų pažeidimu, jeigu konkurso sąlygose nurodomi apribojimai, jog konkurse gali dalyvauti tik Europos Sąjungos padangų gamintojai ir kad galima siūlyti ne anksčiau nei prieš 6 mėn. pagamintas padangas.

„Viešųjų pirkimų įstatymo požiūriu, bendraja prasme abi šios sąlygos pažeidžia lygiateisiškumo principą, riboja konkurenciją ir diskriminuoja tiekėjus. Dalyvavimas viešuosiuose pirkimuose negali būti ribojamas teritoriniu požymiu, o nustatytas pagaminimo laiko (ne anksčiau kaip 6 mėn.) reikalavimas neproporcingas siekiamam rezultatui, todėl pažeidžiamas proporcingumo principas. Juk padangų atveju pagaminimo data neapibūdina kokybės, galiojimo laiko, kaip, pavyzdžiui, vaistų atveju. Kuo prastesnės prieš 6,5 mėn. pagamintos padangos?“, – portalui DELFI teigė Viešųjų pirkimų tarnybos atstovė spaudai Aušra Pocienė.

Ji pridūrė, kad vertinti reikėtų konkretaus pirkimo sąlygas. „Galbūt, perkančioji organizacija pagrįstų nustatytą pagaminimo laiko apribojimą ir jis nebūtų diskriminacinis?“, – sakė A.Pocienė

Nepaisant įmonės „Egzotika“ pastebėjimų apie esą tendencingai suformuluotas konkursų sąlygas, padangų viešieji pirkimai Tarnybos praktikoje apskundžiami itin retai.

Primena apie nerašytą taisyklę

„Michelin“ koncerno atstovas Lietuvoje Paulius Gaurilčikas atskleidė, kaip pas pardavėjus atsiranda sandėliuose pastovėjusios padangos.

„Koncernas „Michelin“ savo didmeniniams klientams tiekia padangas iki 3 metų amžiaus, dar 2 metus gali užtrukti kol padangos bus parduotos galutiniam vartotojui, taigi, pagal mus, visiškai normalu, jei prekyboje gali pasitaikyti 4-5 metų amžiaus padangų. Tai nėra dažnas atvejis, tačiau įmanomas. Galutinis vartotojas vidutiniškai padangas eksploatuoja 4-5 metus, taigi, pagal „Michelin“, padanga pagaminta ne seniau nei prieš 10 metų, yra visiškai tinkama naudoti. Senesnes nei 10 metų padangas taip pat galima eksploatuoti, bet reiktų dažniau patikrinti jų būklę pas padangų specialistus. Todėl „Michelin“ savo produkcijai suteikia garantiją visam eksploatavimo laikotarpiui, nepriklausomai nuo to kada padanga buvo pagaminta. Be to, „Michelin“ garantuoja, kad oficialiai tiekiamos padangos yra visiškai vienodų savybių nepriklausomai nuo jų pagaminimo datos.“

R. Lipeikis primena, jog padangų rinkoje galioja nerašyta 10 metų taisyklė, vadinama 5+5: 5 metai sandėliavimui + 5 metai eksploatacijai. Tai reiškia, kad jei padanga buvo sandėliuota ilgiau, reikia įvertinti ar per laikotarpį iki 10 metų bus suvažinėta iki minimalios leistinos protektoriaus ribos. Jeigu minimali leistina protektoriaus riba nepasiekta, tolesnis padangų naudojimas leidžiamas su sąlyga, jog jas bent kartą per metus apžiūrės specialistai. O ir patys vartotojai raginami atkreipti dėmesį ne tik į padangos vizualinę būklę ir slėgį, bet ir į darbo pakitimus, pavyzdžiui, padidėjusį oro leidimą, garsą, vibraciją, kurie reikštų, jog padangą reikia pakeisti.

Apie 10 metų taisyklę pasakoja ir „Bridgestone“ atstovas Eugenijus Marcinkevičius: „Bridgestone korporacija savo puslapyje skelbia, kad didžiąją dalį padangų reikia keisti nepraėjus 10 metų ir rekomenduojama pakeisti visas padangas, naudojamas daugiau nei 10 metų nuo gamintojo nurodytos pagaminimo datos, naujomis – tai tiesiog atsargumo priemonė. Pakeisti reikėtų net jei padangos atrodo tinkamos naudoti ir vizualiai jos dar nesusidėvėjo. Taip pat pabrėžiame, kad ši rekomendacija nesumažina vartotojo atsakomybės už padangų keitimą laiku. Keičiant padangas, kurios buvo kartu su įsigyta transporto priemone, laikykitės gamintojo rekomendacijų (neviršykite 10 metų termino).“

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama Delfi paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti Delfi kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (208)