Už švietimą, kultūrą, daugiakalbystę ir jaunimo reikalus atsakinga Europos Komisijos narė Androulla Vassiliou kalbėjo: „Suburdama šią grupę turėjau tikslą – paskatinti mąstyti ir ieškoti naujų idėjų. Šios praktinės rekomendacijos pateikiamos pačiu laiku, o joms įgyvendinti nebūtinai prireiks papildomų lėšų. Kokybiškas mokymas mūsų mokyklose yra be galo svarbus užtikrinant, kad studentai įgytų gebėjimų, kurių reikia jų asmeniniam ir profesiniam tobulėjimui. Komisija padarys viską, ką gali, kad prisidėtų prie šių rekomendacijų įgyvendinimo.“

Grupės pirmininkė Mary McAleese pridūrė: „Kokybiško mokymo ir mokymosi garantas – atsidavę žmonės ir atsidavusios institucijos bei adekvačios politinės priemonės, itin daug dėmesio skiriant pedagoginei ir mokymosi veiklai. Aukštųjų mokyklų dėstytojams turi būti suteikta galimybė mokytis ir gauti visokeriopą pagalbą, kad galėtų gerai atlikti savo darbą. Iš mūsų ataskaitos matyti, kad tai įmanoma.“

Pernai rugsėjo mėn. Komisijos narės A. Vassiliou suburta darbo grupė, be kita ko, plačiai konsultavosi su suinteresuotosiomis šalimis. Buvo nustatyta, kad daugelis aukštojo mokslo įstaigų moksliniams tyrimams skiria gerokai daugiau dėmesio nei mokymui, nors abu šie veiksniai yra lygiaverčiai aukštojo mokslo misijos elementai. „Turime siekti didesnės pusiausvyros. Mokymo veiklai reikia skirti daugiau dėmesio vertinant akademinius nuopelnus ir geriau ją pripažinti, visų pirma suteikiant galimybių kilti karjeros laiptais, – kalbėjo Komisijos narė. – Pritariu pasiūlymui, kad visi aukštųjų mokyklų dėstytojai turi būti rengiami specialiai šiam darbui atlikti.“

Tolesni veiksmai

Aukšto lygio grupė tęs darbus – ji sieks nustatyti, kaip būtų galima maksimaliai padidinti naujų aukštojo mokslo kokybės didinimo metodų (pavyzdžiui, atvirų masinio nuotolinio mokymo kursų (angl. MOOC)) poveikį. Naudodamiesi minėtu metodu žmonės gali studijuoti aukštosiose mokyklose neišeidami iš namų. Partneriai iš 11 šalių, remiami Komisijos, neseniai pradėjo pirmuosius visos Europos atvirus masinio nuotolinio mokymo kursus. Kitą ataskaitą aukšto lygio grupė ketina paskelbti 2014 m. birželio mėn.

Pagrindiniai faktai

Aukšto lygio grupės veikla – Komisijos strategijos, kuria remiamas valstybių narių aukštojo mokslo modernizavimas, dalis. Šioje srityje jau pasiekta didelės pažangos. Pavyzdžiui, įgyvendinant Bolonijos procesą, studentams pasidarė lengviau išvykti studijuoti į užsienį ir įgyti kvalifikaciją, kuri būtų pripažįstama visoje Europoje. Komisijos inicijuota naujoji daugiamatė universitetų reitingavimo sistema, kurios pirmieji rezultatai bus paskelbti kitų metų pradžioje, padės studentams palyginti aukštąsias mokyklas ir pasirinkti tinkamiausią.

Europos aukštojo mokslo reformos strategijoje, kurią Švietimo ministrų taryba priėmė 2011 m. lapkričio 28–29 d., nustatytos prioritetinės sritys, kuriose ES šalys turi dėti daugiau pastangų, kad pasiektų bendrus tikslus, ir Europos Sąjungos indėlis remiant jų modernizavimo politiką. Tarp prioritetų – gerinti aukštojo mokslo kokybę ir aktualumą, kad studijų programos geriau atitiktų studentų, darbdavių ir būsimos profesinės veiklos reikmes, ir didinti aukštąjį išsilavinimą įgyjančių asmenų skaičių. Taip pat remiamas glaudesnis universitetų, įmonių ir mokslinių tyrimų centrų bendradarbiavimas. Ši strategija – platesnės Komisijos strategijos „Europa 2020“, kuria skatinamas ekonomikos augimas ir darbo vietų kūrimas ir kurioje švietimui skiriama itin daug dėmesio, dalis.

Pagal naują švietimo, mokymo, jaunimo ir sporto programą „Erasmus visiems“, kurią ketinama pradėti įgyvendinti sausio mėn., bus remiamos politinės valstybių narių reformos, itin daug dėmesio skiriant politikos formavimo duomenų bazės stiprinimui ir gerosios patirties mainams. Pagal programą, kurios preliminarus 2014–2020 m. biudžetas yra maždaug 14,5 mlrd. EUR biudžetą, t. y. 40 proc. daugiau nei skiriama dabartinėms programoms, stipendijas gaus 4 mln. žmonių, išvyksiančių užsienin studijuoti, mokytis ar savanoriauti ir įgysiančių tarptautinės patirties bei gebėjimų.