Pavydas darbe – tai priešiškumas kitam asmeniui dėl jo privalumų, sėkmės, konkurencingumo. Jaučiantis pavydą žmogus vietoje to, kad produktyviai dirbtų su kitais komandos nariais ir siektų bendros sėkmės, rūpinasi tik savo asmenine sėkme.

Pavydo mechanizmas veikia taip: prasideda savęs lyginimas su partneriais savo nenaudai, nusprendžiama, jog kito asmens pastangos darbe yra sėkmingesnis, dėl to kyla liūdesys, nusivylimas, pralaimėjimo kartėlis. Galiausiai gali būti pereinama prie noro pakenkti tam žmogui, kuriam pavydima.

Kodėl kolega Jums pavydi? Gal todėl, kad geriau išmanote darbą, turite daugiau patirties, darbus atliekate greičiau ir nesinešate dokumentų į namus? Priežasčių sąrašas begalinis. Kartais nereikia pavydo priimti asmeniškai. Galbūt kolega pavydi ne tik Jums, bet ir daugeliui kitų darbuotojų. Jei žmogus negali kontroliuoti savo pavydo, nesijauskite už tai atsakingas.

Nedarykite skubotų išvadų. Galbūt pavydas visai nėra pavydas? Pvz., kolega Jums išsako savo nuomonę, jog jo manymu, geriausio ketvirčio darbuotojo apdovanojimas neturėjo būti Jums skirtas. Tai nebūtinai signalizuoja pastabą išsakiusio žmogaus pavydą.

Galbūt jis turi šeimyninių problemų, pvz., sūnus neišlaikė egzamino, o Jūsų apdovanojimas (ir nuoširdus džiaugsmas jį gavus) paaštrino jo neigiamas emocijas, Jūsų sėkmė priminė jo šeimyninę nesėkmę.

Kaip kovoti su pavydu? Jeigu pavydo egzistavimas – akivaizdus, imkitės šių veiksmų.

Kurkite harmoningus santykius su kolegomis. Būkite draugiškas, palaikantis, talkinantis, kai kitiems to reikia. Pripažinkite praeityje padarytas klaidas. Jei kyla dilema dėl asmeninės ir komandos gerovės, paminkite asmenines ambicijas kolektyvo labui. Kurkite savo kaip komandos žaidėjo reputaciją. Kuo stipresnius ryšius palaikysite su kolegomis, tuo sunkiau bus pavydžiam asmeniui jums pakenkti – turėsite užnugarį, lyg siena atsitversite nuo pavyduolių.

Saugokite užrašus, įrašus. El. laiškus, žinutes telefone ar raštelius, kuriuos palieka pavydus kolega, verta kaupti. Nepasiduokite pagundai elgtis neprofesionaliai (taip, kaip su Jumis elgiasi pavydus kolega). Nesiuntinėkite jam užgaulių žinučių, priešingai – saugokite jo siunčiamą informaciją, kad esant būtinybei, galėtumėte panaudoti ją kaip įkaltį save apginti.

Siekite vadovo paramos. Pas vadovą eikite ne tam, kad apkalbėtumėte pavydų kolegą, bet kad išspręstumėte nemalonią situaciją. Trumpai išdėstykite faktus, patvirtinančius kolegos nevaldomą pavydą. Pasidalinkite grėsmėmis, kurias įžvelgiate dėl tokio kolegos elgesio ir pateikite vadovui siūlomą veiklos planą.

Vadovas bus patenkintas, jei problemos sprendimo nedeleguosite jam, bet asmeniškai įsipareigosite imtis tam tikrų veiksmų, suderintų su vadovu, ir pažadėsite jį informuoti apie plano įgyvendinimo rezultatus.

Venkite kovos. Pavydus žmogus provokuoja Jus prarasti savikontrolę, pasakyti ar padaryti tai, kas jam pelnytų taškus. Būkite susitelkęs ir apdairus bendraudamas su pavydžiu kolega. Pavydas darbe – tai dviejų žmonių tango. Jei nesileisite vedamas, pavydžiam žmogui ilgainiui taps nuobodu su Jumis ir jis dėmesį sutelks kitur. Pavydus asmuo nenori žaisti žaidimo, jei mato, kad neturi šansų jo laimėti.

Ignoruokite pavydų kolegą (jei įmanoma). Dirbkite savo darbą, nereaguokite, ir pavydus asmuo neturės legalaus pagrindo skųstis, kad nepelnytai turite kažką daugiau nei jis.

Parodykite, kad nesate varžovas. Žmonės dažnai pavydi todėl, kad jaučiasi dalyvaujantys varžybose – tai jiems kelia nesaugumą. Kuo labiau nevisavertis jaučiasi žmogus, tuo didesnis pavydas jį kamuoja. Nepilkite žibalo į ugnį, dirbtinai ar piktdžiugiškai nesipuikuokite prieš pavydintį žmogų.

Demonstruokite priešingą elgesį nei pavyduolis. Jeigu Jus šmeižia, nepradėkite ir Jūs pavyduolio šmeižti. Priešingai, stenkitės maksimaliai išlaikyti pagarbą, mandagumą, kuo daugiau šypsokitės aplinkiniams ir neįsitraukite į apkalbas. Kuo malonesnis būsite su pavydžiu žmogumi, tuo mažiau jis turės progų reikšti pavydą.

Kontroliuokite emocijas. Kuo labiau žmogus pavydi, tuo sunkiau jam tai paslėpti, o kuo atviriau žmogus reiškia pavydą, tuo sunkiau Jums tinkamai reaguoti. Nekaltinkite pavydaus žmogaus, pripažinkite savo neigiamas emocijas, kurios kyla kaip atsakas į Jūsų atžvilgiu demonstruojamą pavydą ir valdykite jas. Kontroliuokite savo balso toną – jis neturi būti agresyvus, kadangi skatina dar didesnį kito žmogaus pavydą.

Užbėkite pavydui už akių. Jei norite ramiai susidoroti su pavyduoliais, nebūkite pavydus ir pats. Tai nereiškia, jog apie savo indėlį bendrame darbe reikia nutylėti ir leisti kitiems asmenims mėgautis sėkmės vaisiais. Tačiau jei kolega, kuris Jums pavydėjo vyriausiojo specialisto pareigų, staiga gaus aukštesnes pareigas negu Jūsų, nerodykite pavydo.

Leiskite pasijusti geriau. Žmonės neretai pavydi, nes jiems trūksta pasitikėjimo savimi. Jumyse jie mato gražų, protingą, besišypsantį, profesinės sėkmės lydimą žmogų ir pavydi to, ko patys mano neturintys. Nesipriešinkite pavydžiam žmogui, leiskite jam pasijusti geriau. Pagirkite jį, pasakykite pelnytą komplimentą. Jis ims labiau pasitikėti savimi ir mažiau pavydės kitiems. Pavydūs žmonės kartais nori labai greitai pasiekti aukštumas, pelnyti aplinkinių pagarbą. Tačiau profesionalaus darbuotojo reputacija neįgyjama per vieną dieną.

Mokykite. Pamokykite pavydžius kolegas, kaip ir jie galėtų kažką pasiekti. Gal kolegos nežino apie stažuočių užsienyje programą kvalifikacijai kelti, galimybę dalyvauti projekte ir papildomai užsidirbti, parengti straipsnį moksliniam leidiniui? Pasidalinkite informacija.

Nesibaiminkite. Karjeros ir reputacijos labui vertėtų vengti aršių kovų su pavydinčiais kolegomis. Bijote, kad jie savo pavydu, apkalbomis sužlugdys Jūsų karjerą? Tačiau jei leisite savo baimę jiems pajusti ir imsite įnirtingai gintis, pavyduolių antpuolis, pajutus Jūsų silpnumą, dar labiau sustiprės.

Būkite geriausias. Pavydus kolega tikisi, kad suklupsite, imsite daryti vieną klaidą po kitos, atsisakysite savo ambicingų planų. Priešingai, į darbą kibkite su dar didesne enrgija. Siūlykite alternatyvas, priimkite sprendimus, tikrinkite savo darbo kokybę.

Būkite tas, kuris į darbą ateina pirmas, išeina paskutinis. Jei tokia elgsena pelnysite paaukštinimą ar viešą pagyrimą – tai bus tarsi revanšas, savo jėgomis užkopęs 10 laiptelių aukščiau, pavydų žmogų paliksite 10 laiptelių žemiau. Žinoma, stengtis reikia pagal jėgas – nedirbkite, kol ištiks širdies smūgis.

Palikite atdaras duris. Jeigu pavyduolis Jūsų atsiprašo ar bando kitu būdu pelnyti Jūsų palankumą, palikite atdaras duris jo atgailai. Tai nereiškia, jog reikia aklai tikėti žmogumi, tačiau derėtų suteikti progą pasitaisyti. Neretai žmogus iš tiesų nuoširdžiai pripažįsta, kad jo pavydas buvo nepagrįstas, kad Jus nepelnytai apkalbėjo ir gėdisi savo elgesio.

Pavydas ir konkurencija. Varžybos yra natūralus dalykas sporte, o darbo aplinkoje gali pakenkti komandai. Menkos varžybos darbe sveikintinos, nes skatina konkurencingumą ir produktyvumą. Darbuotojas, pavydėdamas kolegai ir norėdamas pasiekti tiek, kiek jis arba daugiau, ima sunkiai dirbti. Jei varžotės darbe, vadovaukitės garbingomis taisyklėmis.

Išlikite profesionaliu. Profesionali konkurencija reiškia, kad nesiimate tokių priemonių, kurios temptų kolegas žemyn. Jei norite įrodyti įmonei, kad esate vertas paaukštinimo, neatlikite veiksmų, parodančių kitų žmonių nekompetenciją. Vadovai nori matyti pavaldinius kovojančius savo produktyvumu, o ne vienų asmenų pastangas skandinti kitus. Jeigu vadovas aukštintų tuos žmones, kurie savo pranašumą pateikia atskleisdami kolegų trūkumus, įmonės rodikliai smarkiai suprastėtų.

Neatsiliepkite blogai apie varžovus. Jeigu vadovas, klientas, partneris ar kitas asmuo paklausia Jūsų nuomonės apie Jūsų varžovą, venkite blogai apie jį kalbėti. Žmogus, kuris neigiamai atsiliepia apie kitus, nekelia pasitikėjimo.

Ieškokite unikalumo. Jei matote, kad Jūs ir varžovas esate lygiaverčiai sukaupta patirtimi ir žiniomis, pagalvokite, kokią išskirtinę savybę galite atskleisti. Puikiai bendraujate su klientais? Gebate prikaustyti auditorijos dėmesį? Esate nevaržomas šeimyninių įsipareigojimų vykti į ilgas komandiruotes? Turite subtilų humoro jausmą?

Nekopijuokite. Naudinga perskaityti konkurento straipsį, išgirsti jo samprotavimus seminare, tačiau nesistenkite kopijuoti išgirstų frazių ar straipsnio pastraipų. Į priekį eikite turėdami savo originalių idėjų.

Mokykitės iš varžovo. Vietoje to, kad pavydėtumėte varžovui, paanalizuokite jo sėkmės trajektoriją. Galbūt varžovas dalyvauja naujausiuose seminaruose, nuolat pasisako susirinkimuose, neatsisako mentoriauti naujai priimtiems darbuotojams?

Supraskite, kad visko laimėti neįmanoma. Nepavydėkite kolegai, kuris užsitarnauja naują kompiuterį darbe ar suranda daugiau klientų. Visko turėti neįmanoma. Galbūt Jūsų varžovo klientai vieną dieną ateis pas Jus, jei jų netenkins varžovo aptarnavimas.

Stebėkite save. Jei imsite konkuruoti visur ir visada, suskambės pavojaus varpeliai. Jei pavydėsite kolegoms, kurie greičiau už Jus parengė ataskaitą, padarė mažiau klaidų skaičiavimuose, gavo didesnę premiją, ir nesitaikstysite su jų mažais ir didesniais laimėjimais – tai nesveikos konkurencijos apraiška. Žmogus, norintis nušluoti iš kelio visus konkurentus, visada būti pirmas, praranda sielos ramybę.

Darbdavio atsakas į pavydą. Kartais žmogus iš tiesų dirba kokybiškiau ir sunkiau negu kolega, o įvertinimą gauna menkesnį. Tokiu atveju jis lyg ir turi teisę pavydėti, tačiau ši teisė neigiamos emocijos (pavydo) teigiama emocija nepaverčia. Darbdavio rolė yra svarbi šalinant pavydą. Jis pirmiausia turi galvoti apie komandą, o ne apie atskirą asmenį, kad ir kaip sunku būtų atsiriboti nuo asmeninių simpatijų ir antipatijų.

Visus darbuotojus reikėtų traktuoti vienodai. Žinoma, darbuotojų pareigos, atlyginimai skiriasi, tačiau siekiant apdovanoti tik vieną darbuotoją iš to paties rango kandidatų, reikia motyvuoti apdovanojimą ir neduoti pagrindo pavydui. Darbdavio pareiga darbuotojams užtikrinti vienodas galimybes siekti karjeros ar apdovanojimo vadovaujantis tomis pačiomis taisyklėmis.

Jeigu skelbiate vidinį ar išorinį konkursą atsiradus laisvai darbo vietai, pravartu samdyti kvalifikuotą atrankos specialistą, kad išvengtumėte subjektyvumo ir sumažintumėte kandidatų pavydą. Tyrimai rodo, kad į tas pačias pareigas pretendavę draugai-kolegos po konkurso nebebūna tokiais gerais draugais kaip anksčiau. Laimi tik vienas, atsiranda pavydas, santykiai atšąla.

Įtraukite pavydintį darbuotoją į bendrą darbą: skirkite jam užduotis, paskatinkite pareikšti savo nuomonę. Tai leis jam atsiskleisti ir geriau pažinti žmogų, kuriam jis pavydi, artimiau pabendrauti.

Pasitaiko, kad vadovas pavydi pavaldiniams ir nenori pripažinti jų laimėjimų. Geras vadovas turėtų suvokti, jog pavaldinių pademonstruota išmonė, pasiekimai, kartais pranoksta jį patį ir deramai įvertinti darbo rezultatus.

Pavydo apraiškos. Situacija. Pavydo apraiškas darbe iliustruokime situacija.

Rosita yra skyriaus pažiba. Visi žino, kad vadovas ją gerbia ir visada pritaria. Daumantas (to paties skyriaus darbuotojas) nesupranta, ką vadovas įžvelgia Rositoje. Jo akimis, moteris dirba tiek, kiek ir kiti, tiesiog metų pabaigoje rengia ataskaitą apie panaudotą biudžetą. Daumantas trokšta, kad Rosita sukluptų ir visi pamatytų jos nekompetenciją. Šis Daumanto jausmas Rositai yra stiprus, blogo linkintis pavydas.

Vadovas pasamdo naują asistentę Eriką. Atrodo, vadovas praleidžia daug laiko aprodydamas Erikai aplinką, skirdamas laiko diskusijoms ir ataskaitų aptarimams, klausdamas Erikos nuomonės susirinkimų metu arba tiesiog šnekučiuodamasis neformaliomis temomis su asistente. Rosita stebi, klauso vadovo pašnekesių su Erika ir jaučia, kad gali prarasti tvirtą poziciją skyriuje. Ji nebesijaučia skyriaus žvaigžde, jai pradeda stigti vadovo dėmesio ir paramos. Rosita dėl to kaltina Eriką ir laiko ją tarsi vaiku, reikalaujančiu dėmesio įeinant į suaugusiųjų pasaulį. Šis Rositos jausmas Erikai yra pavyduliavimas.

Daumanto atveju, jis varžosi su Rosita. Ji yra Daumanto pavydo objektas, turi tai, ko Daumantas neturi, bet norėtų turėti.
Rositos atveju, jos pavydo objektas yra vadovas, kurio dėmesį ji praranda dėl Erikos – naujos darbuotojos – kaltės. Rosita varžosi su Erika dėl vadovo dėmesio.

Tiek pavydas, kurį jaučia Daumantas, tiek pavyduliavimas, kurį jaučia Rosita, turi tas pačias nesaugumo ir nesveikos konkurencijos šaknis. Šie jausmai gali intensyvėti ir virsti konfliktu darbo vietoje.

Pateiktoje situacijoje Daumantas jau linki Rositai nesėkmės ir nedaug trūksta, kad jis imtų skleisti paskalas apie Rositos nekompetenciją arba imtų planuoti mažus žingsnelius, kuriuos įgyvendinus Rosita greičiau sukluptų.

Rositos atveju, ji nenori pripažinti naujos asistentės Erikos patyrimo ir įgūdžių, kurie lemia sėkmę įmonėje. Rosita taip pat gali imti skleisti paskalas apie Eriką arba sudaryti tokias aplinkybes, kuriose nauja asistentė padarytų klaidą.

O kokia vadovo pozicija šioje situacijoje? Ką jis galėtų padaryti, kad sustabdytų ar užkirstų kelią galimam konfliktui darbe? Vadovas turėtų pagalvoti, ar jis nepataikauja ir neskatina favoritizmo (nepagrįsto išaukštinimo) darbe (iš pradžių galbūt aukštino Rositą, dabar – Eriką).

Jis taip pat turėtų įsitikinti, kad gandų malūnas nėra maitinamas gandais, kylančiais dėl pavydo ir pavyduliavimo darbe. Galiausiai vadovui reikia atkurti aplinką, kurioje neliktų vietos nesveikai konkurencijai. Jis turėtų užtikrinti, kad kiekvienas darbuotojas žinotų savo vietą tam tikru metu ir sumažintų spėliones bei nesusipratimus.

Ar esate pavydo spąstuose? Prisiminkite žmogų darbe, kuris yra panašiose pareigose ir su kuriuo dažnai save lyginate. Pagalvokite apie to žmogaus pastaruosius laimėjimus darbe ir atsakykite į testo klausimus.

1) Ar pasveikinote tą žmogų su laimėjimais? Taip (0) / Ne (1)

2) Kaip jo laimėjimai privertė jaustis Jus? Laimingu (0) Neutraliu (1) Neramiu

3) Ar kėlėte prielaidą, jog vadovas galbūt neįvertino Jūsų indėlio pasiekus gerą rezultatą? Taip (1) Ne (0)

4) Kada paskutinį kartą viešai pagyrėte žmogų už jo pasiekimą? Paskutinį kartą, kai jam pasisekė (0) Neprisimenu (1) Niekada (0)

5) Ar kartais pagaunate save įkyriai galvojantį, kokį statusą įmonėje turi tas žmogus? Taip (1) Ne (0)

6) Įsivaizduokite, kad tas žmogus patiria triuškinantį viešą pralaimėjimą ar profesinę nesėkmę. Toks įvykis Jus nuliūdintų, pradžiugintų, o gal paliktų abejingą? Nuliūdintų (0) Pradžiugintų (2) Paliktų abejingą (1)

7) Aš visada pasirengęs pripažinti savo klaidą. Taip (0) Ne (1)

8) Aš niekada niekam nejaučiau didelės antipatijos. Taip (0) Ne (1)

9) Kartais aš jaučiuosi pasipiktinęs, kai negaliu judėti į priekį. Taip (0) Ne (1)

Suskaičiuokite atsakymų balus, skiriamus už 1-6 klausimus.

7-9 balai. Sveikinimai! Esate sąmoningas ir pripažįstate, jog esate pavydus.

4-6 balai. Turite vidutinį pavydo jausmą.

2-3 balai. Turite silpną pavydo jausmą.

0.1 balas. Jūs arba nuoširdžiai džiaugiatės dėl kitų žmonių sėkmės, arba neigiate pavyduliavimą.

Dabar susumuokite atsakymų balus, skirtus už 7-9 klausimus.

2-3 balai. Įtemptai pagalvokite, ar nuoširdžiai atsakėte į šio testo klausimus. T.y., ar Jūsų pateikti atsakymai atitinka realų elgesį.
0.1 balas. Jūsų elgesys neatitinka socialinių idealų. Esate pavydus. Jeigu surinkote mažai balų, skirtų už 1-6 klausimus, tikėtina, jog puikiai gebate slėpti savo pavydą.

Pavydas yra natūralus, automatiškai atsirandantis jausmas. Tačiau kontroliuojamas. Nešvaistykite laiko pavydo objektams, stebėdami kitų žmonių gyvenimą, jų sėkmę ir gabumus. Nesileiskite valdomi noro turėti tą patį, ką turi kitas arba daugiau. Skirkite energiją savo gyvenimo kūrybai, tobulinkite asmeninio ir komandinio darbo rezultatus.

Šaltinis
Temos
Žurnalas "Biuro administravimas"
Prisijungti prie diskusijos Rodyti diskusiją (19)