Europarlamentaras Wimas van de Campas, didelis motociklų entuziastas, tikina: „Švaresnė ir saugesnė transporto priemonė – štai ko reikia motociklininkams. Nuo 2016 m. visi sunkieji motociklai turės turėti pažangesnę stabdymo sistemą. Tai garantuos didesnį saugumą.“

Jam pritaria kitas europarlamentaras Malcolmas Harbouras, darbo grupės, rengusios naująsias taisykles, vadovas: „Pastaraisiais metais automobilių vairuotojų ir keleivių žūčių keliuose gerokai sumažėjo, tačiau dviračių transporto priemonių vairuotojų žūčių skaičius nemažėja tokiais tempais, o kai kuriose šalyse – netgi auga.“

Kita svarbi problema – motociklų į atmosferą išmetami teršalai. Galingi motociklai vis dar yra dideli Europos teršėjai. Ypač ši problema aktuali didžiuosiuose Europos miestuose. Europos parlamento nario M.Harbouro nuomone, lengvesnės transporto priemonės turėtų vaidinti didesnį vaidmenį Europos miestų susisiekimo sistemoje.

Saugumas – kompleksinė problema

Vilniaus Gedimino technikos universiteto Automobilių transporto katedros docentas dr. Vigilijus Sadauskas sako, kad motociklai Europoje yra gana populiari susisiekimo priemonė. Jie – manevringi, todėl patogūs važinėti dideliuose miestuose, o stovėjimo aikštelėse užima mažiau vietos. Tokioje šalyje kaip Prancūzija, motociklas yra kasdienio susisiekimo priemonė. Miestuose jiems įrengtos specialios stovėjimo vietos (kartais motociklams skiriama net 20 proc. visos parkavimo aikštelės), daug daugiau dėmesio skiriama pačių motociklininkų ir kitų eismo dalyvių švietimui.

Tačiau motociklų vairuotojai susiduria su specifinėmis problemomis. „Dažnai motociklininkai gali būti nepastebėti tiek lengvųjų, tiek krovininių automobilių vairuotojų. Todėl krovininių automobilių vairuotojams Europoje yra rengiami specialūs kursai, kurių metu aiškinama apie vadinamąją aklojo taško dėmę, kai vairuotojas gali nepastebėti iš paskos važiuojančio, lenkiančio motociklininko“, – sako V. Sadauskas.

Prancūzijoje atliktas tyrimas parodė, kad motociklininkai nukenčia ir dėl tam tikros kelių infrastruktūros. Pavyzdžiui, užmiesčio keliuose įrengti atitvarai, skirti sulaikyti nuo kelio slystantį automobilį, tačiau slystantis motociklas pro tokius atitvarus pralenda, o motociklininkui sužalojamos galūnės ar galva. Todėl nuspręsta statyti tokius atitvarus, pro kuriuos slystantis motociklas su vairuotoju negalėtų pralįsti.

Pasak V. Sadausko, Prancūzijoje ribojamas ir motociklų galingumas. Negalima nei registruoti, nei eksploatuoti galingesnių kaip 100 kW galios motociklų. Taip pat ribojamas ir motociklų keliamas triukšmas. Motociklų triukšmingumą matuoja policija kartu su gamtosaugos pareigūnais.

Motociklas – romantikams?

Mūsų šalyje motociklas dažniau yra skirtas laisvalaikiui, pomėgiams, o ne kasdieniam susisiekimui. Tai nulemia Lietuvos klimato sąlygos, ilgiems mėnesiams įkalinančios plieninius žirgus garažuose. Pasak saugaus eismo eksperto V. Sadausko, perkantys žiedinius motociklus, paprastai vadinamus „britvomis“, turi vienintelį tikslą – greitai „palakstyti“ keliais ar naktį tuščiomis miestų gatvėmis.

Didelis greitis – pagrindinė skaudžių avarijų, į kurias pakliūva motociklininkai, priežastis. „Vakaruose ir patys motociklų vairuotojai labiau rūpinasi savo saugumu, supranta, kad jie yra mažesni, menkiau apsaugoti nei sėdintys automobiliuose“, – dėsto V. Sadauskas. Pasak jo, Prancūzijoje motociklininkai lanko specialius kursus, visada dėvi apsaugas, šalmus ir važinėja atsargiau.

„Esu klausęs kolegos prancūzo, ar pas juos dažnos tokios avarijos, kai dideliu greičiu važiuojantis motociklininkas atsitrenkia į iš šalutinio kelio išvažiuojantį automobilį. Man sakė, kad tokių atvejų pasitaiko labai retai“, – tikina V. Sadauskas.

Motociklininkų bendruomenės „Motomanai“ atstovas Eugenijus sutinka, kad iš tiesų motociklas daugeliui Lietuvoje yra laisvalaikio pomėgis, romantika, laisvės simbolis. „Persėsti nuo motociklo į automobilį – tai tas pats, kas atėjus iš lauko sudribti ant sofos“, – tikina motociklų entuziastas. „Be to, motociklu daug lengviau judėti mieste. Piko valandomis sėdu ant motociklo ir miesto centrą pasiekiu daug greičiau nei automobiliu.“

Eugenijus pripažįsta, kad pastebėti motociklą kelyje ne visada lengva. „Jei motociklininkas važiuoja tarp eilių, jį pastebėti kartais būna tikra problema. Galiu taip sakyti, nes pats vairuoju automobilį. Todėl, prieš darant manevrą, visada verta pažiūrėti du kartus“, – pataria Eugenijus.

Lietuvos keliai – taip pat nemenkas iššūkis motociklų vairuotojams. Pasak Eugenijaus, niekada nežinai, ar už posūkio kelias neiškrės staigmenos: gali būti, jog asfaltas bus apneštas smėliu ar netikėtai atsivers duobės. Tačiau „keliai yra tokie, kokie yra, reikia pačiam būti atsargiam, važinėti apdairiai ir viskas bus gerai!“ – tikina motociklų entuziastas.