Jau daugiau nei 10 metų Vilniuje buvo kasmet suburiama savanorių moksleivių ir studentų grupės, kurios profesionalių aktorių pagalba „treniravosi“ Forumo teatro užsiėmimuose ir rengė viešus diskusinius Forumo teatro spektaklius įvairiomis visuomenei aktualiomis temomis - prievarta, išnaudojimas, patyčios, rasizmas, smurtas, priklausomybės ir kt.

Praeitais metais organizacijos iniciatyva Forumo teatro metodas plačiai pasklido po visos Lietuvos mokyklas, integravosi į neformalaus ugdymo programas, įvairių miestų ir miestelių mokyklose būrėsi Forumo teatro moksleivių grupės, vyko diskusiniai spektakliai savivaldybių bendruomenėse.

Forumo teatras – tai ne paprastas teatras. Spektakliui vykstant scenoje, netikėtai publikoje pasigirsta plojimai ir šūktelėjimas „STOP!“. Tai nenustebina scenoje esančių aktorių – jie ir diskusiją spektaklio metu vedantis „džokeris“ tą pačią sekundę sustabdo veiksmą ir laukia, kol juos sustabdęs asmuo žengs į sceną ir pasakys, kurį aktorių norėtų keisti ir suvaidinti vietoj jo scenoje tuo pačiu pakeisdamas scenoje veiksmą taip, kad konfliktas būtų išspręstas.

Lyg nieko nebūtų nutikę, veiksmas tęsiasi toliau, tik situacijos dalyviamas tenka improvizuoti ir reaguoti į naujai scenoje pasirodžiusio aktoriaus elgesį. Taip „repetuojamas“ gyvenimas, - sako Vilniaus Forumo teatro vadovė Rimanta Vaičekonytė.

Forumo teatro spektakliai niekada neturi griežto scenarijaus. Tačiau juose visada yra auka, engėjas ir neutralieji, į veiksmą aktyviai neįsitraukiantys veikėjai. O vaidinamos gali būti pačios įvairiausios situacijos – svarbiausia tai, kad jos bus aktualios, pažįstamos ir keliančios jausmus publikai.

Augusto Boal teigimu, „teatras negali būti „užbaigtas vaidinimas“, tai turi būti repeticija, nes niekada negalime žinoti, kurlink pakryps mūsų gyvenimas. Todėl ir teatras turi būti toks, kuriame daug ką galime išbandyti“.

Viešoji įstaiga „Menų ir mokymo namai“ šiais metais pradėjo įgyvendinti Lietuvos ir Šveicarijos bendradarbiavimo programos finansiuojamą projektą „Naujų Engiamųjų teatro metodų integravimas į Lietuvos NVO veiklas“, kuriuo siekia stiprinti nevyriausybinių organizacijų bendradarbiavimą, jų gebėjimų plėtojimą, novatoriškų metodų taikymą darbui su vaikais ir jaunimu.

Kviečia į mokymus

Įkvėpta Forumo teatro metodo sėkmės, „Menų ir mokymo namai“ komanda nusprendė Lietuvoje plėtoti ir kitus Augusto Boal Engiamųjų teatro metodus. Šiuo tikslu projekto rėmuose į lietuvių kalbą bus išverstos trys A. Boal knygos: „Troškimų vaivorykštė“, „Politinis teatras“ bei „Engiamųjų teatras“, bus parengta metodinė medžiaga darbui su A. Boal metodais bei organizuojami mokymai NVO darbuotojams.

Organizacija „Menų ir mokymo namai“ kviečia šiuos specialistus domėtis naujais būdais dirbti su jaunimu bei dalyvauti rudenį organizuojamuose mokymuose, kuriuose bus dalinamos naujai išverstos knygos, metodinė medžiaga. Mokymus ves stažuotėje Šveicarijoje patirties pasisėmę organizacijos darbuotojai bei kviestinis lektorius iš Italijos, turintis daug patirties dirbant su Engiamųjų teatro metodais visame pasaulyje.

Visi A. Boal teatriniai metodai susiję su priespauda – išorine arba vidine. Jis pats gyveno sudėtingu metu, jo bandymai įtraukti žiūrovus siekiant socialinių pokyčių sulaukė Brazilijos valdžios dėmesio ir 1971 metais A. Boal buvo suimtas, kankinamas ir galiausiai ištremtas. Tačiau tai jam nesutrukdė visame pasaulyje skleisti socialinio budrumo bei atsakomybės idėjų. Jam nuolat buvo kartojama, kad šie metodai tinkami tik Brazilijos realybei – Europa su tokiomis problemomis nesusiduria! Ir paaiškėjo, kad jo kritikai buvo neteisūs. 2008 metais Augusto Boal buvo nominuotas Nobelio Taikos premijai, o 2009 metais tapo UNESCO pasaulio teatro ambasadoriumi.

Pasirodė, kad socialinis, engiamųjų teatras – tai, Augusto Boal teigimu, „kalba, kuria gali kalbėti kiekvienas“. Todėl ir naujai atvežami metodai turėtų rasti savo nišą Lietuvoje, atkreipti visuomenės dėmesį į socialines problemas, priespaudą, neteisybę. O Troškimų vaivorykštė – tai būdas į išorę iškelti mūsų pačių viduje tūnantį vidinį engėją. Svarbiausia – nepamiršti, kad teatras gali padėti mums susikalbėti, atrasti bei suprasti vieniems kitus ir pačius save. Autoritarizmo šmėklą gerai pažinojęs Augusto Boal teigė, kad „dialogas – tai būtina sąlyga sveikam žmonių bendravimui, o kai dialogas tampa monologu, vėl kyla priespaudos grėsmė“.

Viešosios įstaigos „Menų ir mokymo namai“ direktorė aktorė Rimanta Vaičekonytė teigia, kad jos ilgametė patirtis taikant Forumo teatro metodą parodė, kaip toks bendravimas keičia žmones ir jų santykius, pačius kukliausius ar atstumtaisiais besijaučiančius jaunus žmones skatina garsiai kalbėti apie patiriamas sudėtingas socialines situacijas, o abejingus stebėtojus dalyvavimas Forumo teatro spektakliuose pakeičia taip, kad jie daugiau nebegali tylėti, kai mato tai, kas pažeidžia jų vertybes.

Todėl tiek Rimanta, tiek ir „Menų ir mokymo namai“ komanda tikisi, kad nauji į Lietuvą atsivežami teatriniai metodai leis įtraukti žiūrovus į aktyvų socialinį dialogą, būti pastabesniems ir atviresniems tam, kas vyksta pasaulyje ir jų pačių viduje. Kaip teigė Augusto Boal, „mums visiems reikėtų kurti teatrą – išsiaiškinti, kas mes esame ir atrasti, kuo galėtume tapti“.

Projektą (Paprojektį) finansuoja Lietuva ir Šveicarija pagal Lietuvos ir Šveicarijos bendradarbiavimo programą