Žmonės skuba į darbą ar kitais reikalais ir tas karštas puodelis visai ne į temą, kaip madinga sakyti. Ne arbatos vilniečiams reikia, gerbiami ponai, o Jūsų supratimo ir žmogiškumo. Užspringt gali arbata, kurią siūlo tie patys žmonės, kurie galbūt visai neseniai tave dėl nežinojimo tampė kaip kokį nusikaltėlį, kaip sovietiniais laikais, nežiūrėdami, ar važiuoji su bilietu, ar be jo.

Štai vakarykštė istorija:

Apie 10 val. vakaro įlipau į 27 autobusą „Lvovo“ stotelėje ir netrukus kitoje stotelėje (Kalvarijų g.) sušoko kontrolieriai iš raudono autobusiuko. Turėjau el. bilietą „Vilniečio kortelėje“, jį įsigijau vasario 4 d. (turiu čekį), ir įlipusi pažymėjau, pyptelėjo žymeklis. Ankstesnis veikė iki 4 d., lyg ir viskas gerai turėtų būti, važiuoju sau rami.

Čia pat išgirstu: „Jūs važiuojate be bilieto, prašom išlipti.“ Aš bandau paaiškinti, bet manęs niekas neklauso. „Prašom išlipti ir eiti į autobusiuką, jei ne, Jūsų laukia 500 Lt bauda.“ „Už ką?“, – ištariau tyliai ir dar kartą paraginta nusekiau paskui geltoną liemenę. Ieškau asmens dokumento savo kuprinėlėje, o jo nei kvapo, kaip ir piniginės, iš kurios tik ką išėmiau „Vilniečio kortelę“. „Vešime į policijos komisariatą“, – išgirstu, bet sėdime, niekas niekur neveža.

Praėjo gal 10 min., į autobusiuką įlipo kitas liemenuotas tikrintojas, prieky varydamasis vyresnio amžiaus keleivį. Tas susinervinęs įrodinėja, kad jo bilietas geras, kad jį tikrai pažymėjo. Kontrolierius nesutinka ir atsisėdęs ima dar kartą tyrinėti: „Taip. Šitas. Tinka“. Lyg niekur nieko liepia keleiviui eiti. „Bet mano autobusas nuvažiavo, aš pavėlavau per jus, nuvežkite mane“, – nervinosi keleivis. „Ne, mes Jūsų niekur nevešime. Lipkite“, – vos ne varu išvarė jį kitas liemenuotas ponas.

O aš vis sėdžiu. Paskambinau 112 ir pasakiau savo situaciją: „ką man daryti, naktis, sėdžiu kontrolierių autobusiuke, kurie nei veža, nei paleidžia“. Išgirstu iš ten – „kreipkitės į transporto tarnybą su skundu“. „Kur Jūsų žmogiškumas, būdingas visų ES šalių miestams? – sakau šiam ponui. – Kur pirmiausia tave išklausys ir viską paaiškins, kad daugiau nepatektum į tokią padėtį, o ne pirmiausia skubės bausti. Kodėl mūsų miesto transporto keleivių tikrintojai tempia sovietinio palikimo šleifą? Ar vilniečiai visi nusikaltėliai, kad jais taip nepasitikima? Kodėl net neišklausytas žmogaus yra viešai žeminamas, nes neva važiuoja be bilieto?“.

Geltonos liemenės šeimininkas man sako: „Žinot, ponia, visus, kurie buvo žmogiški, atleido, o dabar surinko tokią paruoštą komandą, kuriai svarbiausia pinigus išmušti, jei tik yra nors už ko užsikabinti, jokio žmoniškumo čia negali būti“. Ir pridūrė, suprantantis, kad tai žiauru, dėl tos priežasties ir pats nevažinėjantis visuomeniniu transportu, tad patariąs ir man jo atsisakyti.

Po gero pusvalandžio, iškratę kitus keleivius, paleido mane į naktį, kai jau joks autobusas nevažiuoja, o jei koks dar ir užsilikęs, tai man jau ne tas ir galvoje. Prisiminusi, kad neradau piniginės, puoliau dar kartą jos ieškoti kuprinėje. Ten ir tapatybės kortelė, bankų ir kitos kortelės bei per 300 Lt. Pamečiau ar pavogė, kas prisimins per tą sumaištį ir susijaudinimą. Juk kas gali išlikti ramus ir nepasimesti viešai apkaltintas važiuojantis be bilieto. Aišku, labiausia gaila dokumentų.

Pėsčiomis sukorusi 9 km, apskritai mąsčiau boikotuoti miesto transportą. Nors ir nurimau gamtoje, bet užmigti buvo sunku. Rytą praskaidrino ankstyvas skambutis. Prisistatė autobusų valytoja Vida Gričnienė. Tai ji rado 27 autobuse ir grąžino mano piniginę su dokumentais ir pinigais. Tos pačios kontoros žmogus, tik skirtingai atliekanti savo darbą. Ačiū šiai mielai poniai.

Kontrolierių tema, manau, aktuali visiems, kurie važinėja miesto autobusais vien todėl, kad išsaugotų švaresnį miesto orą. Juk taip paprasta sėsti į automobilį, bet juk ir taip gatvės užsikišusios. Kai tik atšils, kaip visada, sėsiu ant dviračio.

Tačiau transporto kontrolierių aukomis taps kiti, jauni ir seni, vietiniai ir miesto svečiai. Jei taip ir tylėsime, kas žino, kaip bus toliau. Juk tikrai manau, kad tik labai labai nedaug žmonių gali piktybiškai važinėti be bilieto, nes kontrolė kas žingsnis ir vis tiek teks mokėti gerokai daugiau nei bilietas kainuoja, tad įkliūnama dažniausiai dėl nežinojimo ar net kontrolierių neatsakingumo, kaip to žmogaus atveju. Kur keleivio teisės šioje situacijoje?

Jei žmogų išlaipinai dėl savo kaltės, būk malonus – pasivyk su juo tą autobusą ir atsiprašyk viešai, kad jis turi bilietą ir išlaipintas buvo dėl kontrolierių kaltės, arba kompensuok bilietą iš savo kišenės, kodėl jis turi išlaidauti dėl kitų kaltės? Elektroniniai bilietai – ne patys tobuliausi ir kol kas naujiena mieste, tai kodėl nepakabinus miesto transporte ar stotelėse matomoje vietoje taisyklių, kaip jais naudotis, kur pradžia ir pabaiga, kad kiekvienas žinotų.

Jei padėtis nesikeis, sostinė išgarsės kaip miestas, kuriame geriau vengti visuomeninio transporto. Juk Taline miesto žmonės važinėjasi nemokamai, o čia stengiamasi išmušti kuo daugiau pinigų ir svarbiausia iš tų, kurie bilietą turi. Netylėkime visi, matyt, tik toks kelias į kultūringas, kitokio lygio paslaugas.

DELFI už šio rašinio turinį neatsako, nes tai yra subjektyvi skaitytojo nuomonė!

DELFI skaitytoja telefonu patikslino, kad kontrolieriai ją sulaikė dėl to, kad bilietą papildžiusi moteris jį aktyvavo per anksti – dar nesibaigus senojo bilieto galiojimo laikui. Dėl šios priežasties, bilietas aktyvuotas nebuvo. Skaitytoja nurodė, kad galu gale kontrolieriai jai baudos neskyrė.

Žemiau pateikiame ankstesnius panašias situacijas DELFI komentavusio SĮ „Susisiekimo paslaugos“ vadovo Ginto Bliuvo komentarus.

Jo teigimu, keleiviams, važiuojantiems viešuoju transportu neteisėtai, išrašoma bauda. „Atskira statistika, kokius argumentus pateikė pažeidėjas, dėl ko viešuoju transportu važiavo be galiojančio bilieto, nėra vedama“, - sakė jis.

G. Bliuvo teigimu, nėra planuojama keisti sistemos taip, kad keleiviai galėtų kortelę aktyvuoti dar galiojant senajam mokėjimui. „Kol kas tai nėra numatyta, tačiau ši galimybė yra svarstoma. Ateityje galimi sistemos pakeitimai, įvertinus visas technines galimybes ir jų poreikį“, - kalbėjo jis.

„Susisiekimo paslaugų“ vadovo teigimu, nuolaidos aukščiau aprašytą pažeidimą padariusiems keleiviams nėra taikomos, o visos už baudas surinktos lėšos, patenka ne į savivaldybės, o į valstybės biudžetą.

G. Bliuvas anksčiau yra teigęs, jog skundų, kad keleivių kontrolė nemaloniai elgiasi, pavyzdžiui, su moksleiviais ar senjorais sulaukia retai. „Keleivių vežimo Vilniaus mieste taisyklėse numatyta, kad keleivis turi pateikti dokumentą, patvirtinantį, kad jam suteikta nuolaida važiuoti viešuoju transportu. Jeigu toks dokumentas nėra pateikiamas, reikia įsigyti bilietą be nuolaidos. Tačiau žinoma, tais atvejais, kai keleivių kontrolieriams akivaizdu, jog keleivis yra moksleivis, jis nėra baudžiamas už nepateiktą dokumentą“, - apie keleivio amžiaus identifikavimą sakė jis.

Pasak G. Bliuvo, kontrolieriams priskaičiuojamas 9 Lt priedas už vieną teisingai užpildytą administracinio teisės pažeidimo protokolą.