DELFI turimais duomenimis, privežimo maršrutuose veiksiančioms transporto priemonėms savivaldybė ketina kelti labai konkrečius reikalavimus: bent 19 vietų, automatinės durys, bent dviejų metrų aukščio salonas bei sidabrinė spalva. Tokių transporto priemonių neturi nė viena privati vežėjų kompanija. Tačiau reikalavimai stebėtinai primena Vilniaus Gedimino prospektu kursuojantį savivaldybės transportą.

Vežėjai skaičiuoja, kad tokiomis sąlygomis be darbo liks apie 300 žmonių, o savivaldybės reikalavimuose įžvelgia protekcionizmą.

Tuo tarpu savivaldybė žada vežėjams tam tikras išlygas, o pertvarką vadina tik pirmu žingsniu naujos viešojo transporto sistemos link. Esą galutinis tikslas – ne mažiau, o daugiau privataus verslo viešajame transporte.

Vietoj 220 „mikriukų“ paliks 35

DELFI pasiekė savivaldybės dokumentai, kuriuose aprašoma planuojama viešojo transporto pertvarka, prie „Vilniečio kortelės“ sistemos prijungiant privačius vežėjus. „Mikriukus“ pašalinus iš miesto centro, savivaldybė jiems siūlys į tris paketus suskaidytų privežimo maršrutų aptarnavimą. Tiesa, su gerokai apkarpytu transporto priemonių skaičiumi.

Šiuo metu privatūs vežėjai Vilniuje naudoja 220 transporto priemonių. Savivaldybės planuose – beveik septynissyk mažesnis skaičius.

DELFI turimais duomenimis, savivaldybės specialistai privežimo maršrutams siūlo numatyti iš viso 35 transporto priemones.

Šį skaičių DELFI patvirtino ir savivaldybės Miesto ūkio ir transporto departamento direktoriaus pavaduotojas Algirdas Šešelgis. Jo nuomone, 35 transporto priemonių privežimo maršrutų startui visiškai pakaks, o vėliau bus galima galvoti ir apie papildomus mikroautobusus.

„Vilniaus viešojo transporto reforma bus vykdoma keliais etapais. Taip, pirmuoju etapu toks transporto priemonių skaičius yra pakankamas, nes šiuo metu daugiau nei 90 procentų visų mikroautobusų maršrutų trasų dubliuojasi su Viešojo transporto trasomis. Be to, privačių vežėjų transporto priemonės, pagal planuojamus rengti konkursus, bus gerokai didesnės, dėl to, jos galės pervežti daugiau keleivių negu pervežama dabar – iki šiol mikroautobusai perveždavo tik 5 proc. visų viešojo transporto keleivių. Tikimės, kad šis skaičius gerokai išaugs, kai vežėjai bus įjungti į bendrą viešojo transporto bilietų sistemą“, - teigė A. Šešelgis.

Anot jo, privežimo maršrutuose transporto priemonės turėtų kursuoti ne rečiau kaip kas pusvalandį.

Reikalauja to, ko vežėjai neturi

Tiesa, tai nereiškia, kad vežėjams pakaks dviem trečdaliais sumažinti savo transporto priemonių parką. DELFI žiniomis, privatininkai privežimo maršrutuose negalės naudoti nė vienos dabar eksploatuojamos transporto priemonės. Mat savivaldybės specialistai siūlo nustatyti tokius reikalavimus, kokių nei viena privati kompanija šiuo metu neatitinka.

Savivaldybės planuose – labai konkretūs reikalavimai transporto priemonėms, kurios galės būti naudojamos miesto pakraščiuose suplanuotuose privežimo maršrutuose. Visų pirma, naujieji mikroautobusai turės būti ne senesni kaip 10 metų. Visų antra, jie privalės turėti vietos bent 19 keleivių bei galimybė vežti stovinčius keleivius. Visų trečia – autobusai turės būti žemagrindžiai, su vieta neįgaliesiems. Ketvirta – salono aukštis turės siekti mažiausiai du metrus. Penkta – savivaldybė numatė netgi labai konkretų reikalavimą dėl transporto priemonių spalvos: „pagrindinė išorinė kėbulo dažų danga sidabrinė, gali būti metalizuotas kėbulo dažymas“.

Privatūs vežėjai šiuo metu neturi nė vienos šiuos reikalavimus atitinkančios transporto priemonės. Tačiau savivaldybės nustatyti kriterijai labai primena Gedimino prospektu kursuojančius ir dažniausiai pustuščius važinėjančius savivaldybės viešojo transporto autobusiukus.

Be to, siūlomuose reikalavimuose ketinama nustatyti, kad konkurse privežimo maršrutų aptarnavimui dalyvauti galės tik mokestinių skolų neturinčios įmonės. Taigi dalis vežėjų, prasiskolinusių dėl pačios savivaldybės nemokamų kompensacijų už keleivių vežimą, veikiausiai liks už borto.

S.Matulionis: geriausiu atveju, tai 300 bedarbių

Vilniaus miesto vežėjų asociacijos prezidentas Saulius Matulionis DELFI teigė, jog jeigu savivaldybė privežimo maršrutuose paliks tik 35 transporto priemones, tai be darbo paliks mažiausiai 300 žmonių.

„Šiandien keleivius aptarnauja 220 transporto priemonių. Akivaizdu, kad tokius pajėgumus, kokius siūlo savivaldybė privežimo maršrutams, turi bet kuri iš 7 asociacijai priklausančių įmonių. Vadinasi, darant prielaidą, kad viena įmonė laimėtų konkursą, kitoms šešioms tektų užsidaryti. Šiandien įmonėse dirba daugiau kaip 350 žmonių. Galima nesunkiai paskaičiuoti: 300 žmonių lieka be darbo“, - kalbėjo S. Matulionis.

Pasak jo, vežėjams taip pat būtų sudėtinga įsigyti naujas transporto priemones. Mat vis dar neaišku, kaip ir kada savivaldybė atsiskaitytų už keleivių vežimą, o lizingo įmokas mokėti reikės reguliariai.

„Jie ruošiasi skelbti konkursus, o lėšų tam nėra numatyta. Kas bus, kai reikės mokėti už keleivius, kurie gali naudotis lengvata? Įmonės (finansiškai – DELFI) pakankamai stiprios, bet kalba eina apie tai, per kiek laiko savivaldybė atsiskaitytų už suteiktas paslaugas. Dabar vienam iš mūsų asociacijos narių už lengvatinį keleivių pervežimą nemoka nuo praėjusių metų gegužės. Kokia bebūtų stipri įmonė, jeigu savivaldybė neatsiskaitys įstatymų nustatyta tvarka, t.y. per mėnesį, ji, geriausiu atveju, po pusės metų bankrutuotų“, - teigė S. Matulionis.

Proteguoja savo įmonę?

Vežėjų asociacijai taip pat sukėlė įtarimų DELFI turimi reikalavimai naujoms transporto priemonėms. Esą panašu, kad konkursas ruošiamas taip, kad jame dalyvauti galėtų tik savivaldybės viešojo transporto vežėjai.

„Mes matome panašias sąsajas. (...) Kada mes turėsime konkurso medžiagą, bandysime analizuoti ir spręsti. Bet šiandien reikalavimai, atrodo, sukurpti tam, kad tos transporto priemonės būtų lygiai tokios pačios, kokios važiuoja 88 ir 89 maršrutuose, t.y. savivaldybės transportas“, - teigė S. Matulionis.

Pasak jo, jei tokie reikalavimai bus nustatyti paskelbus privežimo maršrutų konkursus, vežėjai veikiausiai skųs šias sąlygas Viešųjų pirkimų tarnybai.

Savivaldybė žada išlygas

Savivaldybės atstovas A. Šešelgis vežėjams žada išlygas – esą liepą, kai turėtų prasidėti viešojo transporto pertvarka, naujų autobusų dar nereikės. Be to, žadama kiek sušvelninti reikalavimus transporto priemonėms.

„Taip, planuose yra numatytas pereinamasis laikotarpis. Vežėjas, laimėjęs konkursus, turės pateikti garantiją, kad naujomis transporto priemonėmis keleivius vežti galės nuo Naujųjų metų. Kalbant apie pačius planuojamus reikalavimus, jie taip pat yra pakoreguoti – po diskusijų su privačiais vežėjais, nebebus numatytas 2 metrų aukščio reikalavimas, jį planuojame keisti į 1,9 m reikalavimą, kadangi aukštis iki lubų galioja transporto priemonėms, kurios priskiriamos autobusų klasėms. Esminis reikalavimas, kurį turės atitikti transporto priemonė, vežti neįgaliuosius. Šiuo metu privačių kompanijų transporto priemonės to negali daryti, jos tam nepritaikytos“, - aiškino A. Šešelgis.

Pasak jo, būsimų bedarbių privatiems vežėjams skaičuoti nereikia. Esą pertvarka tik prasideda, o jos tikslas – ne mažiau, o daugiau privataus verslo viešojo transporto sektoriuje.

„Vienas iš svarbesnių viešojo transporto reformos aspektų yra privačių vežėjų, kurie gali konkuruoti su „Vilniaus viešuoju transportu“, įvedimas. Šiuo metu nei vienas privatus vežėjas to negali daryti, nes jų turima technika neatitinka galiojančių reikalavimų – jie negali vežti neįgaliųjų, užtikrinti stovimų vietų ir kt. Dėl to, „Vilniaus viešasis transportas“ privalo užtikrinti, kad tokie keleiviai vis tiek galės iš taško A pasiekti tašką B. Taip atsiranda maršrutų dubliavimas, kuris ekonomiškai nėra naudingas. Atsiradus tokiems vežėjams, bus sukurta ir daugiau darbo vietų, nes Vilniaus miesto savivaldybė galės skelbti daugiau konkursų ir daugiau maršrutų perduoti į privačių vežėjų rankas. Šiuo metu rengiami viešieji pirkimai – tik pirmasis etapas“, - tikino A. Šešelgis.

Konkurse dalyvaus ir savivaldybės kompanija

Šiuo metu savivaldybės bendrovė „Vilniaus viešasis transportas“ turi keturias transporto priemones, kurios atitinka dabar formuluojamus konkurso reikalavimus. A. Šešelgis užsimena, kad privežimo maršrutų konkurse gali dalyvauti ir savivaldybės vežėjas.

„Konkurencija tikrai nebus ribojama, dėl to „Vilniaus viešasis transportas“ taip pat galės dalyvauti konkurse. Jie, kaip ir privatūs vežėjai, turės pateikti garantijas, kad nuo Naujųjų metų keleivius galės vežti naujomis transporto priemonėmis. Beje, tai taip pat suteiks galimybę privatiems vežėjams įrodyti, kad jie gali teikti pigesnes ir kokybiškesnes paslaugas negu šiuo metu teikia įmonė „Vilniaus viešasis transportas“, - aiškino pašnekovas.

Privežimo maršrutai drieksis iki Lentvario?

DELFI taip pat pavyko sužinoti, kokius privežimo maršrutus planuojama įvesti. Dalis jų turėtų driektis netgi už Vilniaus miesto savivaldybės ribų.

Savivaldybė privežimo maršrutų konkursą ketina skirstyti į tris paketus. Vienam maršrutui numatoma skirti ne daugiau keturių transporto priemonių.

VILNIUJE PLANUOJAMI VIEŠOJO TRANSPORTO PRIVEŽIMO MARŠRUTAI

Maršruto pavadinimasNumatytas transporto priemonių skaičius
„Grigaičiai – Parko g. – Arimų g.“3
Antakalnis – Turniškės“1
„Antakalnis – Dvarčionys – Šilėnų g.“3
„Kalno g. – Parko g. – Mickūnai“2
„Dvarčionys – Žolyno g.“1
Naujoji Vilnia – Rokantiškės – Antakalnis“2

Maršruto pavadinimasNumatytas transporto priemonių skaičius
„Agrastų st. – Zuikių g.“1
„Žemasis Pavilnys – Markučiai – Stotis – Dzūkų g. – Liepkalnis“2
Žemieji Paneriai – Mūrinė Vokė – Lazdynai“2
„Žemieji Paneriai – Grigiškės“1
“Žemieji Paneriai – Lentvaris – Grigiškės“4
„Savanorių st. – Vosyliukai“2

Maršruto pavadinimasNumatytas transporto priemonių skaičius
„Ožkiniai – Naujieji Verkiai – Balsių g. – Bireliai“2
„Žvėrynas – Pilaitės pr. – Karveliškės“2
„Ozo g. – Kalvarijų g. – Didlaukio g. – Molėtų pl. – Vanaginė“ (nukreipiamas Baltupio g.)2
„Stotis – Salininkai – Juodšiliai – Miškiniai“3
„Bukčiai - Gudelių šilas - Žvėrynas“2
Iš viso transporto priemonių:35

Šaltinis
Temos
Griežtai draudžiama DELFI paskelbtą informaciją panaudoti kitose interneto svetainėse, žiniasklaidos priemonėse ar kitur arba platinti mūsų medžiagą kuriuo nors pavidalu be sutikimo, o jei sutikimas gautas, būtina nurodyti DELFI kaip šaltinį.
www.DELFI.lt
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (333)