Kaip jau rašėme praėjusiame žurnalo VALSTYBĖ numeryje, estai jau šiais metais turės kas 50 km išdėstytas elektromobilių greitojo įkrovimo stoteles. Jose vos per 30 minučių bus galima įkrauti elektra varomą automobilį. Tokio ilgio atkarpos parinktos neatsitiktinai. Šiandien dauguma populiariausių elektromobilių gamintojų – „Nissan“, „Mitsubishi“, „Renault“ ir kiti – deklaruoja, kad įkrautu elektromobiliu galima nuvažiuoti 120–200 km atstumą. O realiame gyvenime tai reiškia, kad pavyks nuriedėti kone dvigubai mažiau. O ką daryti, jei vis dėlto pasiryžote pakeisti įprastą automobilį elektromobiliu, bet Lietuvoje įkrovimo stotelių yra vos kelios? Išeitis, tiesa, nepigi, vis dėlto yra.

Norinčiųjų daug – elektromobilis vienas

Šiemet bendrovei „Tesla Motors“ sukaks 10 metų. Prieš dešimtmetį ją su partneriais įkūrė Pietų Afrikoje gimęs Elonas Muskas. Klestintis verslininkas ir filantropas visada svajojo apie elektromobilius. 2002 m. pardavė jam priklausiusią bendrovės „PayPal“ akcijų dalį (tuo metu jis turėjo daugiausia šios įmonės akcijų) ir ėmė įgyvendinti savo svajonę. Toli gražu ne viskas sekėsi sklandžiai. 2009 m. bendrovę po pasaulį sukrėtusios finansų krizės nuo bankroto išgelbėjo net 419 mln. JAV dolerių siekusi JAV vyriausybės parama. Prieš porą metų sudužo privatus lėktuvas ir nusinešė trijų pagrindinių įmonės inžinierių gyvybes.

2008 m. rinkai pristatytas pirmasis bendrovės elektromobilis. Tai naudojant britų automobilio „Lotus“ platformą pagamintas dvivietis „Tesla Roadster“. Gamintojas deklaravo, kad vieną kartą įkrovus juo galima nuvažiuoti net 340 kilometrų. Iki 2012 m. kovo įmonė iš viso pardavė 2 250 šių sportinių elektromobilių. O 2012 m. liepą, vėluodama daugiau nei vienus metus, bendrovė pradėjo ilgai lauktų elektromobilių „Tesla Model S“ gamybą. Tai beveik 5 m ilgio septynių sėdimųjų vietų (automobilio bagažinėje sumontuotos dvi papildomos sėdynės) segmento „Premium“ sedanas aliumininiu kėbulu. Pasak gamintojo, kartą įkrovus juo galima nuvažiuoti net 480 kilometrų. Tiesa, tiek įveikti pavyks tik brangiausia versija su 85 kWh talpos ličio jonų akumuliatoriais. Į galiniais ratais varomą ketverių durelių sedaną gali būti montuojami skirtingi – nuo 235 iki net 420 arklio galių pasiekiantys – elektros varikliai.

Iki 2012 m. pabaigos pirkėjams buvo pristatyti pirmieji 3 tūkst. elektromobilių (planuota 5 tūkst. vienetų). Šiuo metu kas savaitę pagaminama po 200 „Tesla Model S“ ir žadama, kad iki šių metų pabaigos bus parduota 18 tūkst. unikalių elektromobilių (kasmet gamintojas ketina parduoti iki 30 tūkst. „Tesla Model S“; įvertinus tai, kad vien JAV prabangių automobilių per metus nuperkama apie 1 mln., tai gana realūs skaičiai).

Tiesa, be nesklandumų neapsieita. Nors pirmieji norintieji įsigyti „Tesla Model S“ dar prieš ketverius metus sumokėjo 5 tūkst. JAV dolerių užstatą, dalies jų laukė nemaloni staigmena. Iš pradžių bendrovė ėmė gaminti brangiausius ypatingos serijos „Tesla Model S Performance“ modelius, taip pat elektromobilius su talpiausiais (ir brangiausiais) 85 kWh akumuliatoriais. O tiems, kurie užsisakė modelį su 60 kWh talpos akumuliatoriumi (tokiu elektromobiliu galima nuvažiuoti 370 km), reikėjo luktelėti. Vėliausiai savo elektromobilių sulauks norintieji įsigyti pigiausius „Model S“ su 40 kWh (gali nuvažiuoti 260 km) talpos akumuliatoriais.

Šiais metais prekyba „Tesla Model S“ bus pradėta ir Europoje. Gamintojas neseniai paskelbė preliminarias kainas: modeliai su 60 kWh talpos akumuliatoriais kainuos nuo 72 600 eurų, su 85 kWh talpos akumuliatoriais – nuo 83 150 eurų. Elektromobiliais su 40 kWh talpos akumuliatoriais Europoje nebus prekiaujama. Gamintojas šiems elektromobiliams suteikia ketverių metų ir 80 tūkst. km garantiją. Tiesa, kas 20 tūkst. km reikės lankytis oficialiame „Teslos“ priežiūros centre. Arčiausiai Lietuvos toks centras yra Švedijoje, Danijoje arba Vokietijoje. O ateityje planuojama pristatyti ir trečią bendrovės modelį „Tesla Model X“.

Premjeros Europoje

Nors šiais metais pasaulyje pasirodys keli šimtai visai naujų arba atnaujintų automobilių modelių, Europoje žadamos vos trijų elektromobilių premjeros. Vienas jų – atnaujintas „Nissan Leaf“. Taip, tai tas pats japonų elektromobilis, kuris 2011 m. buvo išrinktas pasaulio Metų automobiliu. Prekyba jais Lietuvoje vis atidedama. 2013 m. japoniškas elektromobilis, kuris nuo šių metų bus gaminamas ne tik Japonijoje, bet ir Didžiojoje Britanijoje, už pirmtaką lengvesnis, turi erdvesnę bagažinę, kartą įkrautu galima nuvažiuoti ne 175, bet 200 kilometrų. Iš viso nuo 2010 m. iki praėjusių metų pabaigos visame pasaulyje buvo parduota daugiau kaip 46 tūkst. elektromobilių „Nissan Leaf“ – tai pats populiariausias elektromobilis pasaulyje (netaikant jokių nuolaidų „Nissan Leaf“, pavyzdžiui, Vokietijoje, kainuoja nuo 36 990 eurų). Europos automobilių prekybos vietose naujasis „Leaf“ pasirodys jau balandį.

Antrasis elektromobilis, kuriuo bus pradėta prekiauti Europoje, – „Ford Focus Electric“. Tai mums gerai žinomas penkerių durelių hečbekas, tik jo ratus suka ne dyzelinis ar benzininis, o 107 kW (145 arklio galių) ir 250 Nm elektros variklis. Energiją jam tiekia 23 kWh talpos ličio jonų akumuliatorius. Naudojant 6,6 kW kroviklį iš įprasto 220 V tinklo elektromobiliui įkrauti pakaks vos trijų keturių valandų. Kartą įkrautas elektromobilis gali nuvažiuoti iki 160 kilometrų. Tiesa, didžiausias greitis apribotas – 135 km per valandą. Šį elektromobilį už maždaug 120 tūkst. litų (beveik dvigubai daugiau nei kainuoja įprastas ne pačios skurdžiausios komplektacijos „Ford Focus“) bus galima įsigyti jau šį pavasarį.

Ir trečioji bene įdomiausia europinė premjera – rudenį pasirodysiantis visų elektromobilių gerbėjų labai laukiamas „BMW i3“. Pirkėjai galės rinktis tiek įprastą penkerių durelių, tiek ir trejų durelių kupė versiją. Pirmasis serijinės gamybos „BMW“ elektromobilis turės net 130 kW (170 arklio galių) elektros variklį, kuriam energiją tieks 22 kWh ličio jonų akumuliatoriai. Pasak gamintojo, kartą įkrautu „BMW i3“ bus galima nuvažiuoti iki 160 kilometrų. Norintieji už papildomą kainą galės užsisakyti vidaus degimo variklį, kuris veiks kaip generatorius ir įkraus akumuliatorius. Be to, šio automobilio kėbulas pagamintas iš anglies pluoštu sutvirtinto plastiko – tai taip pat revoliucinis sprendimas serijinėje automobilių gamyboje. Nors gamintojas kainų kol kas neskelbia, neoficialūs šaltiniai teigia, kad prestižinės markės elektromobilis kainuos ne mažiau nei 150 tūkst. litų. Priminsime, kad šio elektromobilio ilgis nesiekia nė 4 m, tad didelės norinčiųjų įsigyti šį elektromobilį minios tikėtis neverta.

Tik turtingiems originalams

Atrodo, kad šiandien pirkėjas dar nėra pasirengęs pripažinti elektromobilio kaip visavertės transporto priemonės. Nes ji tokia ir nėra. Elektra varomus automobilius renkasi didelės bendrovės savo automobilių parkams, elektromobiliai naudojami keitimosi automobiliais programose. Tačiau paprastas pilietis nepasirengęs leisti pinigų transporto priemonei, kuria nuvažiuojamas atstumas yra nedidelis. Be to, ir patys gamintojai deklaruoja, kad elektromobiliai skirti tik susisiekimui miesto teritorijoje. Viena išimtis – minėtasis „Tesla Model S“. Tačiau ar jūs pasiryžę mokėti šimtus tūkstančių litų už nežinomos bendrovės sukurtą elektromobilį, kurio net techninės priežiūros Lietuvoje nėra? Be to, nežinia kokių techninių nesklandumų galima tikėtis iš šio automobilio po trejų–penkerių metų. Ir dar daug klausimų... Tačiau jei jums tai nė motais – nuoširdžiai sveikinsime pirmąjį „Tesla Model S“ pirkėją Lietuvoje. Neabejojame, kad pagrindiniai naujienų puslapiai bus skirti jūsų elektromobiliui!