2011 m. lapkritį visos mobiliojo ryšio bendrovės buvo įpareigotos Bendrajam pagalbos centrui (BPC) teikti visus duomenis apie skambinančiųjų buvimo vietą – įskaitant ir tuos atvejus, kai telefone neveikia SIM kortelė. BPC teko prievolė imtis priemonių, jei operatoriai šio nurodymo nevykdo. Pernai BPC pasiūlė sprendimą. Tokį sprendimą, kurį įgyvendinus šeštadienį nužudyta mergina apskritai nebūtų galėjusi skambinti 112.

Dveji metai tylos

2011 m. lapkričio 7 d. įsigaliojo Ryšių reguliavimo tarnybos (RRT) direktoriaus patvirtintas Abonentų ir (ar) naudotojų galimybės naudotis pagalbos iškvietimo paslaugas teikiančių institucijų paslaugomis tvarkos aprašas. Šiame dokumente aiškiai įtvirtinta, kad vietos nustatymo duomenys privalo būti pateikiami apie abonentus ir „kitus naudotojus“.

Kas yra „kiti naudotojai“ – taip pat aiškiai nusakyta. Pavyzdžiui, „tie naudotojai, kurių negalima identifikuoti telefono ryšio numeriu“.

Artūras Kedavičius, Feliksas Dobrovolskis
RRT direktorius Feliksas Dobrovolskis DELFI teigė, jog šiuo kriterijumi aiškiai nustatyta, kad mobiliojo ryšio operatoriai RRT turi teikti informaciją apie skambinančiojo buvimo vietą – ir tais atvejais, kai telefone SIM kortelė neveikia.

„Taip, - patvirtino F. Dobrovolskis. - BPC turi savo informacinę sistemą, operatorius turi savo. Jos yra sujungiamos, kad iš operatoriaus informacija patektų į BPC ir galėtų būti apdorota. Tas sujungimas reglamentuojamas tarpusavio sutartimi. Tos sutartys nustato visas technines sąlygas, visus dalykus, kurie privalomi operatoriui, kad jis galėtų pateikti šią informaciją.“

Aprašu taip pat nustatyta, kad apie šios tvarkos pažeidimus BPC privalo informuoti RRT. Anot F. Dobrovolskio, informaciją apie sąlygų nevykdymą RRT gavo pirmadienį. Ir ne iš BPC, o iš vidaus reikalų ministro Dailio Alfonso Barakausko.

„Mes nesame gavę informacijos iš BPC, kad yra konfliktas tarp BPC ir operatoriaus dėl to, kad operatorius nevykdo sutarties arba nesutinka sutarties taip pakeisti, kad BPC galėtų gauti šiuos duomenis pilna apimtimi, - sakė RRT vadovas. - Tokį pranešimą mes gavome šį pirmadienį iš ministro. Mums pranešė, kad yra neatitikimai tam tikriems reikalavimams.“

Pasiūlė sprendimą: nepriimti skambučių be SIM kortelės

F. Dobrovolskio teigimu, pernai BPC iškėlė iniciatyvą, kaip spręsti skambinančiųjų be SIM kortelės problemą. Pasiūlymo esmė paprasta: nepriimti tokių skambučių, mat dažniausiai tokie skambučiai būna melagingi. RRT šiai idėjai nepritarė.

Paklaustas, ar įgyvendinus BPC idėją šeštadienį pagalbą prisišaukti mėginusi septyniolikmetė būtų galėjusi paskambinti 112, F. Dobrovolskis buvo lakoniškas: „Tiesiog toks skambutis nebūtų buvęs nukreiptas (į BPC – DELFI)“.

Kad tokios iniciatyvos būta, DELFI patvirtino ir BPC vadovas Artūras Kedavičius.

„Taip. Nes 9 Europos Sąjungos šalys uždraudė naudoti įrenginius be SIM kortelių telefonų ryšių tinkluose. Ir Europos Komisijos yra išaiškinimas, kad tai nepažeidžia direktyvos reikalavimų“, - sakė A. Kedavičius.

Paprašytas įvertinti, kokioje padėtyje tuomet būtų atsidūrusi Panevėžio tragedijos auka, BPC vadovas kiek sutriko: „Todėl ir nebuvo pritarta mūsų šitai iniciatyvai“.

„Galų gale, trečdalis Europos taip elgiasi ir mano, kad teisingai daro“, - pridūrė pašnekovas.

Kaltę verčia „Omnitel“ ir „Bitei“

Aiškindamas, dėl ko beveik dvejus metus RRT nebuvo informuota apie tai, kad „Bitė“ ir „Omnitel“ neteikia pagal aprašą privalomos informacijos, A. Kedavičius tikino ją pateikęs, tik kiek kitokiu formatu. Be to, RRT į informaciją esą neskubėjo reaguoti.

„Konkrečiai apie tai, faktai su data ir laiku nebuvo pateikti. Bet buvo pateikti raštai: vienas 2011 m., kitas – praėjusiais metais. Juose buvo nurodyta, kad 260 tūkst. tokių (skambučių be SIM kortelės – DELFI) per metus. Todėl mes ir neteikėme konkrečių faktų, o teikėme problemos mastą. Kadangi mes siūlėme kitokį problemos sprendimą, RRT savo atsakyme ir susikoncentravo į tai. Paskutinis raštas buvo praėjusių metų balandžio 25 d. Atsakymą iš RRT mes gavome šių metų sausio mėnesį. (...) Tikrai nenoriu sakyti, kad RRT direktorius meluoja ar neteisingai sako. Jis tikrai sako taip, kaip buvo. Bet mes informavome kitokia forma“, - dėstė pašnekovas.

Pasak jo, praėjusio savaitgalio tragedija – pirmas atvejis, kai „iš įrenginio be SIM kortelės buvo skambinta ir reikėjo skubios pagalbos ir žmogus nežinojo, kur jis yra“. „Pirmas ir, deja, toks tragiškas“, - atsiduso BPC vadovas.

Jis taip pat tikino, esą duomenų apie skambinančiojo be SIM kortelės buvimo vietą iki šiol neteikusios bendrovės „Omnitel“ ir „Bitė“ bando iš balos išbristi sausos, nors turėtų prisiimti atsakomybę.

„Mes sakome, kad reikia padaryti. Jie sako, kad jiems reikia investicijų. Biudžete tuo metu pinigų tam nėra. Ir situacija „pakimba“, - dėstė A. Kedavičius.

Jis taip pat priminė, kad pagal tą patį beveik dvejus metus galiojantį RRT aprašą, operatoriai privalo „nemokamai ir netaikant abonentinio mokesčio įrengti reikiamo pralaidumo ryšio kanalus su Bendruoju pagalbos centru“. Tuo tarpu tokių kanalų BPC vis dar trūksta.

„Nemokamai įrengti reikalingo pralaidumo ryšio kanalus. Taip. Mes labai sunkiai kovojame su tais, kurie nenorėjo suprasti žodžio „nemokamai“. Bet dabar Vilniuje, į naują pastatą, mums pagaliau įrengė kanalus nemokamai. Perskaitė, nors susirašinėjome gal mėnesį“, - reziumavo A. Kedavičius.

Sąmyšis dėl skambinančiojo vietos nustatymo kilo po savaitgalio tragedijos, kai pagrobta mergina Panevėžio rajone skambino į BPC, tačiau jos telefone nebuvo SIM kortelės. Nepaisant ilgų pokalbių su pareigūnais, septyniolikmentės buvimo vietos nustatyti nepavyko. Mergina buvo išprievartauta ir žiauriai nužudyta. Jos palaikai šeštadienį ryte rasti padegtame automobilyje. Tą pačią dieną policija sulaikė tris įtariamuosius. Teisme vyrai kaltę vertė vienas kitam.

Po tragedijos paaiškėjo, kad automatizuotai duomenis apie skambinančiojo vietą be SIM kortelės BPC teikia tik vienas mobiliojo ryšio operatorius – „Tele 2“. Nors valstybė kompensuoja visos reikalingos įrangos įsigijimo ir įdiegimo išlaidas, „Omnitel“ ir „Bitė“ automatizuotos tokių duomenų perdavimų sistemos neturi.