aA
Vasara – tinkamiausias laikas pradėti maitintis sveikiau. Juk gamta šiuo metu mums dovanoja pačius geriausius produktus: šviežias uogas, ką tik iš lysvės nuskintas daržoves ir sultingus lietuviškus vaisius.
© Shutterstock nuotr.

Pusryčiams – lėkštė uogų

Vasaros rytus pradėkite nuo lėkštelės uogų ir kavos puodelio su balta pieno putele. Jei geriate juodą kavą, pasistatykite ir stiklinę vandens.

Jeigu manote, kad tuo nepasisotinsite, kitokį maistą valgykite praėjus bent pusvalandžiui.

Vaisių nerekomenduojama maišyti su jokiu kitu maistu, kadangi vaisiai virškinami žarnyne, o kitas maistas – skrandyje. Kad būtų suvirškinti, vaisiai turi „praeiti“ per tuščią skrandį į žarnyną. Jei skrandis yra pripildytas, vaisiai sustoja ir pradeda rūgti, o virškinimas sulėtėja.

Vaisiai ar natūralios sultys – puikūs pusryčiai. Toks maistas turi daug fruktozės, o iš jos organizmas gauna energijos. Šią energiją galėsite skirti darbui, o ne virškinimui. Pavalgę sunkesnio maisto, energiją turėsite eikvoti virškinimui.

Pusryčiams tiks ir šviežios daržovės: juk vasarą reikėtų „pasikrauti“ kuo daugiau vitaminų ir mineralų.

Kai šviečia saulė, daug maisto nebereikia – energijos ir šviesos mums suteikia saulė!

Pavalgę vaisių, bet kokį kietąjį maistą valgykite luktelėję bent pusvalandį.

Po kito valgio vaisių ir uogų galite skanauti, kai praeina pora valandų.

Trys litrai vandens

Vasarą daugiau judame ir prakaituojame, todėl būtina gerti daugiau vandens. Žiemą ir pavasarį užteko dviejų litrų, o karštuoju metų laiku vandens kiekį reikėtų padidinti iki trijų litrų. Natūralių vaisių sultys – tai ne vanduo, o maistas!

Saldinti kompotai taip pat netinka, jie nepapildo organizmo vandeniu. Rekomenduočiau gerti nesaldintas čiobrelių, mėtų ar kitokių žolelių arbatas, žaliąją arbatą. Juodoji arbata tonizuoja, jos vasarą verčiau atsisakykite.

Jei mėgstate kavą, atminkite, kad ji iš organizmo „išvaro“ mineralus. Atsigėrę kavos, jų atsargas papildykite gerdami mineralinį vandenį.

Tai metų laikas, kai galite (ir privalote!) valgyti kuo daugiau daržovių – šviežių, keptų, garintų ar troškintų. Labai gardu ir sveika įdarytos daržovės, jas valgydami gaunate daug ląstelienos.

Daržovės turi ir daug natūralių skysčių, tad jei per dieną suvalgote daug vaisių ir daržovių (rekomenduojama ne mažiau kaip 0,5 kg šviežių daržovių per dieną), išgeriamo vandens kiekį galite sumažinti iki 1,5 litro.

Švenčiant gamtoje

Malonu lankytis vakarėliuose, švęsti su draugais gamtoje. Per vaišes atsisakykite angliavandenių turinčio maisto, valgykite tik daržoves ir baltyminį maistą – mėsą, žuvį. Užkandžiams labiausiai tiks varškė, sūris.

Atsisakykite bulvių ir kruopų. Jeigu be bulvių negalite gyventi, išsikepkite jų lauže, suvynioję į foliją. Pats blogiausias maistas – aliejuje keptos bulvės ir duona, riešutai, pagardinti druska ar prieskoniais. Riešutus rinkitės natūralius, neskrudintus. Kramtykite natūralias saulėgrąžų ar moliūgų sėklas.

Paprasčiausi iškylų valgiai – varškė, sumaišyta su žolelėmis, į salotos lapą suvyniota sūdyta lašiša. Tikrai labai gaivus ir skanus maistas, tinkantis ir vaikams, suaugusiesiems. Ant stalo patiekite kuo daugiau natūralių, paprastų daržovių – morkų, agurkų. Nesveika prisikimšti bulvių traškučių, keptos duonos ar rūkytų ausyčių.

Stenkitės apsieiti be riebalų. Jei gaminate šaltibarščius, nepirkite riebaus 7 proc. šaltibarščių kefyro, verčiau juos ruoškite su natūraliomis pasukomis. Į šaltibarščius įmeskite kiaušinį, tačiau be trynio – tik baltymą. Juk kiaušinio trynyje daug riebalų.

Atsisakykite rūkytų produktų, jie riebūs ir greitai genda, ypač rūkyta žuvis. Be to, tai sunkiai virškinamas maistas. Pelėsiniai sūriai taip pat apsunkina virškinimą, be to, jie labai riebūs.

Cepelinus vasarą mažai kas gamina, bet jeigu jau nusprendėte pasidaryti cepelinų šventę, įdarykite juos liesesne mėsa, vištiena ar jautiena. Atsisakykite spirgučių padažo (tai riebalai, kurie greitai nusėda ant kraujagyslių sienelių). Geriau sumaišykite grietinę su jogurtu, įberkite susmulkintų prieskoninių žolelių.

Termiškai apdorotos riebios mėsos, riebios žuvies reikėtų vengti, nuo tokio maisto storėjama. Tačiau sūdytus lašinius galima valgyti (labai gardu su agurkais ar pomidorais). Nuo jų nestorėsime ir cholestrerolio kiekio kraujyje nepadidinsime.

Pietūs kavinėje

Kavinėje užsisakę salotų, padavėjo paprašykite, kad padažą atneštų atskirai. Užsipilkite jo tik kelis šaukštelius, visa kita palikite. Paprastai padažai būna per riebūs.

Jeigu pagrindinis mėsos ar žuvies patiekalas yra su angliavandenių garnyru (bulvėmis arba kruopomis), suvalgykite jų tik pusę kiekio – pavojus sustorėti bus mažesnis.

Užsisakydami sriubos, perspėkite padavėją, kad ji būtų patiekta be grietinės. Dosnios virėjos būtinai į lėkštę įkrečia šaukštą. Blogiausias pasirinkimas kavinėje yra trintos sriubos, nes jos paprastai gaminamos su labai riebia grietinėle. Trintų daržovių sriubų geriau pasigaminkite namuose, skoniui pagerinti pakaks šaukšto liesesnės grietinėlės. Taip gausite mažiau kalorijų.

Aktyviai gyvenkite

Vasara – palankiausias laikas keisti gyvenimo būdą. Kuo daugiau būkite gryname ore ir kas dieną bent valandą pajudėkite: bėkite, eikite, važiuokite dviračiu arba lankykitės sporto klube.