Neseniai mano dėmesį patraukė vienos alaus daryklos gaminamas „Tautinis“ alus ir jo pakuotė. Ant skardinių ir plastikinių butelių aiškiai matyti Lietuvos Respublikos trispalvė. Vargu ar norime, jog lietuvybė būtų siejama su alkoholiu ir jo vartojimu? Tikriausiai nedaugelis norėtų, jog mūsų šalis būtų žinoma tik kaip alaus kraštas? Savo gaminiais didžiuoti galime tačiau, derėtų vengti visos valstybės tapatinimo su tuo, kas naikina jos žmones.

Lietuvos Respublikos valstybės vėliavos ir kitų vėliavų įstatymo 7 straipsnyje nurodoma, jog „Lietuvos valstybės vėliavos atvaizdą galima naudoti dekoratyviniais tikslais kaip oficialų valstybės simbolį tokiu būdu, kad nebūtų parodyta nepagarba Lietuvos valstybės vėliavai ar kitaip pažeisti vėliavų naudojimo principai.“ Teigti, jog aukščiau minėtu būdu puošiant alaus pakuotę ir etiketes, pažeidžiamas įstatymas deja, negalima, nes spalvų išdėstymas neatitinka įstatyme numatytų vėliavos matmenų reikalavimų.

Vis dėlto, mano nuomone, (...) tokiu būdu tiesiog manipuliuojama įstatymais. Svarbiausia tai, jog lietuvio sąmonėje tai jau yra vėliava, Lietuvos simbolis, ir nei vienas nepuls matuoti jos matmenų. Nejaugi kiekvienas šiek tiek pakeitęs trispalvės proporcijas gali žeminti Lietuvos valstybės simbolį naudodamas jį kaip jauką pirkėjams?

Manau, kad vienareikšmiškai galima teigti jog čia demonstruojama nepagarba vėliavai, juk ji pasitelkiama propaguoti alkoholio vartojimą – vieną didžiausių visuomenės rykščių kamuojančių mūsų šalį. Europos Sąjungos vėliavos naudojimo nuostatai skelbia jog vėliavą draudžiama naudoti propaguojant dalykus, kurie yra nesuderinami su Europos Sąjungos tikslais ir principais.

Vertėtų pagalvoti, ar mes, lietuviai, norime, kad Lietuvos vėliava būtų vartojama reklamuoti tam, kas propaguoja žalingus dalykus, o galbūt alaus vartojimas tampa vienu iš mūsų valstybės tikslų ir principų? Nejaugi daugiau neturime ko pasiūlyti savo piliečiams, nėra lietuviškų gaminių, kurie būtų prasmingi ir skatinantys teigiamą šalies įvaizdį?

Alkoholio gamintojai dažnai apeliuoja į žmonių patriotinius jausmus naudodami įvairią su mūsų šalimi siejamą atributiką ar net religinius motyvus reklamoje. Dabar jau nutraukta reklama, kurioje alų reklamavo rūpintojėlis, susilaukė daug prieštaringų vertinimų ir galiausiai buvo pripažinta, jog reklama pažeidžia moralės principus. Vėliau katalikų atstovų pasipiktinimą sukėlė alaus reklamoje naudoti vienuoliai.

Nemažiau dėmesio susilaukė kartu su alumi dalintos Lietuvos vėliavėlės su užrašu „mes laimėsim“. Vieni teigė, jog tai gražus būdas palaikyti savo sportininkus ir skatinti patriotizmą – kiti, jog tai vėliavos niekinimas. Manau, kad antrajai nuomonei pritarti verčia skausmingi vaizdai matant vėliavėles nuplėštas vėjo, besimėtančias purve ar šiukšlių krūvoje. Lygiai tokias pat emocijas sukelia vėliavos naudojimas alaus etiketėse. Skardinių ar „bambalių“ primėtyti grioviai iš kurių šviečia trispalvė yra visiška nepagarba savo šaliai ir ją mylintiems žmonėms.

Dažnai reklamų kūrėjai ar alkoholio gamintojai ginasi teigdami, jog taip jie skatina tautiškumą, patriotizmą ar ragina lietuvius pirkti savą prekę. Tiesa ta, jog tokiomis pakuotėmis, reklamomis, kalbomis ar akcijomis gamintojai skatina tik pasipiktinimą ir manipuliuoja vartotoju (...).

Kiekvienas mąstantis žmogus turėtų gerai pagalvoti pirkdamas prekę, kuri, mano nuomone, taip akiplėšiškai žaidžia jo jausmais ir demonstruoja nepagarbą tam, kas taip brangu. Kol nėra pagrindo drausti tokią praktiką, tik patys vartotojai gali pasipriešinti ir pasakyti - „mums nepriimtina“, „mes to nepirksime“.

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!

DELFI komentaro paprašė „Tautinį“ alų gaminančios AB „Gubernija“ atstovų. Įmonės komunikacijos projektų vadovės Irmos Juškaitės teigimu, alus yra nacionalinis lietuvių gėrimas ir turėtume didžiuotis giliomis aludarystės tradicijomis.

„Turbūt niekas negalėtų paneigti, kad alus yra nacionalinis lietuvių gėrimas (vargu ar galėtume taip pavadinti degtinę, vyną ar net mineralinį vandenį), turintis gilias tradicijas mūsų kultūroje. Pasak profesoriaus L. Klimkos, baltų kraštuose alus nuo seno vartotas kaip apeiginis gėrimas svarbiausių kalendorinių ir šeimos švenčių metu. Šia tematika yra parašyta nemažai literatūros, pavyzdžiui „Alus lietuvių kultūroje“ sudarytojai Vigmantas Butkus ir Rūta Stankuvienė, siūlytume paskaityti norint susipažinti su alaus svarba lietuvių laiudies kultūrai. Kitos šalys tokios kaip Prancūzija, Italija ir t.t. didžiuojasi tituluojamos vyno šalimis, mes irgi turėtume didžiuotis savo giliomis aludarystės tradicijomi“, - sakė ji.